رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حجت‌الاسلام ذوالنوری در دیدار با هیات رئیسه اتاق قم

مشکلات تکمیل نمایشگاه بین‌المللی قم باید برطرف شود

نماینده مردم قم در مجلس در دیدار با هیات رئیسه اتاق قم با اشاره به مشکلاتی که برای تکمیل نمایشگاه بین‌المللی این استان ایجاد شده بر ضرورت رفع این مشکلات تأکید کرد.

22 آبان 1400
کد خبر : 40346
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به‌منظور ارزیابی نمایشگاه بین‌المللی قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس در جلسه هیأت رئیسه اتاق قم حضور یافت.

در این جلسه که در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی استان قم برگزار شد، در ابتدا ابوالفضل خاکی رئیس اتاق قم با اشاره به تأمین هزینه‌های روند ساخت‌وساز نمایشگاه دائمی قم توسط بخش خصوصی و همراهی مسئولان در تکمیل پروژه، گفت: متأسفانه ارزش پول بسیار پایین آمده و تورم، هزینه زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد؛ اما توقف در واگذاری زمین و راه دسترسی خود موجب افزایش هزینه‌های دیگری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بخش خصوصی بیش از 100 میلیارد تومان هزینه کرده درحالی‌که باید مبالغ بیشتری را با توجه به شرایط و گستردگی طرح این پروژه عظیم متحمل شود تا مجموعه‌ای کامل در اختیار استان قرار گیرد.

خاکی گفت: علی‌رغم توصیه‌های دکتر سرمست استاندار سابق قم، همچنان در صدور مجوز احداث این راه دسترسی مسائلی مطرح می‌شود که روند پایانی نمایشگاه را با مواردی مواجه و زمان افتتاحیه را تغییر داده است.

خاکی ابراز امیدواری کرد: با حمایت از بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد افتتاح این پروژه عظیم نمایشگاهی که ظرفیت بسیار ارزشمندی به لحاظ اقتصادی است باشیم.

وی تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها در جهت جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی به‌موقع نمایشگاه و رفع دیگر موانع در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قم فراهم شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: اتاق قم حمایت از سرمایه‌گذاران را یک خط‌مشی برای جذب سرمایه به استان تعریف کرده است.

وی معتقد است: با همراهی همه مسئولان می‌توانیم در یک برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت شاهد تحولات عظیم در استان باشیم.

در ادامه جلسه عمورسولی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی قم نیز گفت: دو سالن نمایشگاهی بین‌المللی و یک سالن 3 هزار متری آماده افتتاح است و درمجموعه فضای ده هزار متری برای افتتاح فاز یک و سرمایه‌گذاری صنوف آماده بهره‌برداری است.

وی عنوان کرد: در این مجموعه، پلی احداث شده که فضای زیبایی برای نمایشگاه فراهم آورده است.

عمورسولی ادامه داد: با توجه به شرایط زیست‌محیطی استان قم، نمایشگاه به‌گونه‌ای ساخته شده که هوای معتدلی در آن ایجاد شود و شاخصه‌های زیست‌محیطی و اسلامی و ایرانی ازجمله اقامتگاه، سالن‌های آمفی‌تئاتر، مسجد و رستوران در آن پیش‌بینی شده است تا فضای مطلوبی برای حضور خانواده‌ها فراهم گردد.

وی گفت: به نظر می‌رسد اگر راه دسترسی از اتوبان قم _ تهران ایجاد شود اقدامات لازم برای افتتاح فاز یک این نمایشگاه تسریع شود.

عمورسولی اظهار کرد: این پروژه ظرفیت اشتغال‌زایی بیش از 5 هزار نفر را دارد و با چنین پتانسیل عظیمی امیدواریم با همکاری همه مسئولان شاهد رشد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای جذب توریسم در استان باشیم.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس گفت: نمایشگاه بین‌المللی قم می‌تواند برند اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای استان شود.

ذوالنوری با تأکید بر ضررت همراهی مسئولان در رفع مشکلات زمین و راه دسترسی این پروژه بزرگ قم اظهار کرد: عدم همراهی مسئولان، مشکلات زیادی را برای تکمیل این پروژه به وجود آورد، درحالی‌که هزینه‌های زیادی برای اجرای آن شده است.

وی افزود: مشکلات زمین و دسترسی راه مستقیم باید رفع شود و در این باره پیگیری لازم باید صورت پذیرد، نمایشگاه بین‌المللی قم در مسیر رشد و توسعه استان است و بی‌توجهی نسبت به آن و افزایش هزینه‌ها به صلاح استان نیست.

وی بیان کرد: اتمام این پروژه بزرگ، وابسته به همراهی وزارت راه و سازمان متبوع در استان است و باید در این باره تصمیمات دقیق اندیشیده شود تا موانع رفع شود و با توجه به عزم دولت و قول مساعد وزیران دولت در رفع مشکلات، مسائل استان را پیگیری می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: این مجموعه خدماتی و رفاهی به نفع توسعه و اقتصاد قم و مردم است و بخش خصوصی نیز با تلاش و سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد را داشته است و باید از آن حمایت شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قم می‌تواند برند اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای استان شود و با کاهش کرونا و یا رفع تحریم، شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود و باعث جذب توریسم به استان می‌شود و باید چنین ظرفیتی را در استان قدر دانست.

ذوالنوری بیان کرد: قم شاه‌راه 17 استان است و با استفاده از ظرفیت این نمایشگاه می‌توان نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی متعددی را در استان قم برگزار کرد و در این زمینه نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم برای اقامت گردشگران و مسافران و مهمانان خارجی و داخلی هستیم.

وی گفت: این نمایشگاه بارانداز مهمی برای اقتصاد و تجارت در استان است و باید در چشم‌انداز بلندمدت برنامه‌ریزی لازم در مورد منوریل و فرودگاه انجام به‌نحوی‌که باعث رونق این نمایشگاه و استان شود.

وی افزود: قم زمینه صنایع آلاینده و صنایع آب بر را ندارد و منابع زیرزمینی اجازه توسعه کشاورزی و دامداری را نمی‌دهد هرچند باید ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری در قم را حفظ کرد و با شیوه‌های نوین وارد عرصه تولید شد، اما درمجموع، استان قم دارای ظرفیت‌های مهمی در صنعت و صادرات و تجارت است.

به عقیده وی باید بر روی توریسم تجاری و مذهبی در قم سرمایه‌گذاری کنیم و مهم‌ترین زیرساخت تجاری در قم نیز فرودگاه است که باید امکانات لازم برای آن فراهم شود.

وی عنوان کرد: اگر فرودگاه افتتاح شود جهت تسهیل روند ساخت منوریل نیز از تمام ظرفیت استان برای اقتصادی نمودن این پروژه عظیم استفاده خواهیم نمود، به‌خصوص اینکه اطراف قم، استان‌های صنعتی نیز قرار دارند و این ظرفیت برای حمل بار از طریق فرودگاه نیز امکان‌پذیر می‌شود و انتقال بار از طریق فرودگاه قم برای استان‌های هم‌جوار اقتصادی است.

نماینده مردم قم در مجلس، با هدف بررسی موانع افتتاح پروژه نمایشگاه در این جلسه گفت: وزرا، قول‌های مساعدی را در رفع مشکلات و مسائل استان داده‌اند، وی مطرح کرد خوشبختانه در استان قم با مشکل کمبود زمین مواجه نیستیم و در این مورد نیز راهکاری لازم اندیشیده شده است.

وی گفت: مسئولان وظیفه پشتیبانی و حمایت از بخش خصوصی را دارند و باید از نمایشگاه بین‌المللی قم و دیگر طرح‌های اقتصادی به‌خوبی حمایت کنند، اگر تحریم‌ها رفع نشود باید آن را خنثی کنیم و صادرات غیرنفتی را در اولویت قرار دهیم.

وی بیان کرد: قم ششمین جایگاه را در کشور در زمینه کشاورزی دارد و یکی از نقاط مثبت در کشاورزی رویکرد تولیدات گلخانه‌ای است و ازنظر مصرف آب نیز با شرایط سازگار است و در این بخش نیز می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

وی در پایان گفت: ظرفیت‌های مطلوبی در قم وجود دارد و باید به همه ظرفیت‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا در تولید و صادرات موفق شویم در این بین نمایشگاه دائمی نیز یکی از ویژه‌ترین این ظرفیت‌ها است.

موضوعات :
در همین رابطه