رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

به دنبال پیگیری‌های فعالان صنعت حمل‌ونقل

روند ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک‌ها سرعت گرفته است

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن اشاره به سرعت گرفتن فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی گفت: تاکنون حدود ۱۷۰۰ دستگاه کامیون ترخیص شده‌ است.

26 آبان 1400
کد خبر : 40429
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور یکی از مطالبات جدی فعالان این صنعت است. متاسفانه روند ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرکات طی چندین ماه گذشته بسیار کند بوده و انتقاداتی را در پی داشته است. به تازگی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سرعت گرفتن فرآیند ترخیص این کامیون‌ها خبر داده است.

قدیمی بودن ناوگان حمل‌ونقل کشور موجب شده تا کیفیت و بهره‌وری لازم در این صنعت وجود نداشته باشد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران از لزوم نوسازی و هوشمندسازی ناوگان سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای تحول در صنعت حمل‌ونقل کشور که در همه بخش‌های اقتصادی اثرات مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد، باید شاهد نوسازی ناوگان و هوشمندسازی آن باشیم. در این بین تجربه جهانی هم نشان می‌دهد که راهی جز این نداریم.

او همچنین پیشنهاد داد: ازآنجاکه سازمان‌های زیادی درروند واردات خودرو دخیل هستند باید در دستورالعمل مربوط به واردات کامیون و کشنده از اروپا بازنگری اساسی صورت بگیرد.

با توجه به انتقاداتی که نسبت به روند ترخیص وجود دارد به تازگی داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به آخرین وضعیت کامیون‌داران و واردات کامیون دست دوم اروپایی اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار تاکنون ۶۴۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده که از این تعداد حدود ۱۷۰۰ دستگاه کامیون ترخیص و حدود ۶۰۰ دستگاه کامیون شماره‌گذاری شدند.

بر اساس اظهارات او در حال حاضر فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی سرعت بیشتری نسبت به گذشته گرفته و براساس مصوبات قرار شده تا ۱۰ درصد نوسازی ناوگان باری از این طریق اتفاق بیفتد. همچنین با توجه به قراردادهایی که با تولید کنندگان داخلی منعقد کرده‌ایم بیش از ۶۰۰۰ دستگاه را نیز از این طریق نوسازی خواهیم کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که نیمی از سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان را سازمان راهداری پرداخت می‌کند، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کوتاه بودن مدت بازپرداخت تسهیلات است که در صددیم با مذاکرات پیش‌رو آن را از پنج ساله به ۱۰ ساله تبدیل کنیم تا جذابیت بیشتری برای رانندگان به وجود بیاید.

موضوعات :
در همین رابطه