رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در نشست با نایب‌رئیس مجلس

ارز ترجیحی به‌شرط کمک به معاش مردم حذف شود

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه بخش خصوصی از ابتدا با ارز ترجیحی مخالف بوده است، گفت: ما با حذف این ارز به‌شرط کمک به معیشت مردم موافق هستیم.

09 بهمن 1400
کد خبر : 41395
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: بخش خصوصی از روز اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، چراکه معتقد هستیم این ارز هم رانت ایجاد می‌کند و هم به‌صورت عادلانه به بخش‌های مختلف ارز اختصاص پیدا نمی‌کند.

حسین پیرموذن در نشست با نایب‌رئیس مجلس افزود: ما موافق حذف ارز ترجیحی البته به‌شرط کمک به معاش مردم هستیم، قطعاً تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از هر چیز در زندگی مردم دیده خواهد شد و انتظار می‌رود که مجلس و دولت راهکارهای مؤثری در مقابل حذف ارز ترجیحی داشته باشند.

وی ادامه داد: در دورانی که ارز ترجیحی وجود داشت در بخش صنعت اکثر تولیدکنندگان نتوانستند مواد اولیه خود را به قیمت ارز ترجیحی تهیه کنند و سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌جای اینکه در جامعه دیده شود بیشتر به سوداگران مواد اولیه می‌رسید.

پیرموذن همچنین با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان، گفت: افزایش قیمت برق و گاز یکی از مشکلات جدی واحدهای تولیدی است که با پیگیری‌های انجام شده به نظر می‌رسد قیمت گاز در سال جدید اصلاح خواهد شد و نیاز است که در مورد نرخ برق هم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: مشکل سند رسمی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مشکل دیگری است که با توجه به خاص بودن قوانین این شهرک‌ها گریبان گیر همه واحدها است.

 بن خرید و افزایش یارانه؛ جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی

علی نیکزاد در نشست با فعالان اقتصادی استان در محل سالن کنفرانس اتاق اردبیل، گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دو مبحث در مجلس و دولت بررسی می‌شود که طبق آن یا یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتومانی پرداخت خواهد شد و یا برای ۶ قلم جنس اساسی بن خرید اختصاص داده می‌شود.

نایب‌رئیس مجلس افزود: در بودجه ۱۴۰۱ برای هر استان یک صندوق پیشرفت و عدالت ایجاد خواهد شد، در این صندوق به هر استان دو هزار میلیارد تومان سرمایه تخصیص پیدا می‌کند و علاوه بر آن اگر استان مازاد بر درآمدهای مقرر درآمدی داشته باشد به آن صندوق واریز می‌شود و از این صندوق در همان استان تسهیلات حمایتی پرداخت خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: اشتغال یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور ما است و در این راستا بخش خصوصی می‌تواند کمک مؤثری داشته باشد، باید از اقتصاد بخش خصوصی نهایت حمایت را داشته باشیم، چراکه اقتصاد دولتی نه در کشور ما نه در هیچ جای دنیا جواب نداده است.

نیکزاد همچنین با اشاره به پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری، تأکید کرد: جلساتی را با تک‌تک وزیران داریم و نتایج مصوبات سفر رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کنیم، جلسه‌ای با وزیر نیرو خواهیم داشت تا دستور تخصیص برق موردنیاز استان از محل تولید برق در خود استان را بگیریم تا در سال آینده قطعی برق نداشته باشیم.

نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: همچنین با وزیر نفت هم در خصوص خط لوله گاز سی اینچ از جنوب استان جلسه داریم و تلاش می‌کنیم با تأمین این مورد دغدغه استان از بابت گاز را رفع کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه