رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در مراسم سالگرد تاسیس اتاق مشترک ایران و لهستان مطرح شد

برقراری خط مستقیم هوایی با لهستان به توسعه فعالیت‌های گردشگری کمک می‌کند

در مراسم سالگرد تاسیس اتاق مشترک ایران و لهستان ضمن اشاره به تنوع ظرفیت‌های تجاری بین ایران و لهستان بر ضرورت برقراری خط مستقیم هوایی بین تهران ورشو برای توسعه فعالیت‌های گردشگری بین دو کشور تاکید شد.

09 اسفند 1400
کد خبر : 41761
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم سالگرد تاسیس اتاق مشترک ایران و لهستان با حضور سفیر لهستان در تهران، دستیار وزیر و مدیر کل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه و معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت، برگزار شد.

در این نشست رحیم بنامولایی، رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان به سابقه همکاری‌های دو کشور و ظرفیت‌های تجاری موجود اشاره و بر ضرورت توسعه سطح تبادلات تجاری بین ایران و لهستان تاکید کرد.

بر اساس اظهارات او ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر از جمله اهدافی است که به جد از سوی اتاق مشترک دنبال می‌شود. اتخاذ سازوکاری مناسب برای توسعه گردشگری و جذب توریست از دیگر اقداماتی بود که مورد توجه رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان قرار گرفت.

بنامولایی برقراری خط مستقیم هوایی بین تهران ورشو را لازمه توسعه فعالیت‌های گردشگری بین دو کشور دانست و تصریح کرد: برای گسترش تجارت حلال امکان اعطای نشان حلال از سوی ایکریک به کارخانه‌های لهستانی که قابلیت دارند، وجود دارد. این موضوع می‌تواند لهستان را به کشوری برای حضور در بازار حلال اروپا تبدیل کند.

بر اساس اظهارات او قابلیت ساماندهی فعالیت‌های مشترک بین ایران و لهستان در بخش انرژی‌های پاک و معدن نیز وجود دارد.

این فعال اقتصادی درخواست کرد: دولت لهستان به دانشجویان ایرانی که در اوکراین مستقر هستند، کمک کند تا به وطن خود برگردند.

تلاش لهستان برای بازگشت دانشجویان ایرانی از اوکراین به وطن

ماچنی مائوکوفسکی، سفیر لهستان در تهران با تاکید بر اهمیت توسعه سطح همکاری‌ها بین دو کشور از لزوم فعالیت‌های مشترک فرهنگی و انسانی سخن گفت و خواستار جبران دو سال از دست رفته به دلیل همه‌گیری کویید ۱۹ شد.

او میزان همکاری دو کشور در سال گذشته را 100 میلیون یورو برآورد کرد که باید تقویت شود. به اعتقاد سفیر لهستان در تهران برای این منظور بررسی‌هایی انجام گرفته است و به اینجا رسیدیم که امکان توسعه همکاری‌ها در بخش حمل‌ونقل، گمرک و کشاورزی وجود دارد. در این بخش برای بهبود همکاری‌ها، اتاق مشترک می‌تواند قدم‌های جدی بردارد.

مائوکوفسکی تصریح کرد: زمان آن رسیده که قراردادهای خود را از سرگرفته و به صورت پرشی، میزان همکاری‌ها را افزایش دهیم.  بنابراین در این رابطه باید تلاش و راهکارهای پیشنهادی را عملیاتی کرد. باید قوانین سخت را کنار گذاشته و با سهولت بیشتری روابط خود را تقویت کنیم.

او از مذاکره با مقامات ایرانی و لهستانی برای کمک به دانشجویان ایرانی مستقر در اوکراین برای برگشت به ایران خبر داد و گفت: بدون شک برای کمک به این افراد تلاش خواهیم کرد.

 طراحی مدل‌های توسعه تبادلات تجاری به کمک بخش خصوصی

احمدرضا علایی، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت به نقش و جایگاه ویژه بخش خصوصی در طراحی و اجرای مدل‌های مختلف توسعه سطح مناسبات بین دو کشور اشاره کرد و گفت: برای تقویت روابط تجاری باید فعالان اقتصادی وارد میدان شوند، هرچند دولت‌ها به عنوان بسترساز، نقش مهمی دارند. در این بین برگزار نشدن کمیسیون مشترک ایران و لهستان برای مدت ۱۷ سال با توجه به سابقه روابط ایران و لهستان قابل توجیه نیست.

او بی‌اطلاع بودن فعالان اقتصادی دو کشور نسبت به یکدیگر و ظرفیت‌های موجود در ایران و لهستان را یکی از دلایل پایین ماندن حجم تبادلات دو کشور دانست و بر لزوم ایجاد مراکز تجاری در ایران و لهستان، برگزاری نشست‌های رودررو، مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی و غیره تاکید کرد.

شکل تجارت بین ایران و لهستان باید متحول شود

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، دستیار وزیر و مدیر کل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه، قدمت سوابق چند صد ساله بر اساس حسن نیت بین ایران و لهستان را پشتیبان خوبی برای همکاری تجاری بین دو کشور دانست و از تلاش وزارت خارجه برای تسهیل روند اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری دو کشور سخن گفت.

به اعتقاد او شکل تجارت ایران با لهستان، متناسب با تحولات جهانی باید تغییر کند. این مقام مسئول ضمن اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور و برنامه‌ریزی برای جهش در این بخش، انتظار خود را برای عمق بخشیدن به روابط تجاری به صورت هم‌زمان مطرح کرد.

این مقام مسئول حجم ۱۰۰ میلیون یورویی همکاری‌ها بین ایران و لهستان را ناکافی خواند و با اشاره به حجم روابط برخی دیگر از کشورهای اروپایی با ایران در دوران تحریم، خواستار بهبود شرایط شد.

در ادامه فرزاد مهرانی، مدیر اتاق‌ها و شوراهای مشترک معاونت بین‌الملل اتاق ایران نیز دیدگاه‌های خود در رابطه با فعالیت‌ اتاق‌های مشترک و اثرگذاری آنها در توسعه سطح مناسبات تجاری ایران با کشورهای هدفرا تشریح کرد و در نهایت گزارش عملکردی از فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و لهستان توسط ریحانه حقیقی، دبیر اتاق مشترک ارائه شد.

در همین رابطه