رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگو استان اردبیل

تشکیل کمیته تطبیق قوانین در اردبیل برای تسهیل در صدور مجوز الزامی است

رئیس اتاق اردبیل می‌گوید: نبود کمیته تطبیق قوانین در استان اردبیل باعث اختلال در تسهیلگری صدور مجوزها شده و با تشکیل این کمیته استعلامات متعدد برای صدور مجوز حذف خواهد شد.

15 اسفند 1400
کد خبر : 41793
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: کمیته تطبیق قوانین و مقررات در استان اردبیل وجود ندارد و اگر این کمیته ایجاد شود استعلامات مازاد برای صدور مجوز توسط این کمیته کنار گذاشته می‌شود تا تسهیلگری در این امور اتفاق بیفتد.

حسین پیرموذن در نود و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: ادارات و دستگاه‌های دولتی به دلایل مختلف مواردی را هم به قوانین موجود اضافه کرده‌اند و این مورد پروسه صدور مجوزات را در استان طولانی می‌کند.

وی تأکید کرد: دستور جلسه امروز شورای گفت‌وگو در موردبررسی و نظارت بر فضای کسب‌وکار بود که چند جلسه به‌صورت کلی به این موضوع پرداختیم و امروز به‌صورت تخصصی حوزه کشاورزی و سازمان‌های تابعه آن را بررسی می‌کنیم.

پیرموذن خاطرنشان کرد: نیاز به دریافت چندین‌باره استعلام سیزده‌گانه یکی دیگر از مسائل طولانی شدن پروسه صدور مجوز است که با دستور استاندار محترم و تهیه یک چک‌لیست این استعلامات در پروسه صدور مجوز فقط یک‌بار انجام خواهد شد.

رئیس اتاق اردبیل در مورد عدم اجرای صحیح قانون در برخی موارد، گفت: طبق قانون هر استعلامی که انجام می‌شود سازمان مربوطه پانزده روز فرصت دارد تا به آن جواب بدهد و عدم ارسال جواب در مدت پانزده روز به معنای موافقت است، این در حالی است که پیش‌ازاین پاسخ به هر استعلام ماه‌ها طول می‌کشید.

وی افزود: موضوع دیگر در مورد عدم لینک بودن سیستمی سازمان‌ها و ادارات باهم دیگر است، این موضوع باعث می‌شود که استعلام‌ها دستی اتفاق بیفتد و این پروسه زمان‌بر است.

پیرموذن در خصوص فرصت صادرات به روسیه نیز گفت: اکنون بازار روسیه یک بازار آماده است که می‌توانیم صادرات گسترده‌ای به آن کشور داشته باشیم اما متأسفانه تولیدات ما در زمینه مواد غذایی ماندگاری بالایی ندارند و لازم است که این تکنولوژی را اضافه کنیم.

رئیس اتاق اردبیل تأکید کرد: لازم است که ما در استان هزینه هنگفتی در زمینه صنایع تبدیلی انجام بدهیم، چراکه این صنایع می‌تواند نتیجه نهایی زحمات کشاورزان ما باشد.

 بهبود کیفیت زندگی مردم استان اردبیل با رونق اقتصاد

استاندار اردبیل نیز در نود و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل سالن کنفرانس اتاق اردبیل، گفت: اگر بخواهیم کیفیت زندگی مردم استان را دو برابر وضع موجود بهبود ببخشیم، لازم است که در سه سال آینده، مبلغ سه میلیارد دلار درآمد ایجاد کنیم.

سیدحامد عاملی افزود: این درآمد سه میلیارد دلاری تنها در سه حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری به‌راحتی قابل‌دسترسی است که البته نیاز به اراده جمعی، برنامه‌ریزی، همدلی و عزم جدی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری اگر بتوانیم در هفته دو هواپیما توریست خارجی وارد استان کنیم قطعاً درآمد یک میلیارد دلاری ممکن خواهد بود، اما مسئله اینجاست که زیرساخت‌ها فعلاً برای این مهم فراهم نیست و ابتدا باید این موضوع را برطرف کنیم، باید منابع را تعریف کنیم و برنامه‌ها را مشخص کنیم، پکیج‌ها مشخص باشند و مشوق‌ها را در آن زمینه ارائه دهیم.

عاملی تأکید کرد: همین‌طور در حوزه کشاورزی برای مثال اگر باغ‌هایی با محصول قابل صادرات ایجاد کنیم و در حوزه صنعت هم با تکمیل زنجیره‌های تولید می‌توان در هر دو حوزه درآمد یک میلیارد دلاری ایجاد کرد.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: برای سال جدید با رویکرد جدیدی در صدور مجوزات و تسهیل فضای کسب‌وکار به‌پیش خواهیم رفت، باید از فعالیت‌های اقتصادی با الگوها و ایده‌های نو حمایت کنیم تا زیرساخت‌ها و شرایط استان برای تحقق شرایط ایده‌آل آماده شود.

وی با اشاره به مشکلات صدور مجوز و طولانی شدن پروسه شروع به کار برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان، گفت: صدور مجوز و شروع به کار یک واحد از سه تا ۹ ماه طول می‌کشد که این پروسه بسیار طولانی است و سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند، مشکلات در این زمینه باید به‌صورت دقیق احصا شود و پیشنهادات مشخص باشد تا مشکلات سر راه صدور مجوز را در سطح استانی و ملی پیگیری و برطرف کنیم.

عاملی افزود: استعلامات سیزده‌گانه در مسیر اخذ مجوز بارها انجام می‌شود که این مورد قابل‌قبول نیست و این فرایند باید یکپارچه شود، به این شکل که یک چک‌لیست آماده شود و از هر سازمان فقط یک‌بار استعلام انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه