رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

باید از تاسیس بنگاه‌های کوچک در حوزه تجارت خارجی حمایت شود

به‌گفته رئیس مجمع واردات ایران باید دولت از هر حرکت قانونی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک در حوزه تجارت خارجی حمایت کند؛ باید مانع‌تراشی برای کسب‌وکار جرم تلقی شود.

14 فروردین 1401
کد خبر : 42017
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سال ۱۴۰۱ چه سرنوشتی در انتظار تجارت ایران خواهد بود؟ علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ما هر روز شاهد تغییراتی هستیم که این تغییرات کلیه برنامه‌ریزی‌های تجار و بازرگانان را تحت شعاع قرار می‌دهد و این برای کشوری که دنبال تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌شده است، اصلاً زیبنده نیست. البته این موضوع مخصوص حوزه تجارت خارجی نیست و تولیدکنندگان هم از بی‌نظمی‌ها و تغییر سیاست‌های ابلاغی بی‌نصیب نمانده‌اند.

مناقبی به «اتاق ایران آنلاین» می‌گوید: باید برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و عملکرد سازمان‌های فعال در حوزه تولید و تجارت به‌گونه‌ای باشد که با هدف‌گذاری‌های تعریف‌شده و اسناد بالادستی سازگار باشد، نه اینکه هر روز شاهد تغییر ریل‌های موجود باشیم.

مناقبی ادامه می‌دهد: هرچند تلاش‌های زیادی برای مدیریت بهینه تجارت خارجی کشورمان شده ولی واقعیت ملموس این است که در سال 1400 سختی‌ها و فشارهای زیادی بر بنگاه‌های اقتصادی تحمیل شد و نظم و نظام آن‌ها تحت تأثیر تصمیماتی قرار گرفت که اگر پیش از ابلاغ آن‌ها با انجمن‌های تخصصی مشورت شده بود، بسیاری از آن‌ها قابل اصلاح بود.

مناقبی معتقد است: در سال 1400 فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی، برنامه خاصی برای طرح‌های توسعه‌ای نداشتند و اغلب، حفظ وضعیت موجود، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، فرار از ورشکستگی و مرگ اقتصادی را مقدم بر ورود به فازهای توسعه‌ای برمی‌شماردند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، صرفاً به مطالعه برای گسترش فعالیت‌ها اقدام کردند.

وی ادامه داد: تجارت خارجی، این پتانسیل را دارد که بخش قابل‌توجهی از بار اشتغال‌زایی برای جوانان را بر عهده بگیرد، به‌شرط آنکه جلوی مانع‌تراشی‌های روزمره گرفته شود.

به‌گفته مناقبی، اینکه کار واردکنندگان شناسنامه‌دار کشور، به تولیدکنندگان یا صادرکنندگان سپرده شود، یک تصمیم سلیقه‌ای است که عوارض آن را در کوتاه‌مدت شاهد خواهیم بود.

رئیس مجمع واردات ادامه می‌دهد: اگر تأسیس و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک را یکی از راهکارهای مقابله با بیکاری بدانیم، بی‌شک تجارت خارجی یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌ها برای جذب جوانان و ایجاد شغل را داراست.

او معتقد است: فضای کسب‌وکار و قوانین و مقررات حاکم بر آن باید در جهت تسهیل ایجاد بنگاه‌های کوچک در عرصه تجارت خارجی باشد، اما متأسفانه مانع‌تراشی‌ها در این حوزه آنقدر زیاد است که فعالیت و سرمایه‌گذاری در آن را از جذابیت تهی کرده است.

به‌گفته مناقبی، برای غلبه بر موج بیکاری در کشور، فضای کسب‌وکار باید به سمت مدل‌های کارآمد و نوین برای جذب جوانان سوق داده شود و تجربه نشان داده که تجارت خارجی، جذابیت بسیار زیادی برای جوانان ایرانی دارد.

رئیس مجمع واردات ایران معتقد است: عدم پاسخگویی به خواسته جوانان به فعالیت قانونی و تحت نظارت در حوزه تجارت خارجی، بدون تردید به فعالیت‌های زیرزمینی و قاچاق منجر خواهد شد.

او تأکید می‌کند: باید یک بازنگری کلی در قوانین و مقررات صورت پذیرد. باید به‌طورجدی، مانع‌تراشی برای کسب‌وکار جرم تلقی شود و از هر حرکت قانونی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک در حوزه تجارت خارجی باید حمایت شود.

در همین رابطه