رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

محمدرضا قمی در نشست شورای گفت‌وگوی یزد اعلام کرد

اتاق یزد، یک بنیاد نخبگان و نوآوران برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌کند

رئیس اتاق یزد می‌گوید: یکی از برنامه‌های بخش خصوصی در زمینه شعار سال، این است که بنیادی برای گرد هم آوردن نخبگان، مبتکران و نوآوران استان ایجاد می‌کند تا با حمایت از آنها، به تحقق شعار سال در استان کمک شود.

31 فروردین 1401
کد خبر : 42207
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با حضور جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان با محوریت شعار سال و با هدف بررسی راهکارهای توسعه در حوزه فناوری و دانش‌بنیان‌ها در محل اتاق یزد برگزار شد.

دبیر شواری گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با اشاره به فرصت‌های از دست رفته اقتصادی در دهه 90، گفت: در این دهه سرمایه‌گذاری آن‌طور که باید اتفاق نیفتاد و هزینه‌های استهلاک از سرمایه پیشی گرفت؛ اما با استقرار دولت سیزدهم و با تأکید رئیس‌جمهور، رشد 8 درصدی در دستور کار برنامه‌های اقتصادی دولت قرار گرفت که بنا بر گفته‌های رئیس‌جمهور، این میزان رشد اقتصادی با 3.5 درصد بهره‌وری و 4.5 درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اتفاق خواهد افتاد.

محمدرضا قمی ادامه داد: مسلماً ذهنیت رئیس‌جمهور بر این است که شرایط بین‌الملل به‌گونه‌ای خواهد بود که الزامات این اتفاق فراهم خواهد شد تا اقتصاد به این میزان رشد برسد یا حداقل رشد 6 درصد را تجربه کند. رسیدن به این مهم خود نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است که امیدواریم در این راستا تلاش‌های زیاد و مستمری صورت بگیرد.

وی با تأکید بر انجام اقدامات مؤثر در زمینه رفع موانع پیش روی صادرات افزود: در 6 ماه دوم استقرار دولت سیزدهم، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری موانع پیش روی واحدهای صنعتی-تولیدی به‌ویژه در بخش صادرات را جهت رشد حداکثری این بخش‌ها برداشت و ضمن رفع بخشی از مشکلات تعهدات ارزی، دغدغه قاچاق ارز که عموماً به‌وسیله صادرکنندگان در دولت دوازدهم مطرح می‌شد نیز از میان برداشته شد.

رئیس اتاق یزد، ادامه داد: صادرکنندگان مشکلاتی با قوه قضایی در زمینه تشکیل پرونده داشتند که رفع شد و کارگروه‌هایی در سازمان توسعه تجارت برای حل مشکلات صادرکنندگان تشکیل شد. این دستورالعمل زمینه مناسبی را برای رشد صادرات کشور به وجود آورده به‌طوری‌که طبق آخرین آمار به‌دست‌آمده، صادرات نفتی بالغ‌بر 90 درصد و غیرنفتی بیش از 64 درصد افزایش یافته است و این مصادیق نشان می‌دهد یک تصمیم به‌جا، قاطع و بسیار اثرگذار در زمینه صادرات کشور اجرایی شده است.

وی با مقایسه رشد صادرات ترکیه و ایران در سال گذشته، اظهار کرد: صادرات ترکیه در این مدت 34 درصد افزایش یافته درصورتی‌که در ایران رشد 48 درصدی اتفاق افتاد. تحقق این مهم مبتنی بر اراده و تصمیم قاطع و یکپارچه در حل موانع پیشروی صادرات بوده است که تأثیرات مهمی بر اقتصاد می‌گذارد. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شعار امسال، تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی است که تولید مبنای آن است. بنابراین تولید همچنان در دستور کار جدی دولت قرار دارد.

قمی با بیان اینکه همه ارکان دولت و همچنین قوه قضاییه نهایت همکاری را برای حل مشکلات حوزه تولید به‌ویژه در یزد به عمل آوردند، ابراز امیدواری کرد: در سال 1401 با برنامه‌های دولت سیزدهم و پیش‌بینی رشد 8 درصدی با تأکید اقتصاد بر تولید، بتوان فعالیت‌های خوبی انجام داد.

رئیس اتاق یزد با اشاره به یکی از برنامه‌های بخش خصوصی در زمینه شعار سال، افزود: بخش خصوصی به‌عنوان یکی از وظایف خود در اواخر سال 1400 بحث دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال تأسیس بنیادی برای گرد هم آوردن نخبگان، مبتکران و نوآوران استان و حمایت از آنهاست. یک گروهی نیز از یزد برای بازدید از مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در سطح ملی افتخار آفریدند، به تهران رفتند تا با الگوبرداری از آنها در این بخش نیز به موفقیت دست یابیم.

موضوعات :
در همین رابطه