رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد مطرح شد

سهمیه صرفه‌جویی برق برای صنایع یزد ناعادلانه است

در نشست شورای گفت‌وگوی استان، یزد با اشاره به کسری 11 مگاواتی برق در کشور و تعیین سهمیه 900 مگاواتی برای صرفه‌جویی در استان یزد، اعلام شد که این سهمیه ناعادلانه بوده و منجر به تنبیه صنایع یزد خواهد شد.

07 خرداد 1401
کد خبر : 42508
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون اقتصادی استاندار یزد، کسری برق در سطح کشور به‌صورت روزانه را رقمی در حدود 11000 مگاوات عنوان کرد و گفت: سهم استان یزد در رابطه با این کسری برق صرفه‌جویی رقمی معادل 900 مگاوات در روز است.

سید مسعود عظیمی در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد، افزود: وزارت نیرو و شرکت توزیع برق توانیر در رابطه با صرفه‌جویی مصرف برق در کشور سهم هر استان با مشورت وزارت صمت برای واحدهای تولیدی استان‌های مختلف سهمیه‌ای را جهت صرفه‌جویی مشخص می‌کند و جهت این تعیین سهمیه مشورتی با استان‌ها انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف جهت صرفه‌جویی واحدها و قطع برق آنها استانداری و مسئولان استانی هیچ اختیاری جهت اداره و مدیریت مصرف برق به‌طوری‌که صنایع و بخش خانگی به شکلی منطقی در صرفه‌جویی سهیم شوند، ندارند.

معاون اقتصادی استاندار یزد با تأکید بر اینکه شرکت‌هایی مانند فولاد آلیاژی از صنایع مادر و ضروری در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: متأسفانه باوجوداینکه ضرورت دارد سهمیه این مجموعه در صرفه‌جویی در مصرف برق از میزان مشخص شده برای بخش صنعت ملی کسر شود و فشار آن بر استان وارد نشود، این اتفاق رخ نمی‌دهد و در نتیجه استان مجبور می‌شود به شکلی ناعادلانه در این صرفه‌جویی شریک شود.

سید مسعود عظیمی خاطرنشان کرد: سهمیه 900 مگاواتی مشخص شده توسط وزارت نیرو جهت صرفه‌جویی در استان یزد در حال است که بررسی‌ها حاکی از این است که این سهمیه نهایتاً باید رقمی در حدود 500 مگاوات باشد و بیش‌تر از این رقم عادلانه نیست.

صنایع یزد را به‌جای تشویق، تنبیه می‌کنند

معاون اقتصادی استاندار با اشاره به ضرورت بها دادن به بحث تولید در محاسبات و تصمیم‌گیری‌های کشوری تأکید کرد: متأسفانه باوجوداینکه یزد نقش پررنگی در تولید کشور ایفا می‌کند و صنایع مختلفی در این استان واقع شده‌اند، تنها مصرف برق صنعتی این استان موردنظر در تصمیم‌گیری‌هاست و عنوان می‌شود که مصرف برق صنایع استان رقم زیادی است و باید صرفه‌جویی شود؛ به عبارتی استان یزد علاوه بر اینکه بابت تولید مورد تشویق قرار نمی‌گیرد، جریمه و توبیخ نیز می‌شود.

سید مسعود عظیمی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود باید در بخش کشاورزی استان یزد 60 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کند، عنوان کرد: استان یزد در حوزه کشاورزی استان خاصی است؛ چنانچه قرار شود آن‌طور که در تصمیم‌گیری‌ها بیان شده در بخش کشاورزی استان یزد در مصرف برق صرفه‌جویی شود، اکثر درختان خشک می‌شود و تولیدات کشاورزی استان نیز به‌کلی از بین خواهد رفت یا اصلاً از اساس میوه نمی‌دهد.

معاون اقتصادی استاندار یزد در انتها به فیدرهایی اشاره کرد که بر روی برخی از بیمارستان‌ها، کوره‌ها و صنایع استان قرار گرفته و در قطعی‌های برق آسیب می‌بیند و گفت: گاهی با قطعی برق خسارت‌هایی به این فیدرها وارد می‌شود که به‌سختی قابل جبران است.

در این جلسه استاندار یزد نیز در خصوص حل مشکلات و مسائل مربوط به قطعی برق استان یزد و سهمیه تعیین شده استان در صرفه‌جویی برق توسط وزارت نیرو و سازمان صمت کشور با مسئولان مربوطه در این سازمان‌ها تماس تلفنی برقرار کرده و گلایه‌های مسئولان استانی را به اطلاع آنها رساند و از آنها خواست در خصوص سهمیه تعیین شده برای استان یزد تجدیدنظر کنند.

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد نیز در این جلسه با اشاره به تأکید استاندار یزد بر ضرورت توجه به نام‌گذاری سال جدید توسط رهبر انقلاب و در اولویت قرار دادن موضوع ارتقا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در برنامه‌ریزی‌های استانی، گفت: با توجه به تأکید و دستور صریح استاندار از فروردین‌ماه جلساتمان را کاملاً به این موضوع اختصاص دادیم و در دوماهه نخست سال جدید بالغ‌بر 90 ساعت جلسات در این رابطه در کارگروه مربوطه برگزار شد و با بازدید از شرکت‌های فعال در زمینه شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها در پایتخت، تلاش کردیم با الگوبرداری از این شرکت‌ها و استفاده از پتانسیل‌های استان، شرکت‌های فعال در این زمینه در سطح استان را ارتقا دهیم که گزارش کامل این فعالیت‌ها را هم در جلسات بعدی ارائه خواهیم داد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد دستور کار اول این جلسه را بررسی مسائل مربوط به بورسیه شغلی دانشجویان با توجه به تأکید استاندار عنوان کرد و گفت: دستور کار اول این جلسه در رابطه با موضوع بورسیه شغلی دانشجویان است و دستور کار دوم نیز در ارتباط با قطعی برق و مسائل پیرامون این موضوع است که البته باید در این رابطه از آقای عظیمی- معاون استاندار بابت تلاش‌هایی که کرده‌اند و وقتی‌که گذاشتند، قدردانی و تشکر کنم.

رتبه برتر یزد در قبولی کنکور طی 20 سال گذشته

در ادامه این جلسه رئیس بنیاد نخبگان یزد با اشاره به رتبه اول استان در قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری طی 20 سال گذشته عنوان کرد: آمار قبولی دانش آموزان استان یزد در کنکور به‌تنهایی ازنظر تعداد دانش آموزان از 21 استان کشور بیشتر است و متأسفانه این دانش آموزان بعد از قبولی در کنکور، در دانشگاه‌های سراسر کشور پراکنده می‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند به دلیل محدودیتی که در صنایع استان وجود دارد و خیلی از این صنایع «های تک» نیست، جهت اشتغال به‌خوبی در استان جذب شوند.

مهدی کلانتر در ادامه بیان کرد: در سال 97 در برنامه‌ای که توسط مسئولان وقت برگزار شد، صنعتگران و فارغ‌التحصیلان به گفت‌وگو و تعامل پرداختند؛ گلایه‌ای که در این نشست توسط صنعتگران مطرح شد این بود که فارغ‌التحصیلان مدرک دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی‌شان را کسب کرده‌اند، ولی تخصص لازم جهت اشتغال در صنعت را ندارند.

وی مشکل دیگری که در زمینه جذب دانشجویان در صنعت وجود دارد را مرتبط با تبصره 18 اشتغال فارغ‌التحصیلان بیان کرد و گفت: مشکل آخر در این زمینه نیز مربوط به بیکاری بانوان تحصیل کرده استان است که این مشکل یکی از مشکلات اساسی و عمده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد در ادامه بیان کرد: مشکلاتی در زمینه کسب مهارت دانشجویان در رابطه با کسب‌وکار مربوط به رشته تحصیلی‌شان وجود داشت، جهت رفع مشکل به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ای مشابه آنچه در دانشکده علوم پزشکی در زمینه کسب مهارت دانشجویان به کار گرفته شده را در رابطه با رشته‌های صنعتی نیز به کار گیریم؛ این برنامه به این شکل است که دانشجویان رشته‌های صنعتی استان یزد در طول تحصیل به‌صورت هم‌زمان وارد صنعت شوند و به‌نوعی کارآموزی را بگذرانند که بعد از اتمام تحصیلاتشان و هنگام ورود به صنعت، با مشکل کمبود مهارت مواجه نباشند.

کلانتر افزود: در این رابطه شیوه‌نامه‌هایی تدوین شده که فرصت پرداختن به جزئیات این شیوه‌نامه در این جلسه محدود است و تنها به تشریح فرآیند اجرایی این شیوه‌نامه خواهم پرداخت.

اشتغال فارغ‌التحصیلان باید در اولویت قرار گیرد

در بخشی از این نشست، استاندار یزد با بیان اینکه مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه اشتغال دانشجویان هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه‌ها وجود دارد به معنای این نیست که صنعتگران و فعالان علمی و دانشگاهی تلاشی در این زمینه انجام نداده‌اند، تأکید کرد: در حال حاضر تنها لازم است که مدیریت کنیم تا صنعتگران و دانشگاهیان در رابطه با موضوع اشتغال دانشجویان پس از تحصیل و در هنگام تحصیل در مسیر درست قرار گیرند و در همین مسیر نیز حرکت خود را ادامه دهند.

فاطمی افزود: طرح‌ها و برنامه‌ها در زمینه بورسیه شغلی و ایجاد اشتغال باید در ابتدای امر مبتنی بر اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان بیکار استان باشد و اهمیت دارد که فارغ‌التحصیلان بومی استان که بیکار هستند، هدف اصلی اجرای این برنامه‌ها باشند.

استاندار یزد در ادامه با تأکید بر ضرورت اشتغال‌زایی برای بانوان بومی استان یزد، عنوان کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری بانوان یزدی رقمی بیش از 30 درصد است که باید این آمار بهبود یابد و ظرفیت‌ها جهت اشتغال بانوان به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در راستای بورسیه شغلی دانشجویان و به‌عنوان مسئولیت اجتماعی بخش صنایع استان لازم است که هر واحد تولیدی 5 نفر از نیروهای خود را از بین دانشجویان استخدام و مشغول به کار کند، مطرح کرد: اگر از میان حدوداً 3000 واحد تولیدی که در سطح استان وجود دارد، تنها 500 واحد از آنها هرکدام 5 نفر از دانشجویان را در مجموعه خود به‌کارگیرند، تقریباً 2500 دانشجو می‌توانند از بورسیه شغلی و مزایای آن بهره ببرند.

استاندار خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی باید نیروها را با معیارها و سازوکارهای خودشان استخدام و به‌کارگیری کنند.

فاطمی در ادامه با اشاره به اینکه چنانچه واحدهای تولیدی این رسالت را به‌درستی مدنظر قرار دهند و دانشجویان را در هنگام تحصیل به‌کارگیرند مشکل مهاجرت نخبه‌ها نیز رفته‌رفته حل خواهد شد، گفت: با شرایطی که در حال حاضر اقتصاد کشورمان تجربه می‌کند، اگر واحدها از دانشجویان خلاق جهت ارتقا طرح‌ها و تولیدات خود استفاده نکنند، نمی‌توانند سرپا بمانند و در فضای رقابتی داخلی و بین‌المللی متحمل شکست خواند شد.

استاندار یزد در نهایت در رابطه با دستور کار اول این جلسه تحت عنوان بورسیه شغلی دانشجویان تأکید کرد: چنانچه واحدهای تولیدی در راستای بورسیه شغلی دانشجویان همکاری و اقدام کنند در اولویت استفاده از مشوق‌ها و مزایای تشویقی قرار خواهند گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه