رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

از سوی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

کتاب آشنایی با قانون ملی آب آفریقای جنوبی منتشر شد

کتاب «آشنایی با قانون ملی آب آفریقای جنوبی» توسط مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه و منتشر شده است.

03 خرداد 1401
کد خبر : 42562
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کتاب «آشنایی با قانون ملی آب آفریقای جنوبی» منتشر شد؛ این کتاب توسط مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه و منتشر شده است.

با توجه به اهمیت آب به عنوان یک عامل حیاتی (اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی) و افزایش روزافزون تقاضای آن، بسیاری از کشورها در حال گذار از حکمرانی خودگردان آب با کمترین درجه توسعه نهادی و پایین‌ترین سطح مشارکت به سازوکارهای مبتنی بر حکمرانی مناسب با حداکثر مشارکت هستند. در این بین، قوانین آب به عنوان تنظیم‌کننده مناسبات میان نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان در حوزه آب نقش مهمی دارد، لذا اصلاح قوانین آب با این رویکرد، به منظور ایجاد هم‌سویی با این تحولات اجتناب‌ناپذیر است.

در ایران هم، سیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی کشور و میزان بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت اکولوژیکی از منابع طبیعی به ویژه از منابع آب تجدیدشونده محدود کشور در چند دهه گذشته موجب شده که تغییر الگوهای مدیریت آب و تدوین پیش‌نویس قانونی جامع که بتواند ضمن رفع کاستی‌های قانون توزیع عادلانه آب، ابزاری مؤثر برای تنظیم مناسبات میان نقشآفرینان و ذینفعان و اعمال حاکمیت کارآمد بر مدیریت منابع آب باشد، ضروری و حیاتی است.

به منظور اطلاع از سیر تکاملی طی شده در سایر کشورها و تغییرات ایجاد شده در قوانین آب آن‌ها و ارتقای دانش متخصصان حوزه مدیریت منابع آب کشور، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، کتاب «قانون ملی آب آفریقای جنوبی» که توسط وزارت آب و جنگل‌داری آفریقای جنوبی تهیه شده است را ترجمه کرده و به چاپ رسانده است. کتاب حاضر، می‌تواند راهگشایی برای دستیابی به چهارچوبی مستحکم و کارآمد برای ایجاد تغییرات و اصلاح و رفع نواقص قوانین آب در کشور باشد.

PDF کتاب «آشنایی با قانون ملی آب آفریقی جنوبی» از اینجا در دسترس است.

در همین رابطه