رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

دریافت مالیات سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی از سال آینده

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از دریافت مالیات سودی که امسال به سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی تعلق می‌گیرد، در سال آینده خبر داد.

16 خرداد 1401
کد خبر : 42681
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیزدهم خرداد ماه خبری مبنی بر دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی در سال جاری منتشر شد که طبق اظهارات رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در قانون بودجه امسال، قانون‌گذار اجرای بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم را برای اشخاص حقوقی ملغی کرده و طبق آن در سال جاری از سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی، مالیات دریافت می‌شود که البته آثار آن در سال آینده مشخص می‌شود.

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، تصریح کرد: قانون مالیات بر سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها در حال اجراست؛ اما آثارش سال آینده مشهود است به این معنا که در سال ۱۴۰۲ که اشخاص حقوقی قرار است اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در خصوص عملکرد سال قبل از آن (۱۴۰۱) ارائه دهند از معافیت مذکور در قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار نخواهند شد.

بر اساس بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است. با این حال در بند «ر» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری، استثناهایی بر بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم وارد شده است.

بر اساس این بند از قانون بودجه ۱۴۰۱، معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی در خصوص اشخاص حقوقی اجرا نشده و از سود سپرده‌ حقوقی‌ها در سال جاری مالیات دریافت می‌شود که البته برای ۸ نهاد حقوقی که به طور عمده صندوق‌ها و بیمه‌گرها هستند، این معافیت همچنان پا برجا خواهد بود.

نهادهای حقوقی مستثنی از پرداخت مالیات بابت سود سپرده‌های بانکی شامل صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های بیمه خسارت بدنی می‌شود.

در همین رابطه