رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

کرمانشاه، میزبان هفتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه

هفتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه نیمه اول دی‌ماه در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار خواهد و طبق برنامه‌ریزی، پذیرش مقالات برای این همایش نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

06 شهریور 1401
کد خبر : 43616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کرمانشاه هفتمین میزبان همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه است و آن‌طور که در برنامه‌ریزی‌های اولیه مقرر شده، پذیرش مقالات نیز به‌زودی شروع می‌شود و همایش در نیمه اول دی‌ماه برگزار خواهد شد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در اولین نشست مشترک کمیته علمی و اجرایی این همایش گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشورهای مختلف را می‌توان در سه سطح طبقه‌بندی کرد، سطح اول که در کشورهای پیشرفته وجود دارد به این شکل است که خود صنایع برای آموزش نیروی کار موردنیاز خود مجوز مرکز آموزشی می‌گیرند.

وی ادامه داد: در سطح دوم نیز ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمدتاً با محوریت تشکل‌های بخش خصوصی است و تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه آموزش نیروی کار صنایع پای‌کار آمدند و در سطح سوم نیز دانشگاه و صنعت هریک مسیر خود را می‌روند.

کاشفی معتقد است، اگرچه در کشور ما ارتباط بین صنعت و دانشگاه چیزی مابین سطح دو و سه است اما اکنون وضعیت نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و اکنون در نزدیک‌ترین تعامل بین صنعت و دانشگاه هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به حوزه‌های مختلفی که اکنون صنعت و دانشگاه می‌توانند در آن همکاری داشته باشند، افزود: شرایط تحریم‌ها تبعات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای صنایع ما داشته که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش رقابت‌پذیری صنایع و تاب‌آوری آنها است و دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه افق صنایع در صورت بازگشایی درهای کشور و برداشته شدن تحریم‌ها به‌خوبی به کمک بخش صنعت بیایند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران یکی دیگر از زمینه‌هایی که حوزه صنعت و دانشگاه می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند را تربیت دانشجویان بین‌المللی دانست که در این زمینه خلأ داریم.

کاشفی استفاده از ظرفیت کارشناسی و دانشگاهی را برای صنایع و بخش خصوصی ضروری دانست و تأکید کرد: اتاق بازرگانی به‌خوبی در این حوزه ورود کرده و تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه، تمامی خروجی فعالیت‌های اتاق بازرگانی پشتوانه علمی داشته باشد.

حسین میرمحمد صادقی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه همایش تعامل صنعت و دانشگاه تاکنون در شش استان دیگر ازجمله البرز، همدان، اصفهان و ... برگزار شده، اظهار کرد: طی دو سه سال اخیر شرایط بیماری کرونا برپایی همایش را متوقف کرد و امسال قرار است این همایش به میزبانی کرمانشاه برگزار شود.

وی ادامه داد: همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه به همت موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران، دانشگاه مادر و اتاق بازرگانی هر استان به‌عنوان سه ضلع اصلی برگزار می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران با بیان اینکه هدف از این همایش صرفاً یک گردهمایی نیست، عنوان کرد: این همایش باید خروجی عملی در زمینه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه داشته باشد.

میرمحمد صادقی تأکید کرد: در برخی استان‌ها این همایش با رویکرد خاص به فراخور شرایط استان و یا موضوعات روز برگزار شده و کرمانشاه نیز می‌تواند همایش را با محوریت مسائلی ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان، موضوع بیکاری و اشتغال، دوران پساکرونا و ... برگزار کند.

وی همچنین بر لزوم استفاده از تجارب کارآفرینانی که ارتباط خوبی با دانشگاه داشتند نیز در این همایش تأکید کرد.

وی درباره اینکه چرا تاکنون ارتباط صنعت و دانشگاه آن‌طور که باید مستحکم نبوده، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل این است که بخش دانشگاه و صنعت عمدتاً به دولت وصل بودند و از همین رو چندان نسبت به هم احساس نیاز نکردند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران نبود اعتماد بین دو بخش را عامل دیگری دانست که مانع شده حوزه صنعت و دانشگاه تعامل خوبی با هم داشته باشند و یادآور شد: این در حالی است که صنایع و دانشگاه‌ها می‌توانند تعاملات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در واحدهای صنعتی تا اعزام دانشجویان به صنایع برای دوران کارورزی و ... داشته باشند.

در ادامه دکتر محمد نبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز با بیان اینکه درباره لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه مدام صحبت شده اما تاکنون خروجی چندان مناسبی نداشتیم، گفت: اگرچه تاکنون کارهای مختصری انجام شده اما به‌اندازه ظرفیت‌ها و توانایی‌های این دو بخش نبوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با قدم‌هایی که اخیراً برداشته شده وضعیت بهتری را در زمینه تعامل صنعت و دانشگاه شاهد باشیم و گفت: یکی از مهم‌ترین این اقدامت مصوبه اخیر مجلس بوده که بر اساس آن صنایع مالیات خود را در قبال قراردادهای پژوهشی با دانشگاه پرداخت کنند که این امر می‌تواند به برقراری حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه کمک کند.

احمدی پیشنهاد کرد این مصوبه برای همه صنایع و شرکت‌های مهم تشریح شود.

وی معتقد است: بخشی از اینکه تاکنون ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه برقرار نشده نیز به دانشگاه برمی‌گردد و ناشی از این است که تاکنون دانشگاه نتوانسته چند مورد از معضلات اساسی حوزه صنعت را رفع کند تا بخش صنعت مزه آن را بچشد.

در همین رابطه