رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

محمدرضا قمی در نشست شورای گفت‌وگوی یزد

رفتار مالی شرکت‌های بزرگ بر توسعه استان محل فعالیت اثرگذار است

رئیس اتاق یزد می‌گوید: شرکت‌های بزرگ فعال در استان‌ها، سرمایه‌گذاری خود را در خارج از استان و به‌ویژه در مرکز انجام می‌دهند و برای کمک به توسعه منطقه‌ای باید بخشی از این سرمایه‌ها، حساب‌ها و مالیات‌ها به استان برگردد.

06 شهریور 1401
کد خبر : 43617
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد، با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار منطقه‌ای، گفت: متأسفانه اکثر صنایع بزرگ سرمایه‌های خود را در خارج از استان و به‌خصوص در مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند و تسهیلات بیشتری نیز با توجه به اقتصاد بزرگ‌تر در مرکز به آنها ارائه می‌شود؛ درحالی‌که این اتفاق برخلاف الزامات تحقق توسعه منطقه‌ای است.

محمدرضا قمی در هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، افزود: باید سرمایه‌های مربوط به این صنایع یا حداقل از بخشی از این سرمایه‌ها به داخل استان منتقل شود و به‌عنوان نمونه صورت‌حساب و پرونده مالیاتی صنایع بزرگ باید در داخل استان بررسی شده و از مالیات‌های مربوط به این صنایع به‌عنوان صندوق حمایتی اقتصاد در استان استفاده شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد در ادامه با بیان اینکه در سال جاری پیک مصرف برق در استان افزایش یافت، گفت: علیرغم افزایش میزان مصرف برق در سال جاری اما شاهد بودیم با پیگیری‌های معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و شخص استاندار از مراجع کشوری، سهم استان از صرفه‌جویی در مصرف به یک‌سوم میزان قبلی کاهش یافت و دوماهه تیر و مرداد بدون هیچ مشکلی ازنظر برق سپری شد و این یک موفقیت بزرگ برای استان است و باید به نمایندگی از کلیه فعلان اقتصادی و تشکل‌های استان در اینجا از جنابعالی قدردانی کنم.

مدیران دولت و بخش خصوصی باید متحول شوند

استاندار یزد نیز در این نشست با تأکید بر اینکه جهان در حال تغییر در شیوه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی است و برای اینکه بتوانیم در رقابت با جهان، از دستاوردها و موفقیت‌های اقتصادی عقب نمانیم باید روزآمد شویم، گفت: توجه به افق‌های 20 یا 30 ساله تغییر و تحولات جهان چه برای نهادهای حاکمیتی و چه برای بخش خصوصی یک ضرورت است و مهم‌ترین خروجی نشست‌هایی همچون شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید نهادینه کردن اهمیت تغییر و تحول در نگرش‌ها و فعالیت‌ها باشد.

مهران فاطمی با تأکید بر اینکه در این نشست‌ها باید به یک فهم و درک مشترک نسبت به آرمان‌ها و اهدافمان برای توسعه در آینده برسیم، بیان داشت: آنچه در اغلب فعالیت‌های اقتصادی کشور دیده می‌شود نه یک صنعت بلکه مجموعه‌ای از کارخانه‌هاست. صنعت به معنای طراحی و حاکم سازی ایده‌ها و تجاری‌سازی آنهاست. کشورهای مختلفی هستند که به‌طور مثال کارخانجات خودروسازی ندارند اما دانش طراحی و بسط و توسعه تکنولوژی خودروسازی را دارند و بسیار بیشتر از برخی کشورهای خودروساز ارزش‌افزوده به دست می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و اقتصادی استان باید تفکر بهره‌وری و آینده‌پژوهی را در قالب واحدهای طراحی متناسب با نیاز روز داشته باشند، گفت: استان یزد از گذشته تا به امروز به‌عنوان سرزمینی سرآمد در کارآفرینی، توسعه محوری و ایجاد ثروت شناخته می‌شود و این میراثی گران‌بها برای نسل فعلی است که با تلاش بزرگان حاصل شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آیندگان در یزد که فرزندان ما هستند روزگاری پر از دانش و خلاقیت و بهره اقتصادی را تجربه کنند باید از امروز راه و مسیر بهره‌وری و خلاقیت و نوآوری را در پیش بگیریم و اقداماتی زیربنایی برای توسعه استان انجام دهیم.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه دولت، خدمتگزار بخش خصوصی است و هیچ جدایی میان این دو نیست، گفت: هرچند قبول داریم هنوز در ادارات دولتی مشکلاتی داریم که در ارتباط با تسهیل شرایط برای بخش خصوصی اثرگذار است اما رویکرد مدیریت استان، رفع مشکلات و خدمتگزاری حداکثری به واحدهای تولیدی و اقتصادی است. برای تحقق این مهم باید مدیران بخش خصوصی و دولتی ضمن نشست‌های مختلف و هم‌اندیشی، حداکثر تعامل را داشته باشند.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است که بر اساس جدیدترین متدهای توسعه زیست‌بوم فناوری در جهان تدوین شده، گفت: جهت تحقق تولید دانش‌بنیان در یزد لازم است پیوندی همه‌جانبه میان شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان دارای ایده در این زمینه با فعالان صنعتی و شرکت‌های متنوع معدنی و صنعتی استان برقرار شود تا توان و دانش موجود در استان به

کمک پیشبرد اهداف تولید درآید. در این خصوص لازم است مدیران بخش‌های تولیدی و خدماتی نقش فعال‌تری داشته باشند. از سوی دیگر بودجه و معافیت‌های مالیاتی خوبی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که لازم است در استان با انجام تمهیدات لازم بتوانیم استفاده حداکثری از این امکانات قانونی داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تأمین مالی است که باید دولت و بخش خصوصی با هم‌افزایی این نیاز را مرتفع سازند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: روزی فرا برسد که بخش عمده صادرات استان یزد محصولات دانش‌بنیان و فرآوری شده با ارزش‌افزوده بالا باشد و از خام فروشی منابع طبیعی یزد عبور کنیم.

ضرورت ایجاد تحولات دانش‌بنیان در صنایع استان

همچنین در این جلسه «سید مسعود عظیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه دستور کار اول این جلسه در خصوص بررسی راهکارهای دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ استان است، گفت: این جلسه هم‌زمان شد با هفته دولت و باید عرض کنم در استان یزد در اولین روز از هفته دولت پروژه‌های گوناگونی در منطقه ویژه اقتصادی استان یزد و شهرک‌های صنعتی با اعتباری بالغ‌بر 400 میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری شد.

معاون اقتصادی استاندار با تأکید بر اینکه تصور برخی این است که علوم دانش‌بنیان در یک فضای جداگانه باید به وجود بیاید، اظهار داشت: به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست و می‌توان علوم و تکنولوژی‌های دانش‌بنیان را در صنایع بزرگ به کار گرفت؛ البته 94 درصد صنایع استان یزد صنایع کوچک تولیدی و تنها 6 درصد از آن‌ها صنایع بزرگ و هلدینگ‌های اقتصادی را تشکیل داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه در عصر جدید دولت‌ها تأمین‌کننده نیستند بلکه توانمند کننده‌اند، گفت: اگر دولت توانست به مرحله‌ای برسد که کسب‌وکارها را توانمند کند، این تازه نقطه شروع و نشانه‌ای از آن است که می‌تواند حرکت به سمت تعالی را نیز آغاز کند. ماحصل سخنان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری نیز این بود که چنانچه دولت در نظر داشته باشد که صنایعمان در سطح بین‌المللی در عرصه رقابت باقی بماند، چاره‌ای به‌غیراز دانش‌بنیان شدن نداریم.

وی افزود: چنانچه سایر افراد حاضر در جلسه نیز موافق باشند، مطلوب است که تمامی موارد و مطالبی که معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ذکر کردند را به‌عنوان مصوبات در این جلسه در نظر می‌گیریم و در قالب یک آیین‌نامه لازم‌الاجرا به سازمان صمت استان نیز ابلاغ می‌کنیم و از مسئولان این سازمان تقاضا داریم به‌صورت ماهانه در خصوص روند اجرای این مصوبات در صنایع بزرگ گزارشی به شورای گفت‌وگو ارائه دهند.

موضوعات :
در همین رابطه