رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در مراسم بسیج تجار اتاق تهران مطرح شد

باید از ژنرال‌های نبرد اقتصادی تقدیر شود

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) در مراسم اتاق تهران، فعالان اقتصادی را ژنرال‌های نبرد اقتصادی توصیف کرد که هر تصمیم و حرکت آنها در اقتصاد کشور اثر می‌گذارد و باید از آنها تقدیر شود.

16 شهریور 1401
کد خبر : 43756
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در مراسمی با حضور فرمانده سپاه تهران، فرمانده بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی، رئیس اتاق تهران و تعدادی از مسئولان اقتصادی و مدیران سپاه و بسیج، محمد عیدیان، مشاور رئیس و نماینده اتاق تهران در سازمان‌های مرتبط، به عنوان دبیر این دفتر منصوب شد.

در ابتدای این جلسه، جواد اسلامی، دبیرکل بسیج اتاق ایران با اشاره به راه‌اندازی دفاتر بسیج تجار در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که حدود شش سال پیش میان بسیج اصناف و اتاق ایران به امضا رسید، مقرر شد دفاتر بسیج تخصصی در اتاق‌های بازرگانی  راه‌اندازی شود. این دفاتر، عمدتا مباحث اقتصادی را دنبال خواهند کرد.

او با اشاره به اقدامات و کمک‌های اتاق تهران در زمان وقوع سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا گفت: فلسفه ایجاد دفاتر بسیج آن است که این مراکز به بازوی اتاق و بلندگوی فعالان اقتصادی تبدیل شود. ضمن آنکه این دفتر به حلقه ارتباطی اتاق تهران و مجموعه بسیج تخصصی تبدیل خواهد شد. در ضمن، شورای بسیج تجار و فعالان اقتصادی نیز شکل خواهد گرفت که پیشنهاد ما این است که این شورا با ریاست رئیس اتاق تهران جلسات خود را تشکیل دهد.

اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات بسیج برای مقابله با معضلات اقتصادی و اجتماعی مانند فعالیت‌های این نهاد مردمی و خدمات بزرگی که در مقابله با کرونا و تامین ماسک به انجام رساند، گفت: انتظار از دفاتر بسیج اتاق‌ها این است که دست به اقداماتی بزنند که آثار آن ماندگار باشد.

تشکیل شورای بسیج در اتاق‌های سراسر کشور

علی درویش، مسئول دفتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق ایران نیز در این مراسم، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و سازمان بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در سال 95، تصریح کرد که بر اساس این تفاهم‌نامه، تاکنون در 31 اتاق بازرگانی سراسر کشور دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی افتتاح شده است. و احکام دفاتر باقی مانده نیز در حال صدور است.

وی با بیان اینکه در این دفاتر، شورای بسیج متشکل از هفت عضو با حضور نمایندگانی از اعضای هیات رئیسه، هیات نمایندگان و جامعه کارآفرینان و فعالان اقتصادی تشکیل می‌شود، افزود: وظیفه این شورا در اتاق‌های سراسر کشور، مانع‌زدایی و رفع مشکلات و معضلات پیش‌روی فعالان اقتصادی و انتقال پیام و مطالبات اتاق بازرگانی به مسئولان در دولت و حاکمیت است.

 رفع موانع تولید و کمک به صادرات‌محوری

در ادامه این جلسه، غلامرضا حسن‌پور اشکذری، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز به ماموریت این بسیج تخصصی در اتاق‌ها اشاره کرد و گفت: مجموعه بسیج، وظایف مختلفی بر عهده دارد و به فرموده مقام معظم رهبری اگر بسیج وارد اقتصاد شود، اقتصاد مردم‌‌سالار خواهد شد. ماموریت بسیج در اتاق‌های بازرگانی نیز رفع موانع تولید بوده و در عین حال صادرات‌محوری را در دستورکار قرار داده است.

او سپس با اشاره به اقداماتی که با کمک بسیج تجار در بازارهایی نظیر عراق و روسیه انجام گرفته است، گفت: یکی از وظایف ما، حفاظت از بخش ‌خصوصی سالم و بزرگان امین این حوزه از آسیب است. همچنین اتصال بنگاه‌های کوچک به بازار صادرات و کمک به بنگاه‌های کوچک برای پرتوانی در تولید از جمله برنامه‌هایی است که توسط بسیج تخصصی بدون دخالت در امور تجاری دنبال می‌شود.

ضرورت ایمن‌سازی محیط کسب‌و‌کار

رئیس اتاق تهران نیز در این مراسم، با بیان اینکه برای توسعه کشور باید بخش‌خصوصی تقویت شود و راهی جز این نیست، افزود: از جمله ظرفیت‌های توسعه بخش‌خصوصی در کشور نیز، ایجاد تعامل و ارتباط موثر با حاکمیت است که در این زمینه، نهاد بسیج می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند.

مسعود خوانساری با یادآوری اینکه در شرایط کنونی، جدی‌ترین و بزرگترین چالش پیش‌روی کشور، حوزه اقتصاد است، گفت: برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، باید محیط کسب‌و‌کار را امن و ایمن کرد که با همکاری سازنده میان اتاق بازرگانی و نهاد بسیج ایمن‌سازی و بهبود در محیط کسب‌و‌کار کشور قابل دست‌یافتنی است.

رئیس اتاق تهران همچنین در ادامه سخنان خود، به برخی همکاری‌های شکل گرفته میان اتاق تهران و نهاد سپاه پاسداران و سازمان بسیج طی سال‌های اخیر در حوزه مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و در این رابطه، همکاری با این نهادها در تخصیص به موقع ملزومات بهداشتی و پزشکی مقابله با کرونا به مراکز درمانی را یادآور شد و عنوان کرد که با ایجاد دفتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی در اتاق تهران، خدمات این اتاق به ویژه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، سازماندهی بهتری پیدا خواهد کرد.

ضرورت تقدیر از ژنرال‌های نبرد اقتصادی

در ادامه این نشست، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی به تغییر شکل تهدیدات اشاره کرد و گفت: زمانی، تهدیدات تک‌بعدی بود و تبدیل یک تهدید به تهدید دیگر، زمان‌بر بود. در مقطعی نیز تهدیدات به تهدیدات ترکیبی تبدیل شد. امروز عصر تهدیدات ترکیبی نیز سپری شده و تهدیدات هوشمند ظاهر شده است. تهدیدات هوشمند، مجموعه‌ای از تهدیدات است که بر حسب مقتضیات زمان بروز می‌کند.

او افزود: امروز در کنار تهدیدات ترکیبی و هوشمند، تهدیدات اقتصادی نیز ظهور کرده که بر همه عرصه‌ها سایه می‌اندازد. نبرد اقتصادی شبیه به کوه یخ است که تنها بخش کوچکی از آن بیرون از آب بوده و قابل مشاهده است و بخش اعظم آن ناپیداست.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در ادامه فعالان اقتصادی را ژنرال‌های نبرد اقتصادی توصیف کرد که هر تصمیم و حرکت آنها در اقتصاد کشور اثر می‌گذارد. سردار حسن‌زاده افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری بارها بیان کرده‌اند، تنها راه موفقیت و پیروزی در نبرد اقتصادی، قوی شدن است و یکی از مولفه‌های قوی شدن نیز کار جهادی است.

او با بیان اینکه کار جهادی از نظر رهبر معظم انقلاب دارای چند ویژگی است، یکی از ویژگی‌های این نوع کار و مدیریت را برنامه‌ریزی بسیار دقیق برشمرد و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های کار جهادی، تلاش مستمر است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با تاکید بر اینکه اکنون مهمترین عرصه نبرد، عرصه اقتصادی است‌، ادامه داد: هر چه مقاومت اقتصادی افزایش پیدا کند، مانایی اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد. به همین سبب است که از حدود 10 سال پیش موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده و در این سمت حرکت می‌کنیم.

سردار حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل مانایی اقتصاد ایران در شرایط تحریمی را به اذعان مقامات بین‌المللی، وجود مقام معظم رهبری و مقاومت مردم عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنانی به این نکته اشاره کرده‌اند که بسیج کلید حل مشکلات کشور است و به فرموده ایشان، حاکم شدن تفکر بسیجی بر یک کشور، چشم طمع را از این کشور دور می‌کند. فارغ از اینکه تاجری کارت عضویت بسیج داشته باشد یا نداشته باشد، چنانچه دلسوزانه کاری برای کشور انجام دهد، بسیجی است.

او با اشاره دو کارکرد بسیج در حوزه عمومی و تخصصی گفت: اقدامات بسیج در حوزه عمومی، عمق‌بخشی به انقلاب اسلامی و تفکر بسیجی است. همچنین در حوزه تخصصی نیز به مسایل اقتصادی، صنایع، دانشگاه‌ها و عرصه‌های عمرانی توجه دارد. بنابراین باید سعی کنیم که در اتاق تهران حوزه عمومی و تخصصی را همزمان با هم به پیش ببریم.

سردار حسن‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: وقتی که تحریم‌ها تمام شد، باید مراسمی برای تقدیر از ژنرال‌های نبرد اقتصادی برگزار کنیم که در شرایطی که تحریم‌های شدیدی بر کشور حاکم بوده و امکان محاسبه و پیش‌بینی دقیق فراهم نبود، آنها به فعالیت خود ادامه داده و کشور را مقاوم ساختند.

او همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تهران بیش از آسیب‌های آن است، گفت: ماموریت بسیج آن است که راه را کوتاه کرده و نگاه‌ها را به حوزه‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، جلب کند.

در بخش پایانی این جلسه از غلامرضا مظفری، مسئول قبلی بسیج اتاق تهران تقدیر به عمل آمد و طی حکمی از سوی نعمت کاکاوندی، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی تهران بزرگ، محمد عیدیان، مشاور رئیس و نماینده اتاق تهران در سازمان‌های مرتبط، به عنوان دبیر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منصوب شد. همچنین عباس قربانی نیز به عنوان مسئول دفتر بسیج اتاق بازرگانی تهران منصوب شد.

در مراسم معارفه دبیر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق تهران علاوه بر سخنرانان، چهره‌هایی چون قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف تهران، محمود سیجانی رئیس سازمان صمت استان تهران، سرهنگ نعمت کاکاوندی رئیس سازمان بسیح اصناف تهران بزرگ، سرهنگ نادر مرادی معاونت نظارت بر اماکن عمومی فاتب، تعدادی از روسای اتحادیه های صنفی تهران و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی نیز حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه