رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

شافعی در نشست تایلند-ایران در بانکوک:

تایلند در چارچوب سیاست نگاه به شرق، از شرکای اصلی ایران است

شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست تایلند- ایران ضمن اشاره به اهمیت تایلند در سیاست «نگاه به شرق» ایران، اعلام کرد که هدف گذاری پنج تا 10 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور دور از دسترس نبوده و قابل تحقق است.

18 مهر 1395
کد خبر : 4543
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته (شنبه) بانکوک پایتخت تایلند، میزبان شافعی رئیس اتاق ایران و سایر مقام‌های هیات سیاسی-اقتصادی ایران بود. هیات تجاری ایران در سومین مقصد خود در سفر به جنوب شرق آسیا، پیش از برگزاری مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیا (ACD) در نشست تجاری تایلند-ایران شرکت کرد. رئیس اتاق تایلند، رئیس اتاق ایران، وزیر صنعت، معدن تجارت، و رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در این نشست سخنرانی کردند.

پس از برگزاری نشست تایلند-ایران، هیات تجاری ایران با همتایان تایلندی خود مذاکرات رو‌در‌رو (B2B) داشتند. در این نشست شافعی با تاکید بر اهمیت سیاست راهبردی «نگاه به شرق» و همچنین با اشاره به اتحادیه اقتصادی آسه آن (ASEAN)، که پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، گفت: «کشور تایلند بعنوان یکی از موسسین این اتحادیه و دومین قدرت اقتصادی آن، در سیاست نگاه به شرق، به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری و اقتصادی درنظر گرفته شده، و در برنامه راهبردی اتاق بازرگانی ایران، تدوین استراتژی دوجانبه توسعه مناسبات فی مابین در دستور کار قرار دارد.»

پیش از این نیز نشست مالزی-ایران در کوالالامپور برگزار شد که شافعی و سایر مقام‌های ایران با مقام های دولتی و بخش خصوصی این کشور دیدار و مذاکره کردند.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در نشست تایلند- ایران به شرح زیر است:

هشتم و نهم اکتبر 2016 در تقویم مناسبات ایران و تایلند خواهد درخشید. امروز دست های پرشمار بخش های خصوصی دو کشور گرمای روابط دوجانبه را لمس خواهند نمود. سفر جناب آقای دکتر روحانی به همراه از بخش خصوصی ایران به کشور شما، بیانگر وجود اراده قوی و جدی دولت و بخش خصوصی ایران به توسعه مناسبات همه جانبه، بخصوص گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور تایلند می باشد. متقابلاً، سفر چند ماه پیش جناب آقای دکتر سومکید، معاون محترم نخست وزیر به همراه  6 وزیر محترم و هیاتی از بخش خصوصی تایلند به ایران، تمایل جدی دولت، مسئولین و فعالین اقتصادی تایلندی به توسعه مناسبات با ایران را نشان می دهد. وجود این اراده واقعی از سوی دو طرف در فضای جدید پسابرجام که با ایستادگی ملت بزرگ ایران و همت والای دولتِ جناب آقای روحانی بوجود آمده است، فرصتی استثنایی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری را فراهم نموده است که امیدواریم با فرصت شناسی فعالان اقتصادی دو کشور و استفاده بهینه از این فضای ایجاد شده، شاهد آغاز فصلی جدید و بهاری نو در روابط اقتصادی فی مابین باشیم.

آقایان و خانم ها؛

اگر امروز به داشتن 400 سال روابط تجاری و فرهنگی ایران و تایلند مباهات می ورزیم و شصت و دومین سال روابط حسنه دیپلماتیک دو کشور را گرامی می داریم؛ باید بدانیم؛ سنگ بنای این روابط پایدار و دیرینه، توسط تاجر سرشناس ایرانی بنام شیخ احمد قمی و حضور تاثیر گذار و افتخار آمیز وی در تایلند بنا گذاشته شده است. این میراث ارزشمند، امروز پشتوانه مستحکمی است تا بتوانیم بنای روابط دو کشور بخصوص در زمینه اقتصادی و تجاری را بر روی این زیربنا استوار و مرتفع سازیم.

حضار محترم؛

در سیاست راهبردی «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، که مورد تاکید و اهتمام دولت محترم عالیجناب دکتر روحانی است، اتحادیه اقتصادی آسه آن (ASEAN)، که پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کشور تایلند بعنوان یکی از موسسین این اتحادیه و دومین قدرت اقتصادی آن، با آن سابقه دیرینه روابط تاریخی با ایران، در سیاست نگاه به شرق، به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری و اقتصادی درنظر گرفته شده، و در برنامه راهبردی اتاق بازرگانی ایران، تدوین استراتژی دوجانبه توسعه مناسبات فی مابین در دستور کار قرار دارد.

عالیجنابان؛

با کمال تاسف باید اعلام کنم علیرغم آن دیرینه روابط و ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط تجاری دو کشور به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد. سهم ایران از بازار 200 میلیارد دلاری تایلند تنها 99 میلیون دلار و متقابلاً؛ سهم تایلند از بازار 78 میلیارد دلاری ایران، 115 میلیون دلار می باشد که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلاً درخور و شایسته نمی باشند.

هدف گذاری پنج الی 10 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور دور از دسترس نبوده و قابل تحقق می باشد. بعنوان مثال ایران در چهار محصول وارداتی تایلند یعنی؛ قیر و مشتقات نفتی، مواد اولیه پلاستیک و محصولات آن، مس، و کود شیمیایی با ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار دارای مزیت بوده و در برخی از آنها مانند قیر و مس جزء اولین و دومین کشور در جهان می باشد. متقابلاً تایلند نیز می تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه تکنولوژی، محصولات الکترونیک، سخت افزار، کامپیوتر، قطعات خودرو  و محصولات کشاروزی را تامین نماید.

حضار محترم؛

همانطور که تایلند دروازه ورود به کشورهای اتحادیه آسه آن است، ایران نیز دروازه ورود به بازار 400 میلیونی منطقه است. ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS ، افغانستان، ترکیه و عراق می باشد، واقعیتی که مورد تاکید کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را درخصوص سرمایه گذاری در این زمینه بدنبال داشته است. از این رو، همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های ژئوپلیتیکی و ژئوکونومیکی دو کشور باید در اولویت همکاری های دوجانبه قرار گیرد.

در پایان بار دیگر اهمیت سفر رئیس محترم جمهور را در این برهه زمانی حساس یادآور شده و امیدوارم با این اراده جدی موجود از سوی عالی ترین مقامات دو کشور و با این شور و اشتیاق وصف ناپذیر بخش های خصوصی، شاهد شتاب و تصاعد روابط تجاری و اقتصادی فی مابین و ترسیم افقی روشن و درخشان در روابط برادرانه ایران و تایلند باشیم. 

اینجانب به عنوان ریاست اتاق بازرگانی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه و تحقق اهداف و افق مورد نظر، قاطعانه اعلام می دارم.

در همین رابطه