میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از پرداخت تسهیلات بانکی

سهم 65 هزار میلیاردی بخش صنعت از کل تسهیلات پرداختی

بخش خدمات با 96 هزار میلیارد تومان، بیشترین میزان تسهیلات بانکی را دریافت کرده و بعد از آن نیز بخش صنعت با 65 هزار میلیارد تومان قرار داشته است.بررسی وضعیت اشتغال نیز نشان می‌دهد بیشترین میزان اشتغال در همین حوزه خدمات قرار دارد. افزایش تسهیلات این بخش با افزایش اشتغال در آن، هم‌سو بوده است.

16 آبان 1395
کد خبر : 5182
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی به تازگی گزارشی از پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی طی 6 ماهه اول امسال منتشر کرده است. طی این مدت 232 هزار و 880 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته، 45 درصد برابر با 72 هزار میلیارد تومان، رشد داشته است.

بررسی تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های اقتصادی مختلف نشان می‌دهد، بخش خدمات با 96 هزار میلیارد تومان، بیشترین میزان تسهیلات بانکی را دریافت کرده و بعد از آن نیز بخش صنعت با 65 هزار میلیارد تومان قرار داشته است.

از سوی دیگر، بررسی وضعیت اشتغال نیز نشان می‌دهد بیشترین میزان اشتغال در همین حوزه خدمات قرار دارد. افزایش تسهیلات این بخش با افزایش اشتغال در آن، هم‌سو بوده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از شاخص‌های بازار کار در بهار 1395، از سهم 49.4 درصدی خدمات در اشتغال کشور خبر می‌دهد و پس از آن صنعت با سهم 31.4 درصدی و کشاورزی با سهم 19.1 درصدی است.

اما در حالی خدمات تقریبا تاثیر 50درصدی روی اشتغال داشته که طی بهار سال‌های 1392 تا 1395 و دوران فعالیت دولت یازدهم، تقریبا این سهم با رشد 2.8 درصدی در طول این مدت روبه‌رو شده است.

465 میلیون، میانگین هر فقره وام به بخش صنعت

یک میلیون و 404 هزار و 37 فقره وام به بخش صنعت با میانگین هر فقره 465 میلیون تومان پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌هاست.84.4 درصد از تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت، به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشته است. بعد از آن نیز 6 درصد از وام‌ها در این بخش به "ایجاد" اختصاص یافته است.

تامین سرمایه‌ در گردش، در تمام بخش‌ها به جز مسکن، بیشترین میزان مصرف وام‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

در بخش خدمات، یک میلیون و 868 هزار و 363 فقره وام با میانگین 51 میلیون تومان پرداخت شده که 57.6 درصد از آن برای تامین سرمایه در گردش استفاده شده است. بعد از آن نیز 19.5 درصد، به خرید کالای شخصی اختصاص یافته است.

در حوزه کشاورزی نیز در کل، 625 هزار و 265 فقره وام با ارزش 16 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که میانگین آن برای هر فقره، حدود 40 میلیون تومان می‌شود.

در بخش مسکن و ساختمان 504 هزار و 568 فقره وام به ارزش 22 هزار و 477 میلیارد تومان پرداخت شده است، میانگین آن برای هر فقره به حدود 30 میلیون تومان می‌رسد. 36 درصد از این وام‌ها برای خرید مسکن شخصی و 31.3 درصد برای تامین سرمایه در گردش هزینه شده است.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران پیش از این گفته بود ارائه تسهیلات، درمان قطعی بیماری اقتصاد ایران نیست. او می‌گوید:«رکود اقتصادی حاکم بر جامعه بسیار خطرناک است. دادن تسهیلات استارتی برای تولید است و باید درمان نهایی برای بیماری رکود داشته باشیم. آنچه می‌تواند رونق اقتصادی را کامل کند، گرمایش جیب مردم است؛ چرا که تا جیب مردم گرم نشود طبیعی است که تولید نمی‌تواند جایگاه خودش را نشان دهد.»

در همین رابطه