رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بازارهای جهان در آستانه انتخابات امریکا

چالش ایمیل‌های کلینتون چطور اوضاع بازار را تغییر داد؟

شاخص اروپا که 300 سهام را رهبری می‌کند، 1.2 درصد رشد کرده است. معروف‌ترین شاخص‌های بازار سهام انگلستان و آلمان نیز 1.3 درصد رشد داشته است.شاخص MSCI در بازار آسیا و اقیانوسیه نیز با 0.9 درصد رشد، به بیشترین میزان رشد خود طی سه هفته اخیر رسید.اما بزرگترین برنده، پسوی مکزیک بود.

17 آبان 1395
کد خبر : 5209
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فرقی نمی‌کند که مسابقه کاخ سفید را چه کسی می‌برد، بازارها به دنبال سرمایه‌گذاری کاملا ایمن هستند و این ارز یک کشور است که در چشم‌انداز اقتصادی تلخی قرار گرفته است.

با هر خبری که از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‌رسد، بازارهای پولی و مالی در تمام جهان بالا و پایین می‌شوند. FBI امروز اعلام کرد هیچ جرمی در ایمیل‌های کلینتون اتفاق نیفتاده و همین مسئله، اوضاع را دوباره به نفع این نامزد دموکرات تغییر داد. البته، نه تنها به نفع او، بلکه به نفع بازارهای جهانی و تمام سرمایه‌گذاران.

بر اساس گزارش رویترز، بازارها برای پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات قیمت‌گذاری شده بودند اما نظرسنجی‌ها طی هفته گذشته، خبر از نزدیک شدن ترامپ به کلینتون در چند میدان نبرد داد.

اخبارها مبارزات انتخاباتی کلینتون را در هاله‌ای از ابهام قرار داد و همین مسئله باعث وارد شدن ضربه‌ای به وال‌استریت شد که برای 9 روز متوالی روی خط افت ارزش قرار گرفت. این 9 روز کاهش، طولانی‌ترین زمان طی 35 سال گذشته بوده است.

بازار سهام آسیا البته به جز ژاپن، 0.9 درصد و بازار سهام اروپا نیز یک درصد رشد کرد که این بالاترین میزان رشد طی دو ماه گذشته بوده است.

بعد از آنکه نظرسنجی‌ها نشان داد ترامپ فاصله‌اش را با کلینتون کم کرده است، بسیاری از دارایی‌های مطمئن و امن وضعیت‌شان عوض شد. طلا، اوراق قرضه و فرانک سوئیس، ارزش‌شاندر روز دوشنبه افت کرد.

کاتلین بروکس، کارشناس و محقق بازار می‌گوید:«بازارها برای پیروزی کلینتون قیمت‌گذاری می‌شوند. اگر کلینتون برنده شود، ما می‌توانیم شاهد بازیابی ارزش دارایی‌های خطرپذیر مانند سهام و پسوی مکزیک باشیم. این هم‌چنین برای ارزش دلار و طلا نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.»

شاخص اروپا که 300 سهام را رهبری می‌کند، 1.2 درصد رشد کرده است. معروف‌ترین شاخص‌های بازار سهام انگلستان و آلمان نیز 1.3 درصد رشد داشته است.

شاخص MSCI در بازار آسیا و اقیانوسیه نیز با 0.9 درصد رشد، به بیشترین میزان رشد خود طی سه هفته اخیر رسید. شاخص بازار ژاپن نیز 1.2 درصد رشد کرد که بیشترین میزان در 7 هفته گذشته بوده است.

اما بزرگترین برنده، پسوی مکزیک بود. ارز رایج این کشور به خاطر صحبت‌های ترامپ علیه مکزیک، بسیار افت کرده بود اما حالا ارزش آن 2 درصد افزایش یافته و به معادل 18.6 دلار رسیده است.

چند وقتی است که سرمایه‌گذاران به خاطر نشانه‌های یک مبارزه بسیار جدی ریاست‌جمهوری، نگران هستند.

مواضع ترامپ علیه سیاست خارجی، تجارت و مهاجرت است و همین مواضع، بازارهای مالی را سرد و نگران می‌کند. این در حالی است که کلینتون، به عنوان حامی وضع موجود دیده می‌شود.

جرمی لاوسن، اقتصاددان ارشد می‌گوید:«اگر کلینتون پیروز شود، جریان‌های سرمایه به بازارهای نوظهور برای کوتاه مدت چراغ سبز نشان خواهند داد. بعد از آن، همه‌چیز بستگی به این دارد که سیاست‌های واقعی چطور پیش بروند.»

منبع: رویترز

در همین رابطه