رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با فعال اقتصادی ایرانی- آلمانی

روابط بانکی ایران و آلمان هنوز مطلوب نشده است

کاوه نیرومند، فعال اقتصادی ایرانی‌الاصل که پس از 40 سال از آلمان به ایران سفر کرده، می‌گوید: هر دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند. ایرانی‌ها به صنعت آلمان اعتماد دارند و نام ایرانی‌ها نیز در آلمان بسیار خوب است.

22 آذر 1395
کد خبر : 5875
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کاوه نیرومند، فعال اقتصادی ایرانی‌الاصل که پس از 40 سال از آلمان به ایران سفر کرده، می‌گوید: هر دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند. ایرانی‌ها به صنعت آلمان اعتماد دارند و نام ایرانی‌ها نیز در آلمان بسیار خوب است.

کاوه نیرومند، فعال اقتصادی در آلمان - عکس: محمد علی‌مهدی

روز گذشته اتاق ایران میزبان هشتمین هیات آلمانی پس از برجام بود که با محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل و ابوالفضل رهنما، مدیرکل روابط تجاری دوجانبه معاونت بین‌الملل دیدار داشتند.

کاوه نیرومند که به همراه هیات آلمانی از اتاق برلین به اتاق ایران آمده،  40 سال پیش ایران را به مقصد آلمان ترک کرده و حالا یکی از تجار سرشناس آلمانی به‌حساب می‌آید. دوستی نزدیکی با کریستین ویزنهوتر نایب رئیس اتاق برلین دارد، چرا که دست در دست هم مشغول به گرفتن عکس و گفتگو با یکدیگر هستند. «بعد از 40 سال که به ایران آمدم، تهران را نشناختم.» این جمله را کاوه نیرومند، فعال اقتصادی آلمانی به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید و ادامه می‌دهد: در تهران ساختمان‌ سازی‌های زیادی انجام شده و بلوارها و خیابان‌های جدید ساخته شده است. به نظر می‌رسد مساله ترافیک نیز به مساله‌ای جدی تبدیل شده و افراد ساعت‌ها در ماشین‌های خود نشسته‌اند، در صورتی‌که اگر این زمان را به تولید اقتصادی اختصاص می‌دادند، می‌توانست برای اقتصاد کشور نیروی زیادی ایجاد کند، یعنی اگر افراد همین زمان را بجای اینکه در ماشین باشند، صرف کار و فعالیت افتصادی می‌کردند، زمینه خوبی برای رشد اقتصاد در آینده بود.

این فعال اقتصادی که چند روزی است در تهران بوده و با فعالان ایرانی و  نمایندگان کارخانه‌ها دیدار داشته، معتقد است ایرانی‌ها افکار و ایده‌های خوبی دارند. ایران و آلمان با نزدیک شدن به یکدیگر می توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند، چنانچه آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی دنیاست و رابطه خوبی با ایران دارد.

نیرومند با اشاره به سرمایه‌گذاری در ایران می‌گوید: سرمایه‌گذاری مساله مهمی است اما سوالات زیادی درباره فعالیت بانک‌ها، بیمه هرمس و جریانات قانونی وجود دارد که باید حل شود. کارخانه‌های ایرانی به سرمایه‌ زیادی نیاز دارند که اگر نیاز مالی آن‌ها برطرف شود، می‌توانند پیشرفت خوبی داشته باشند. در حال حاضر سه بانک ایرانی در آلمان فعالیت دارند اما هنوز روابط بانکی به صورت مطلوب برقرار نشده است.

آلمان همواره نقش پررنگی در راه‌‌آهن ایران داشته و اعطای وام 1.2 میلیارد یورویی بانک kfw آلمان برای توسعه خطوط راه آهن ایران آخرین اقدام آلمان در این زمینه بوده است. نیرومند در این زمینه معتقد است پیشرفت حمل‌و‌نقل در هر کشور، زمینه رشد اقتصادی آن است و به این دلیل است که آلمان روی بعد حمل‌و‌نقل ایران تاکید ویژه‌ای داشته است.

این فعال اقتصادی آینده روابط اقتصادی بین دو کشور را مثبت دانسته و می‌گوید: هر دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند. چنانچه ایرانی‌ها به صنعت آلمان اعتماد دارند و نام ایرانی‌ها نیز در آلمان بسیار خوب است. آلمانی‌ها می‌دانند ایران مانند کشورهای دیگر خاورمیانه نیست و مردمان آن افراد بافرهنگی هستند. ایران همچنین در زمینه علمی شناخته شده است و دانشگاه‌ تهران در آلمان بسیار معروف است.

موضوعات :
در همین رابطه