رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

اتاق ایران خانه همه فعالان واقعی اقتصاد است

نایب‌رئیس اتاق سمنان می‌گوید: اتاق ایران محلی برای حضور همه فعالان واقعی اقتصاد است و اعضای اتاق‌های استانی و تشکل‌ها در مسیر اعتلا بخشیدن به اقتصاد، مکمل یکدیگر هستند.

سارا ترابی

خبرنگار
23 مرداد 1402
کد خبر : 67413
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق سمنان با تأکید بر این نکته که اعضای اتاق‌های استانی و تشکل‌ها در مسیر اعتلای اقتصاد، مکمل یکدیگر هستند، گفت: فرقی ندارد که یک فعال اقتصادی از یک اتاق استانی وارد هیات نمایندگان اتاق ایران شود و یا از یک تشکل، مهم این است که بتواند در مسیر اعتلای اقتصاد کشور، نقش مؤثری ایفا کند. در واقع اتاق ایران خانه همه فعالان واقعی اقتصاد است.

علی اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: قانون اتاق به طور قطع نیاز به اصلاح دارد و در این رابطه شکی نیست؛ اما درباره جایگاه اتاق‌های استانی و تشکل‌ها در هیات نمایندگان اتاق ایران باید گفت تمام افرادی که فعال اقتصادی هستند چه در قالب اتاق‌ها و چه در قالب تشکل‌ها، می‌توانند عضو هیات نمایندگان اتاق ایران باشند.

بر اساس اظهارات او اعضای تشکل‌هایی که در اتاق ایران شکل می‌گیرند باید وابسته به اتاق باشند. این تشکل‌ها جنبه تخصصی فعالیت‌ها و وظایف اتاق ایران را می‌توانند، انجام دهند. هر صنعت در تشکل تخصصی خود، صاحب‌نظرتر است، بنابراین بین عضویت در اتاق ایران از اتاق‌ها یا تشکل‌ها، مغایرتی وجود ندارد و آنها مکمل هم هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تنها نکته‌ای که در رابطه با تشکل‌ها وجود دارد مربوط به ایجاد تشکل‌هایی با هدف استفاده از آنها در دوران انتخابات می‌شود که این موضوع نیز در جریان ساماندهی تشکل‌ها و ایجاد فرایندی که از راه‌اندازی تشکل‌های استانی تا ملی، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها تعریف شده است، قابل اصلاح است.

جمعه‌ای تأکید کرد: اگر تشکلی با هدف استفاده از آن در موقعیت انتخابات، تشکیل شود، مورد اعتراض همه فعالان اقتصادی است؛ اما این باعث نمی‌شود که جایگاه و اثرگذاری تشکل‌ها در نگاه تخصصی به مسائل مترتب بر صنایع نادیده گرفته شود.

نایب‌رئیس اتاق سمنان گفت: از زمانی که اتاق ایران منابع مشخصی برای تشکل‌ها درنظر گرفت، این بحث وجود داشت که باید منابع مالی در مسیر ارتقای فعالیت‌های تشکل مانند مطالعات پژوهشی یا حضور در نمایشگاه‌ها هزینه شود. گاهی این نگرانی به وجود می‌آمد که تشکل‌ها از این منابع در مسیر تعریف شده استفاده نکنند. البته هدف‌گذاری انجام شده این است که تشکل‌ها بعد از یک دوره مشخص، هزینه‌های خود را تأمین کرده و بی‌نیاز از حمایت‌های مالی اتاق ایران شوند. تشکل‌های واقعی قدرتمند نیز به همین سمت حرکت کردند.

او با تأکید بر اهمیت رفتن به سمت ایجاد فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها، تصریح کرد: زمانی که تشکل‌های بالادستی با 150 تا 200 عضو ایجاد شوند و از قدرت کافی برخوردار باشند باید نمایندگان آنها در هیات نمایندگان حضور پیدا کنند تا اگر موضوعی به آنها مربوط شد از نگاه تخصصی آنها استفاده شود.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: اگر تشکلی واقعی و قوی باشد، حضور پررنگ و مؤثری در اقتصاد ملی دارد و باید در اتاق حضور داشته باشد. صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، اثرگذاری ملی دارند و اتاق ایران محلی برای حضور همه این افراد است.

در همین رابطه