رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اقتصاد جهانی به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته بانک‌های مرکزی در روسیه و آرژانتین برای مقابله با تورم و رکود، نرخ بهره‌های خود را افزایش دادند، نرخ تورم در انگلیس و اروپا کاهش پیدا کرد و فدرال ریزرو نسبت به کاهش پس‌انداز مازاد خانوارهای آمریکایی هشدار داد.

28 مرداد 1402
کد خبر : 67489
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی جهان در هفته‌ای که گذشت، بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط رسانه‌های جهانی، مراکز ملی آمار، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ازاین‌قرارند:

۶٫۸ درصد

الجزیره: مرکز ملی آمار انگلیس اعلام کرد نرخ سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در انگلیس از ۷٫۹ درصد ماه ژوئن کاهش‌یافته و در ماه جولای به ۶٫۸ درصد رسیده است. به گفته این مرکز، نرخ جدید شاخص قیمت مصرف‌کننده کمترین میزان طی ۱۵ ماه گذشته به شمار می‌رود و نشان از بهبود نسبی بحران هزینه زندگی در انگلیس دارد.

۱۲ درصد

سی‌ان‌ان: بانک مرکزی روسیه نرخ اصلی بهره خود را ۳۵۰ واحد افزایش داده و به ۱۲ درصد رسانده است، اقدامی اضطراری که کرملین باهدف توقف سقوط ارزش روبل در برابر دلار اجرا کرده است. طی هفته‌ای که گذشته نرخ روبل در برابر دلار از ۱۰۰ عبور کرد و تأثیر شدید تحریم‌های غرب علیه روسیه را بیشتر نمایان ساخت.

۱۹۰ میلیارد دلار

گاردین: فدرال رزرو،‌بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد مجموع پس‌انداز مازاد خانوارهای آمریکایی به کمتر از ۱۹۰ میلیارد دلار رسیده است و این احتمال وجود دارد که در ۳ ماه سوم سال آمریکایی‌ها تمامی پس‌انداز مازاد خود را خرج کرده و برای خرج کردن به کارت‌های اعتباری خودرو آورند. این پس‌انداز مازاد از دوران همه‌گیری برای خانوارهای آمریکایی باقی‌مانده است. پس‌انداز مازاد اختلاف مقدار میان پس‌انداز واقعی هر خانوار و پس‌انداز پیش از دوران همه‌گیری کرولا است.

۵٫۳ درصد

رویترز: بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد نرخ تورم در اتحادیه اروپا در ماه جولای از ۵٫۵ درصد ماه ژوئن به ۵٫۳ درصد رسیده است. این کاهش نشان از تداوم روند کاهش نرخ تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای حوزه یورو است، روندی که از پائیز آغازشده است. بااین‌همه نرخ تورم اصلی در این منطقه روی ۵٫۵ درصد ثابت باقی‌مانده و نرخ تورم خدمات از ۵٫۴ درصد ماه ژوئن به ۵٫۶ درصد رسیده است.

۰٫۵ درصد

بلومبرگ: یو آن چین در هفته‌ای که گذشت با کاهشی ۰٫۵ درصدی در برابر دلار به ضعیف‌ترین واحد پولی منطقه آسیا پس از ین ژاپن تبدیل شد. ارزش یو آن در این هفته در برابر دلار به ۷٫۲ رسید و به پایین‌ترین سطح ارزش خود طی تقریباً ۱۶ سال گذشته نزدیک شد.

۷٫۰۹ درصد

سی‌ان‌ان: نرخ بهره وام مسکن در آمریکا به بالاترین رقم خود طی ۲۱ سال گذشته رسید، روندی که می‌تواند خانه‌دار شدن را برای افرادی که برنامه خرید ملک دارند، به رویایی گران‌تر از همیشه تبدیل کند. فردی مک شرکت فدرال وام‌های مسکن، بزرگ‌ترین آژانس ارائه‌دهنده وام مسکن در آمریکا اعلام کرد نرخ بهره وام مسکن ثابت ۳۰ ساله به ۷٫۰۹ درصد رسیده است، درحالی‌که سال گذشته این نرخ برابر ۵٫۱۳ درصد بوده است.

۱۱٫۵۱ درصد

مجمع جهانی اقتصاد: نرخ تورم خرده‌فروشی در هند به‌واسطه افزایش قیمت سبزی‌ها و غلات به بالاترین میزان خود طی ۱۵ ماه گذشته رسید. به گفته این مجمع نرخ تورم هند در ماه جولای به ۷٫۴۴ درصد رسید که نسبت به ۴٫۸۷ درصد ماه ژوئن جهش قابل‌توجهی به شمار می‌رود. نرخ تورم غذا هم از ۴٫۴۹ درصد ماه ژوئن به ۱۱٫۵۱ درصد جهش پیدا کرد.

۱۱٫۳ هزار میلیارد دلار

رویترز: کردیت سوئیس این هفته اعلام کرد مجموع ثروت خانوارهای جهان در سال گذشته ۱۱٫۳ هزار میلیارد دلار کاهش‌یافته و به ۴۵۴٫۴ هزار میلیارد دلار رسیده است. به گفته این مرکز مالی افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها باعث کاهشی شدن مجموع ثروت در جهان شده است.

۱۸ درصد

رویترز: بانک مرکزی آرژانتین ارزش واحد پول خود را ۱۸ درصد کاهش داد و نرخ بهره اصلی خود را با افزایشی ۲۱ واحدی به ۱۱۸ درصد رساند. بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، ارزش هر پزوی آرژانتین در برابر دلار تا زمان برگزاری انتخابات در ماه اکتبر، ۳۵۰ خواهد بود.

۰٫۳ درصد

انقباض ۰٫۳ درصدی اقتصاد هلند در ۳ ماه دوم سال جاری باعث شد تا این کشور رسماً وارد وضعیت رکود شود. هلند که پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو به شمار می‌رود، برای دومین ۳ ماه متوالی منقبض‌شده است. علاوه بر این، میزان هزینه کرد مصرف‌کننده در این کشور ۱٫۶ درصد و میزان صادرات ۰٫۷ درصد کمتر از ۳ ماه اول سال گزارش‌شده است.

موضوعات :
در همین رابطه