رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

محمود اولیایی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

هیات‌رئیسه جدید اتاق ایران شبکه‌سازی ارگانیک میان تشکل‌ها و فدراسیون‌ها را عملی کند

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران معتقد است هیات‌رئیسه اتاق در دور دهم، تقویت فدراسیون‌ها و تشکل‌ها از طریق برون‌سپاری برخی وظایف اتاق و ایجاد شبکه ارگانیک میان آن‌ها را باید در اولویت قرار دهد.

03 شهریور 1402
کد خبر : 67575
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران گفت: از آنجا که ساختار فدراسیون‌ها و ساختار ذیل آن شکل گرفته معتقدم هیات رئیسه جدید اتاق باید بر روی تقویت فدراسیون‌ها، ارتباط فدراسیون‌ها با هم و ارتباط فدراسیون‌ها با تشکل‌های زیرمجموعه‌شان تمرکز بیشتری کند.

محمود اولیایی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» بر ضرورت ایفای نقش موثرتر فدراسیون‌ها در اداره امور بخش خصوصی تاکید کرده و افزود: می‌توان بخشی از وظایف اتاق را به فدراسیون‌ها منتقل کرد. انتظار این است که هیات‌رئیسه جدید کارکرد فدراسیون‌ها در این دوره را شفاف کنند. چرا که الان فقط با پوسته ظاهری از لایه‌بندی تشکل‌ها مواجه هستیم.

او با بیان اینکه برخی تشکل‌ها، موضوعی و برخی دیگر کارکردی هستند ادامه داد:هر دو نوع این تشکل‌ها برای اتاق مفیدند و ایجاد شکاف و تقابل بین آن‌ها که متاسفانه در دوره‌های قبل وجود داشت باعث تضعیف تشکل‌ها می شود. به عنوان مثال برخی از تشکل‌ها به سایر تشکل‌ها و اعضای بخش خصوصی می‌توانند سرویس بدهند و برخی دیگر فقط در حوزه خودشان فعال هستند.

اولیایی گفت: تشکل‌های خدمات دهنده به سایر تشکل‌ها باید در این دوره مورد توجه قرار بگیرند. از آنجا که در قوانین مختلف یکی از وظایف اصلی اتاق، تقویت تشکل‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی است، اتاق می‌تواند این وظیفه خود را به این گروه از تشکل‌ها واگذار کند که ساختار و وظایف آن‌ها کمک به سایر تشکل‌هاست. در واقع اتاق وظیفه خود را تشکلی که عضو خودش است برون سپاری می‌کند.

او تاکید کرد: من معتقدم اگر ماموریت‌های درستی برای فدراسیون‌ها و تشکل ها و از طرفی برای تشکل‌های کارکردی و موضوعی تعریف کنیم اتاق می تواند به خوبی از آن‌ها استفاده کند.

اولیایی گفت: آنچه در دوره‌های قبل کمتر به آن توجه شد ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی بین تشکل‌ها بود. این نقطه ضعفی است که با حضور هیات رئیسه جدید و دیدگاه‌های حاکم بر آن‌ها بسیار امیدواریم که رفع خواهد شد.

او افزود: اگرچه برخی از تشکل‌ها می‌توانند با هم کار کنند اما این ارتباط شکل نگرفته است. این امر باید با محوریت اتاق و از طریق فدراسیون‌ها صورت بگیرد. مثلا انجمن خرما، پسته و ... داریم که محصولات خود را صادر می کنند و از طرفی انجمن‌هایی داریم که در حوزه صادرات فعال هستند اما ارتباط این ها با هم برقرار نیست؛ اگر ارتباطی هم وجود داشته باشد اتاق به صورت ارگانیک این شبکه‌سازی را انجام نداده و خودشان این ارتباط را برقرار کرده اند. باید مدل‌سازی کنیم و این شبکه را ایجاد کنیم تا جدا از موضوع فدراسیون‌ها تشکل‌ها هم تقویت شوند. در لایه بالاتر هم فدراسیون‌های مختلف نیاز دارند که چنین شبکه‌ای را ایجاد کنند.

در همین رابطه