رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

تحت تاثیر تورم مداوم و بالا رفتن نرخ‌های بهره

پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی از رشد تجارت جهان، نصف شد

سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی رشد خود از تجارت جهانی کالا در سال جاری را به نصف کاهش داد و اعلام کرد که تورم مداوم، بالا رفتن نرخ‌های بهره، بازار متشنج چین و جنگ در اوکراین بر چشم‌انداز تجارت جهانی سایه افکنده است.

15 مهر 1402
کد خبر : 67986
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: حجم تجارت کالا در سال ۲۰۲۳ تنها ۰٫۸ درصد افزایش می‌یابد، درحالی‌که برآورد ماه آوریل این سازمان از رشد تجارت جهانی ۱٫۷ درصد بوده است. این موسسه برای سال ۲۰۲۴ رشد تجارت کالا را ۳٫۳ درصد پیش‌بینی کرده است، پیش‌بینی‌ای که تقریباً نسبت به برآورد ۳٫۲ درصدی ماه آوریل تغییری نکرده است.

به گفته این نهاد، رکود تجارت جهانی گسترده بوده و طیف وسیعی از کشورها و کالاها، به‌ویژه آهن و فولاد، تجهیزات اداری و مخابراتی، منسوجات و پوشاک را شامل می‌شود. اما خودروها با افزایش فروش در سال جاری به یک استثنا تبدیل‌شده‌اند.

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد کاهش شدیدتر از حد انتظار رشد اقتصادی چین، افزایش دوباره تورم و بالا نگه‌داشتن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر نکات منفی بالقوه پیش‌بینی جدید این سازمان بوده‌اند. بااین‌حال، کاهش سریع تورم می‌تواند وضعیت پیش‌بینی را بهبود بخشد.

این نهاد تجاری مستقر در ژنو و متشکل از ۱۶۴ عضو، هشدار خود درباره مشاهده نشانه‌هایی از تجزیه تجارت جهانی تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی را تکرار کرد، اما درعین‌حال اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر جهانی‌زدایی گسترده‌تر که پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ این نهاد را تهدید کند، مشاهده نشده است.

یکی از نشانه‌هایی که این سازمان برای هشدار نسبت به تجزیه تجارت جهانی به آن استناد کرده است،‌ کاهش سهم کالاهای واسطه‌ای در تجارت جهانی، شاخص نشان‌دهنده فعالیت زنجیره تأمین جهانی بوده است؛ در نیمه اول سال ۲۰۲۳ این شاخص نسبت به میانگین ۵۱ درصدی ۳ سال گذشته کاهش‌یافته و به ۴۸٫۵ درصد رسیده است.

در همین رابطه