رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

به پاس تقویت دانش از خروجی‌های بازار کار زنان

نوبل اقتصاد به اقتصاددان زن آمریکایی رسید

نوبل اقتصادی 2023 به کلودیا گلدین، استاد دانشگاه هاروارد و تاریخ‌دان اقتصادی رسید. او در زمینه «تقویت و پیشبرد دانش ما از خروجی‌های بازار کار زنان» مطالعاتی انجام داده است.

18 مهر 1402
کد خبر : 68031
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه جایزه بانک مرکزی سوئد در علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل در سال ۲۰۲۳ را به کلودیا گلدین، استاد دانشگاه هاروارد اعطا کرد. کلودیا گلدین تاریخ‌دان اقتصادی و اقتصاددان امریکایی و استاد کنونی دانشگاه هاروارد است که به عنوان برنده نوبل اقتصاد 2023 اعلام شده است.

طبق اعلام آکادمی علوم سوئد، علت اعطای جایزه نوبل به گلدین «تقویت و پیشبرد دانش ما از خروجی‌های بازار کار زنان» بوده است. به گزارش بنیاد نوبل گلدین، اولین گزارش جامع از درآمد و مشارکت زنان در بازار کار در طول تاریخ را ارائه کرد. تحقیقات او علل تغییر و همچنین عوامل اصلی شکاف جنسیتی در بازار کار را نشان می‌دهد.

کمیته نوبل ضمن تحسین تلاش‌های این زن اقتصاددان توضیح داده که تحقیقات گلدین نشان می‌دهد که با دورشدن اقتصاد از کشاورزی و حرکت به سمت صنعت، اشتغال زنان متأهل در دهه 1800 میلادی کاهش یافت اما مشارکت زنان پس از آن در دهه 1900 افزایش یافت، زیرا بخش خدمات به عنوان بخشی از اقتصاد شروع به  گسترش کرد.

 گلدین دهه 1970 را به ویژه به عنوان یک دوره «انقلابی» توصیف کرده است که در آن زنان آمریکایی ترجیح دادند به دانشگاه‌ها وارد شوند و در بازار کار پیشرفت خیره‌کننده داشتند. دکتر گلدین معتقد است که زنان در این سال‌ها به هویت خارج از خانه خود آگاه شدند.

بر اساس پژوهش‌های این اقتصاددان، زنان در بازار کار جهانی به شدت کمتر از مردان حضور دارند و زمانی که کار می‌کنند، درآمد کمتری نسبت به مردان دارند. کلودیا گلدین آرشیوها را جست‌وجو کرده و بیش از ۲۰۰ سال داده از ایالات متحده را جمع‌آوری کرده است. گلدین نشان داد که مشارکت زنان در بازار کار در کل این دوره روند صعودی نداشته، اما در عوض منحنی U شکلی را طی کرده است.

 گلدین، اقتصاددانی با پژوهش‌های گسترده در حوزه بازار کار زنان است که امسال توانست به تنهایی نوبلیست اقتصاد شود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ هر ساله نوبل اقتصاد میان چند اقتصاددان تقسیم می‌شد اما امسال گلدین به تنهایی جایزه را از آن خود کرده است.

 کلودیا گلدین با استفاده از آرشیوهای بیش از ۲۰۰ سال اخیر از داده‌های بازار کار ایالات متحده نشان داده که چگونه و چرا تفاوت‌های جنسیتی در درآمد و نرخ اشتغال در طول زمان تغییر کرده است.

گلدین در تحقیقات خود این موضوع را مطرح کرده که مشارکت زنان در بازار کار طی 200 سال اخیر، روند صعودی نداشته است، بلکه یک منحنی U شکل را ایجاد کرده است. با گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی مشارکت زنان متأهل در اوایل قرن نوزدهم کاهش یافته است، اما سپس با رشد بخش خدمات در اوایل قرن بیستم شروع به افزایش کرد. خانم گلدین الگوی بازار کار زنان را با نتیجه‌گیری از تغییرات ساختاری و هنجارهای اجتماعی در حال تحول در رابطه با مسوولیت‌های زنان در قبال خانه و خانواده تشریح کرده است.

گلدین در پژوهش‌های خود به موضوع «دسترسی زنان به قرص‌های ضدبارداری» و ارتباط آن با ارائه فرصت‌های جدید برای برنامه‌ریزی شغلی پرداخت و عنوان کرده که این تغییر انقلابی در اشتغال زنان، با متغیر دسترسی آنها به قرص‌های ضدبارداری، سرعت بیشتری گرفته است.

گلدین در سال 1967 از دانشگاه کرنل فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است. او در سال 1990 به عنوان اولین زن در بخش اقتصاد دانشگاه به هاروارد پیوست. جدیدترین کتاب او «کار و خانواده: سفر قرن طولانی زنان به سوی برابری» است که در سال 2021 منتشر شد.

موضوعات :
در همین رابطه