رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

تذکر نمایندگان بخش خصوصی به دولت

به رأی بخش خصوصی احترام بگذارید و به قهر با اتاق ایران خاتمه دهید

پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به صحنه تذکرها و هشدار نمایندگان بخش خصوصی به دولت برای احترام به رأی آن‌ها در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران بدل شد.

30 مهر 1402
کد خبر : 68157
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز در حالی پنجمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد، که موج تازه‌ای از حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتخابات هیات رئیسه این اتاق به راه افتاده است. دولت با گذشت 4 ماه از برگزاری انتخاباتی که در چهارچوب مصوب شورای عالی نظارت (عالی‌ترین رکن اتاق ایران) و با امضای سه وزیر برگزار شده، نتوانسته است مهر پایان بر این انتخابات بزند و حاشیه‌سازان را عقب براند.

حالا فردا قرار است شورای عالی نظارت اتاق ایران برای چندمین بار با دستور کار انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران تشکیل جلسه دهد. به همین دلیل فضای امروز نشست هیات نمایندگان اتاق با سخنانی درباره این انتخابات و تأکید بر احترام دولت به رأی اعضای اتاق ایران گره خورده بود.

رئیس‌جمهور با احترام به رأی بخش خصوصی به قائله انتخابات اتاق پایان دهد

در این نشست علی‌اصغر جمعه‌ای، عضو هیات نمایندگان در تذکر یک دقیقه‌ای خود با انتقاد از حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: همه باید به قانون تمکین کنند. در قانون اتاق، شرح وظایفی برای شورای عالی نظارت تعریف شده که یکی از آن‌ها سیاست‌گذاری در تدوین آیین‌نامه اتاق بعد از تأیید هیات نمایندگان است. اما آیین‌نامه‌ای که برای انتخابات هیات رئیسه تدوین شد برخلاف قانون رأی هیات نمایندگان را نداشت.

او افزود: بااین‌حال نمایندگان اتاق ایران برای صیانت از اتاق و منافع ملی و همکاری با حاکمیت به این آیین‌نامه تمکین کرد؛ حالا خواست ما از شورای عالی نظارت این است که دست‌کم به مصوبه‌ای که خودشان برای انتخابات تدوین کردند عمل کنند. در این مصوبه تأکید شده پاسخ استعلام‌ها از وزارت اطلاعات ظرف 10 روز باید به انجمن نظارت ارسال شود و در غیر این صورت به‌منزله تأیید کاندیدها محسوب می‌شود.

جمعه‌ای تأکید کرد: شورای عالی نظارت خودش اجازه برگزاری انتخابات را صادر کرد؛ حالا زیبنده نیست که نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌های اقتصادی رأی بدهند و رئیس اتاق را انتخاب کنند و دولت این موضوع را 4 ماه بلاتکلیف بگذارد.

او تأکید کرد: ما رأی داده و پای رأی خود ایستاده‌ایم اما از آقای رئیسی می‌خواهم این موضوع را شخصاً بررسی کرده و به این قائله پایان دهد.

دولت به رأی اعضای اتاق ایران احترام بگذارد

مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران هم در قالب همین تذکر، بیان کرد: حکم اخیر دستگاه قضا مبنی بر غیرقانونی نبودن انتخاب رئیس اتاق ایران باید به‌منزله پایان این ماجرا باشد. دولت باید رأی اعضای اتاق ایران را پذیرفته و به آن احترام بگذارد.

رئیس‌جمهور اجازه مداخله در انتخابات بخش خصوصی را ندهد

آرش علوی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در تذکر یک دقیقه‌ای، با اشاره به حضور ابراهیم رئیسی در اتاق ایران در جریان کارزار انتخاباتی خود و استفاده از تریبون اتاق، گفت: بااین‌حال در همین دولت اتاق ایران کنار گذاشته می‌شود و متأسفانه حتی رأی اعضای هیات نمایندگان را نمی‌پذیرند. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که با پیگیری ایشان، به این دست اقدامات مداخله‌گرایانه در انتخابات بخش خصوصی پایان داده شود.

محمد مسعودی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم در تذکری، تأکید کرد: همه اعم از دولت و افرادی که در انتخابات هیات رئیسه رأی نیاورده‌اند باید به رأی بخش خصوصی احترام بگذارند و نتیجه انتخابات را بپذیرند.

مطالبه ما محترم شمرده شدن رأی بخش خصوصی از سوی حاکمیت است

سجاد غرقی، نایب‌رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران با تأکید بر اینکه هر تصمیمی نافذی در اتاق منوط به قانون یا رأی اعضای هیات نمایندگان است، افزود: در انتخابات ۴ ماه گذشته به اعضای هیات رئیسه با رأی قاطعی رأی دادیم و از انتخاب خود دفاع می‌کنیم. مطالبه ما این است که این رأی از سوی دولت و حاکمیت محترم شمرده شود. بخش خصوصی از رأی، قانون و کیان اتاق دفاع می‌کند و خواستار عدم‌مداخله در امور داخلی خود است.

یوسف مرادلو، رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران هم تأکید کرد: دولت به جای اینکه برای انتخابات اتاق ایران چنین حواشی ایجاد کند، وظایف خود را در قبال مردم دنبال کند. بخش خصوصی خواهان احترام دولت به رأی خود است.

به جای حاشیه‌سازی، اجازه دهید بخش خصوصی بر مأموریت اصلی خود متمرکز شود

توحید صدرنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در نطق پیش از دستور خود در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به برخی جریان‌های مخالف اتاق و بخش خصوصی، تصریح کرد: حدود ۴ ماه قبل در روز انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، رأی‌گیری صورت گرفت و اعضای اتاق ایران، انتخاب قاطع خود را اعلام کردند.

او ادامه داد: برخی تلاش کردند که این انتخابات را زیر سؤال ببرند و موجب شدند که بخش خصوصی در این مدت به‌جای اینکه روی مأموریت اصلی خود در راستای رشد اقتصادی و صادرات متمرکز باشند، مشغول به امور حاشیه‌ای شود. از طرفی می‌بینیم که نمایندگان اتاق ایران بر اساس همین حاشیه‌سازی‌ها در شوراها و جلسات تصمیم‌گیری دعوت نمی‌شوند؛ این ترک فعلی است که توسط برخی دستگاه‌های اجرایی اتفاق می‌افتد.

صدرنژاد اظهار کرد: اجازه دهید بخش خصوصی روی مأموریت اصلی خود برای کمک به مردم، دولت و حاکمیت و قرار گرفتن کشور در مسیر رشد اقتصادی، تمرکز کند.

دولت امور بخش خصوصی را به خود آن‌ها واگذار کند

مسعود بختیاری عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در نطق پیش از دستور خود در این نشست، گفت: امروز بیش از هر چیز به همدلی و همکاری بین دولت و بخش خصوصی نیاز داریم. دولت نباید خود را حق مطلق به شمار آورد و باید رأی و نظر بخش خصوصی را محترم بشمارد. چراکه بخش خصوصی به آن اندازه از بلوغ و رشد رسیده است که مسائل درون خانوادگی خود را خودش حل کند و ما انتظار داریم دولت اداره امور بخش خصوصی را به خود ما واگذار کرده و در آن دخالت نکند.

قهر با اتاق ایران، قهر با بخش خصوصی است

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، هم در سخنان امروز خود در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، تصریح کرد: دولت باید قهر خود را با اتاق ایران تمام کند، قهر با اتاق ایران، قهر با بخش خصوصی است. درست است که انتقادها و مشکلات وجود دارد؛ اما باید ارتباط مستمر بین اتاق ایران با سه قوه حفظ شود تا کارهای روی زمین مانده یک‌به‌یک انجام شوند و به نتیجه برسند.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، این نخستین بار نیست که نمایندگان بخش خصوصی با صراحت از دولت می‌خواهند، رأی آن‌ها در اداره امور داخلی‌شان محترم شمرده شود. آن‌ها در طول چهار ماه گذشته از انتخابات هیات رئیسه دور دهم اتاق ایران بارها این مطالبه را مطرح کرده‌اند. حال باید دید دولت گوش شنوایی برای شنیدن این مطالبه دارد یا خیر.

در همین رابطه