رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سهیل آل‌رسول در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

دولت و قوه قضاییه جلوی دخالت‌ در امور داخلی بخش خصوصی را بگیرند

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران، معتقد است: رویکرد و برخورد اخیر با بخش خصوصی، به اقتصاد و معیشت مردم ضربه می‌زند. باید با تکیه‌بر ظرفیت‌های قانون، برای اتاق ایران احقاق حق کرد.

11 آبان 1402
کد خبر : 68260
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران گفت: امروز اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن، در شرایطی است که بیش از هر چیزی نیازمند آرامش و دوری گزیدن از رفتارهای هیجانی است.

سهیل آل‌رسول در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، گفت: باید از شئون، ماهیت و کیان بخش خصوصی پاسداری شود. اگر بخشی از دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی کشور، به اهمیت این واقعیت یعنی نیاز اقتصاد کشور به عقلانیت، پی نبرده‌اند، باید به آن‌ها هشدار لازم داده شود و باید از رفتارهای هیجانی در حوزه اقتصاد پرهیز شود. بخش خصوصی به‌عنوان یکی از بازوان اصلی دولت، می‌تواند در مسیر حل مشکلات اقتصاد کشور، راهگشا و کمک‌کننده باشد و ما نباید به این هیجانات دامن بزنیم.

آل‌رسول ادامه داد: بخش خصوصی همیشه به عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها به‌طور مداوم تأکید کرده است. قطع به یقین، روشی که در مواجهه با انتخابات اتاق ایران در پیش گرفته شده، مورد تأیید فعالان اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی نیست؛ بخش خصوصی خواهان این است که به انتخاب و شناخت‌اش احترام گذاشته شود.

او تصریح کرد: اقتصاد ایران در تعاملات بین‌المللی به تشکل‌های صنفی نیاز دارد و هیچ‌کدام از تشکل‌های اقتصادی و صنفی در حال حاضر، توان مواجهه با بنگاه‌ها و همتایان اقتصادی بین‌المللی را ندارند و این ظرفیت را فقط می‌توان از اتاق بازرگانی انتظار داشت. تضعیف اتاق ایران به معنای تضعیف ظرفیت‌های نهادی بخش خصوصی است.

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران تصریح کرد: رویکرد و نوع برخورد اخیر با بخش خصوصی، به اقتصاد و معیشت مردم ضربه می‌زند و باید با رویکرد متعادل اتاق ایران را به وضعیت باثبات‌تری رساند. ما معتقد هستیم که باید با تکیه‌بر ظرفیت‌های قانون، برای اتاق ایران احقاق حق کرد.

او ادامه داد: اتاق ایران می‌تواند از راه‌های متعددی ازجمله استفاده از ظرفیت قوه قضائیه و شکایت به دیوان عدالت اداری استفاده کند تا مسئله انتخابات اتاق ایران حل شود. رویکرد بخش خصوصی دوری از هیجانات است و در کنار آن از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم و امیدوارم عقلانیت دولت و قوه قضاییه اجازه چنین دخالت‌هایی را در امور داخلی بخش خصوصی به دیگران ندهد.

آل‌رسول تأکید کرد: باید تمام تشکل‌های بخش خصوصی از جایگاه حقوقی خود، عواقب دخالت در انتخابات اتاق ایران را به قوه عاقله دولت گوشزد کنند، تا در نتیجه این همگرایی، یک اجماع و بسیجی از طرف تشکل‌ها برای گفت‌وگو با دولت صورت گیرد. عرصه عمومی به دنبال دامن زدن به هیجانات نیست بلکه باید این موضوع را با تعقل و آرامش بیشتری حل کرد و این انتظار بخش خصوصی اصیل از قوه قضائیه و دولت است.

 نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران ادامه داد: اقتصاد تحریمی ایران به‌ویژه در شرایط جنگ اقتصادی فعلی، برای عبور از چالش‌ها به ابتکار عمل بخش خصوصی نیاز دارد و نباید به‌واسطه فشار و حاشیه‌سازی گروهی، تمرکز این بخش را منحرف کرد. باید با تعامل با دولت وضعیت را اصلاح کرد. امیدوارم با تاکید بر عقلانیت، در تصمیم‌گیری اصلاحی دولت به نتایج بهتر و مطلوب‌تری برسیم.

در همین رابطه