رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرتضی حاجی‌آقا میری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

پیمان‌سپاری ارزی برای فرش دستباف، به ارزش مواد اولیه محدود شد

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، گفت: اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری در حوزه صادرات صنایع‌دستی و فرش براساس جدول میزان قیمت و ارزش مواد اولیه فرش دستباف محاسبه می‌شود.

10 آبان 1402
کد خبر : 68280
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی، از ممنوعیت اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صادرات صنایع‌دستی و فرش دستباف به‌جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف‌شده در آن، خبر داد.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری در حوزه صادرات صنایع‌دستی و فرش دستباف به میزان بیش از میزان قیمت و ارزش مواد اولیه ممنوع شد.

مرتضی حاجی‌آقا میری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: براساس بند ک تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، «اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی در خصوص صادرات صنایع‌دستی به‌جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف‌شده ممنوع است. این حکم نافی تعهد صادرکنندگان موضوع تبصره (۶) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ نیست. همچنین صادرکنندگان ملزم به رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی هستند.»

حاجی‌آقا میری ادامه داد: برای اینکه این بند در قانون بودجه اجرایی شود، مرکز ملی فرش باید جدول میزان قیمت و ارزش مواد اولیه فرش دستباف با توجه به تقسیم‌بندی انجام‌شده از انواع فرش‌های دستباف صادراتی را تعیین کرده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کرد.

او اظهار کرد: این موضوع در صد و هفدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد و به مرکز ملی فرش ابلاغ شد و بعد از پیگیری‌های متعدد وزیر صنعت، معدن و تجارت جدول مربوط به فرش را ابلاغ کرده است.

حاجی‌آقا میری گفت: تمام صادرات فرش در سال 1402 باید براساس این جدول محاسبه شود؛ محاسبات تعهد ارزی صادرات فرش در 7 ماه اول سال 1402 باید براساس این جدل اصلاح شود.

او ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هنوز جدول درخواستی را ابلاغ نکرده ولی ما پیگیری این موضوع هم هستیم. ما سعی می‌کنیم با مجلس شورای اسلامی تعامل کنیم تا این بند در بودجه سال 1403 هم در حوزه فرش و صنایع‌دستی مورد توجه قرار گیرد.

در همین رابطه