رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

نگرانی از کاهش تقاضای نفت رد شد

قیمت نفت با گزارش اوپک تقویت شد

قیمت نفت روز سه‌شنبه و درپی انتشار گزارش جدید اوپک در مورد قوی باقی ماندن تقاضای جهانی نفت و تائید وجود نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن بازار نفت به‌واسطه محدودسازی صادرات نفت روسیه توسط آمریکا، کمی افزایش پیدا کرد.

23 آبان 1402
کد خبر : 68408
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اوپک روز دوشنبه با اعلام اینکه عوامل بنیادی بازار نفت همچنان قوی هستند، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را اندکی افزایش داد و به پیش‌بینی نسبتاً بالای خود در سال ۲۰۲۴ پایبند باقی ماند. نفت برنت از قیمت ۹۸ دلاری خود که بالاترین سطح در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ بود به حدود ۸۲ دلار در هر بشکه کاهش‌یافته است. باوجود حمایت از کاهش عرضه توسط اوپک و متحدانش و درگیری در خاورمیانه، نگرانی در مورد رشد اقتصادی و تقاضا بر قیمت‌ها فشار آورده است.

اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش ماهانه خود با اشاره به واردات قوی چین، خطرات نزولی جزئی برای رشد اقتصادی و بازار قوی نفت فیزیکی، اعلام کرد که بازار علی‌رغم "احساسات منفی اغراق‌آمیز" سالم است.

اوپک در ابتدای گزارش خود تأکید دارد که داده‌های اخیر نشان از روندهای قوی رشد جهانی و بنیادهای سالم بازار نفت دارند. در این گزارش، اوپک پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۴۶ میلیون بشکه در روز رسانده که ۲۰ .هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. همچنین اوپک برای سال ۲۰۲۴، شاهد افزایش تقاضا ۲٫۲۵ میلیون بشکه در روز است که نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

روز سه‌شنبه، در پی انتشار این گزارش، بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۷۲۲ به‌وقت گرینویچ با ۲۳ سنت یا ۰٫۲۸ درصد افزایش به ۸۲٫۷۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت یا ۰٫۲۷ درصد افزایش به ۷۸٫۴۷ دلار در هر بشکه رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش ماهانه خود دلالان را مسئول کاهش اخیر قیمت نفت اعلام کرده است. هفته گذشته، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژوئیه رسید، زیرا نگرانی‌ها از کاهش تقاضا در مصرف‌کنندگان اصلی نفت، یعنی آمریکا و چین افزایش یافت. قیمت‌های مصرف‌کننده چین در ماه اکتبر کاهش یافت و به سطحی رسید که از زمان همه‌گیری کرونا مشاهده نشده بود و صادرات در این ماه بیش از پیش‌بینی کاهش یافت.

از سویی دیگر وزارت انرژی آمریکا قصد دارد ۱٫۲ میلیون بشکه نفت بخرد تا پس از فروش بخش زیادی از ذخایر نفتی خود در سال گذشته، به تکمیل ذخایر استراتژیک نفت خود کمک کند و این اقدام می‌تواند تقاضای جهانی نفت را افزایش دهد. همچنین سرکوب صادرات نفت روسیه توسط آمریکا می‌تواند به‌طور بالقوه چرخه عرضه را مختل ساخته و از افزایش قیمت‌ها حمایت کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با ارسال اخطاریه‌هایی به شرکت‌های کشتیرانی، خواستار دریافت اطلاعاتی درباره ۱۰۰ کشتی‌ مشکوک به نقض تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه شده است که این اقدام بزرگ‌ترین اقدام محدودکننده واشنگتن از زمان اعمال محدودیت قیمت برای محدود کردن درآمدهای نفتی به مسکو تاکنون است.

موضوعات :
در همین رابطه