رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل اعلام شد

کمیسیون پایش محیط کسب‌وکار در اتاق اردبیل راه‌اندازی شد

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل، گفت: با همراهی استانداری و دستگاه‌های اجرایی اردبیل، کمیسیون پایش مستمر بهبود فضای کسب‌وکار در اتاق اردبیل راه‌اندازی شده است.

27 آبان 1402
کد خبر : 68446
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه دولت با همکاری بانک مرکزی، بسته حمایت از تولید را با هدف کنترل تورم و رشد تولید ابلاغ کرده است، گفت: در استان اردبیل تمام تصمیم‌گیری‌ها به نفع تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری است و ما جز معدود استان‌هایی هستیم که مسئولان آن از قوه قضائیه گرفته تا قوه مقننه و مجریه پای تولید ایستاده‌ایم و قدر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را می‌دانیم.

 سید حامد عاملی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: اگر زمانی مدیران دستگاه‌های اجرایی در حمایت از تولید نگران بازخواست سازمان بازرسی در رعایت نکردن قوانین دلهره داشتند، امروز این خود سازمان بازرسی است که وارد میدان حمایت از تولیدکنندگان شده است و آثار پر خیروبرکت این حمایت‌ها قابل مشاهده است.

 استاندار اردبیل گفت: ما شرایط سخت و دشواری را در عرصه تولید با همه کارشکنی‌ها و تهدیدهای دشمنان سپری می‌کنیم و یک عزم ملی و استانی نیاز است تا همه موانع و مشکلات عرصه تولید برطرف و فعالان این حوزه با دلگرمی بیشتر در سنگر تولید حاضر شوند.

 عاملی با قدردانی از همراهی مسئولان قضایی استان از سفر قریب‌الوقوع رییس قوه قضائیه به استان خبر داد و افزود: در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع رییس دادگستری و معاونان به‌صورت جدی حاضر شده و تلاششان بر این است تا حمایت همه‌جانبه و بدون محدودیت را از تولید انجام دهند.

 استاندار اردبیل به موضوع بازار سرمایه و ورود شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان به این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: راهی جز ورود به بازار سرمایه برای تأمین مالی واحدهای تولیدی و بزرگ نداریم و در این زمینه باید آموزش لازم از طریق اتاق بازرگانی و مشاوران برگزیده در این بخش به فعالان بخش خصوصی ارائه شود.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در هفته‌های آینده با حضور مسئولان کشوری بازار سرمایه نشست مشترکی با بخش خصوصی برگزار خواهد شد تا در کنار حمایت از تولیدکنندگان استان در ورود به این بازار، حمایت‌های لازم نیز از طریق این بازار در حوزه تولید به انجام برسد.

وی بحث صادرات و اعمال معافیت برای صادرکنندگان زیر یک‌میلیون دلار را از تعهدات ارزی یادآور شد و اضافه کرد: دولت تلاش می‌کند تا با اجرایی شدن این قانون مصوب، از صادرکنندگان حمایت واقعی را انجام داده و بخش عظیمی از موانع برطرف شود.

عاملی تصریح کرد: بانک‌های عامل امسال به دلیل شرایط تورمی با محدودیت پرداخت تسهیلات و سقف تعریف شده از سوی بانک مرکزی روبه‌رو هستند ولی با تصمیم وزارت صمت و دولت بسته حمایت از تولید با کنترل تورم به استان‌ها ابلاغ شده و سعی ما بر این است تا از این بسته حمایتی در راستای همراهی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بیشتر بهره بگیریم.

 وی از تصمیم‌گیری‌های مالیاتی و بیمه‌ای در استان به نفع تولیدکنندگان خبر داد و یادآور شد: حتی در تفسیر قوانین سعی می‌کنیم به نفع تولیدکننده عمل کرده و بخش عظیمی از موانع و مشکلات را رفع کنیم.

استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: استمهال بدهی کشاورزان به دلیل خشک‌سالی با ارقام زیر 50 میلیون تومان انجام شده ولی انتظار می‌رود برای تسهیلات بالای 50 میلیون تومان نیز این استمهال اعمال شود.

عاملی از حل مشکل کمبود گاز واحدهای تولیدی به‌ویژه کارخانه سیمان اردبیل در فصل زمستان خبر داد و گفت: اینکه مطرح می‌شود ساخت‌وساز طرح نهضت ملی مسکن بدون نظارت مهندسی انجام می‌شود، کاملاً خلاف واقع است و هیچ واحد مسکونی بدون نظارت مهندسان اجرایی نمی‌شود و استان اردبیل در ساخت‌وساز طرح نهضت ملی مسکن با پیگیری‌های مستمر رتبه اول کشور را به دست آورده است.

وی خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و نیازمند جامعه را در این شرایط تورمی سخت و دشوار اعلام کرد و افزود: دولت با اجرای این طرح تلاش می‌کند تا مسکن زیر یک میلیارد تومان را تولید و برای آنها تحویل دهد که بخشی از این منابع از طریق بانک‌ها تأمین خواهد شد.

استاندار اردبیل ضرورت بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را با همراهی اتاق بازرگانی یادآور شد و خاطرنشان کرد: به‌صورت فصلی موانع در این حوزه رفع خواهد شد و همه دستگاه‌ها پای‌کار آمدند تا با تسهیلگری قوانین و مقررات بتوانند از تولیدکننده و فضای کسب‌وکار ایجاد شده در استان حمایت لازم را انجام دهند.

کمیسیون پایش مستمر محیط کسب‌وکار راه‌اندازی شد

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل نیز در این نشست گفت: با تأکید استاندار اردبیل و همراهی دستگاه‌های اجرایی کمیسیون پایش مستمر بهبود فضای کسب‌وکار در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل راه‌اندازی شد.

حسین پیرمؤذن اظهار کرد: قوانین مخل و مزاحم تولید فعالان بخش خصوصی را رنج می‌دهد که در دولت سیزدهم با همراهی همه نهادهای دولتی و حتی بانک‌های عامل سعی بر شناسایی و حذف این قوانین است.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم حقوق بخش خصوصی و کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه ترکیب هیأت تجدیدنظر حل اختلاف تأمین اجتماعی تغییر پیدا کرد تا اصل بی‌طرفی را در صدور آرا شاهد باشیم.

رییس خانه صنعت و معدن اردبیل گفت: با شکل‌گیری مستمر کمیسیون بهبود فضای کسب‌وکار و رفع نواقص و کاستی‌ها، سعی بر این است تا شرایط مناسبی را در تقویت نظام تولید و اشتغال در استان شاهد باشیم.

پیرمؤذن افزود: از طریق این کمیسیون در کنار پیگیری موانع و مشکلات و تسهیل گری در این بخش، سعی خواهد شد تا کاستی‌های بخش اداری نیز برطرف شده و استان در بهبود فضای کسب‌وکار به‌صورت فصلی امتیاز و جایگاه مناسبی را پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اصلی‌ترین مشکلات صادرکنندگان را تعهدات ارزی اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه معافیت تعهدات ارزی برای صادرات زیر یک‌میلیون دلار هنوز اعمال نشده و ما با لغو برخی از کارت‌های بازرگانی تجار و صادرکنندگان روبه‌رو هستیم درحالی‌که انتظار می‌رود این مشکل برطرف شود.

رییس خانه صنعت و معدن اردبیل گفت: بحث پیمان‌سپاری ارزی مشکلی اساسی است که بانک مرکزی و وزارت صمت باید این مشکل را برطرف و صادرکنندگان را به تقویت تجارت امیدوار کند.

مشکلات ارزی در کشور غیرقابل‌انکار است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بازار هدف تولیدکنندگان آن‌سوی مرزهاست و باوجود مشکلات ارزی و عدم‌حمایت از تولیدکنندگان اشتغال، بالندگی و سرمایه‌گذاری کل استان را متضرر خواهد شد

سیدکاظم موسوی افزود: نام‌گذاری امسال به نام سال رشد تولید و مهار تورم وظیفه همه ما را در قبال تولیدکنندگان سنگین‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران قابل‌حل و رفع است ادامه داد: بازار هدف برای تولیدکنندگان آن‌سوی مرزهاست و عدم نقدینگی و مشکلات ارزی موضوعی غیرقابل‌انکار است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز روی ارزآوری و مقابله با اقدامات ارزبر و حمایت و توجه از واحدهای تولیدی باید در اولویت اهداف قرار گیرد در غیر این صورت و عدم‌حمایت از واحدهای تولیدی در اشتغال، بالندگی استان و جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در سطح استان متضرر خواهیم شد.

موسوی صادرات سیب‌زمینی را از بزرگ‌ترین حوزه‌های صادرات استان دانست و افزود: عدم صادرات سیب‌زمینی در استان انتقادات بسیاری از کشاورزان را به همراه داشته که طی صحبت‌هایی که با وزیر جهاد کشاورزی انجام شده تا هفته‌های آینده شاهد شروع صادرات سیب‌زمینی از استان خواهیم بود.

وی افزود: از کل تولید سیب‌زمینی استان فقط ۲۵۰ هزار تن مصرف استان است و مابقی تولید سیب‌زمینی بایستی صادر شود که ما در مجلس و شما مسئولان در استان باید زمینه صادرات این محصول را در جهت حمایت از کشاورزان فراهم کنیم که من همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنم که به همراه شما با مسئولان کشوری قرار ملاقات و راه چاره بخواهیم.

تولید و سرمایه‌گذاری موضوعی کلان و نیازمند نگاهی کلان و ملی است

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گفت: بسیاری از مشکلات در استان ناشی از نگاه جزیره‌ای به مسائل است درصورتی‌که تولید و سرمایه‌گذاری موضوعی ملی و با سیاست کلی نظام در ارتباط بوده و نیازمند نگاهی کلان است

یوسف خدادادی در این نشست، افزود: بخشی از مشکلات واحدهای تولیدکننده و سرمایه‌گذاران در حد کلان و ملی است که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌توانند نقش ویژه‌ای در حل مشکلات استانی و کشوری داشته باشند اما بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران مربوط به استان است.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل بیشتر با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان افزود: تشکیل جلسه با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مرتبط در راستای ارائه راهکارهایی با نگاه کلان می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی واحدهای تولیدی را رفع کند.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان با انتقاد از نگاه جزیره‌ای در اردبیل گفت: تولید و سرمایه‌گذاری مبحثی کلان و ملی است که با سیاست کلی نظام در ارتباط و از تأکیدات مقام معظم رهبری است و راهکار برون‌رفت بسیاری از مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی است.

خدادادی با بیان اینکه منشأ بسیاری از جرائم، بزهکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه بیکاری است ادامه داد: توسعه استان در گرو حمایت از سرمایه‌گذار است و استاندار اردبیل در سطح ملی اهتمام جدی نسبت به این موضوع دارد اما در سطح میانی مشکلاتی وجود دارد و در برخی موارد مشاهده می‌شود که ادارات با بهانه‌های پیش‌پاافتاده در تقابل با سرمایه‌گذار و تولیدکننده هستند.

عدم اجرای مصوبات از سوی دستگاه‌های اجرایی در حمایت از سرمایه‌گذار پیگیری می‌شود

دادستان اردبیل نیز در این نشست گفت: کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در اجرای مصوبات جلسات مربوط به ستاد تسهیل، کمیته حمایت قضایی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مصداق بارز جرم و ترک فعل است که پیگیری می‌شود

جلال آفاقی اظهار کرد: دادستان نماینده مردم در دستگاه قضایی است و جلسات متعددی در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری، ستاد تسهیل و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزار می‌شود اما برخی ادارات از اجرای مصوبات امتناع می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اجرای مصوبات بر اساس قانون رفع موانع تولید لازم‌الاجراست و لذا عدم اجرای مصوبات از سوی دستگاهی مصداق بارز جرم و ترک فعل است ازاین‌رو نسبت به اجرای مصوبات که در حمایت از سرمایه‌گذاران است همت ویژه لازم است.

دادستان مرکز اردبیل با اشاره به بازدید نماینده قوه قضائیه و رئیس قوه قضاییه از واحدهای تولیدی گفت: اقدامات ارزشمندی که در استان از سوی سرمایه‌گذاران انجام گرفته نیازمند حمایت است و اگر بتوانیم از توانایی و قابلیت‌های تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران حمایت کنیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرائم در استان کاهش خواهد یافت و اگر دستگاهی به وظایف خود نسبت به سرمایه‌گذاران عمل نکنند سرمایه‌گذاران به‌صورت قانونی اقدام کنند.

آفاقی از نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خواست تا  نسبت به رفع موانع صادرات سیب‌زمینی از استان همت ویژه داشته و در جهت حمایت از کشاورزان این موضوع را به جدیت پیگیری کنند.

موضوعات :
در همین رابطه