رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

یارانه انرژی در قالب «کارت سبز» به خانوارها اختصاص یابد

رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به مشکلات حوزه انرژی کشور، می‌گوید: ما پیشنهاد می‌دهیم یارانه خانوارها، در قالب کارت سبز اختصاص یابد تا برای پرداخت صورت‌حساب‌های انرژی به قیمت متناسب با واقعیت صرف شود.

01 آذر 1402
کد خبر : 68497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شد. در این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گزارشی با عنوان «فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از ناترازی انرژی در کشور» ارائه کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با ارائه گزارشی درباره میزان مصرف انرژی از سال 85 تاکنون و چالش‌های ایجاد شده در این حوزه، گفت: مصرف گاز در کشور از سال 85 تا امروز 230 درصد افزایش داشته است. همچنین تنها در یک سال شیوع کرونا مصرف گاز کشور 30 میلیارد مترمکعب افزایش‌یافته است که عمدتاً در حوزه خانگی بوده است. به‌علاوه در حوزه برق نیز طی این مدت شاهد 220 درصد افزایش مصرف بوده‌ایم.

نجفی گفت:  ایران درحالی‌که سه هزار و 336 تراوات برق مصرف می‌کند، تولید ناخالص داخلی برابر با 4 هزار و 400 دلار دارد. اما ترکیه با نصف این مصرف حدود 10 هزار و 600 دلار تولید ناخالص داخلی دارد. درواقع ایران در حوزه صنعت انرژی، جز ضررده‌ترین کشور دنیاست.

نجفی با اشاره به قیمت سه هزارتومانی بنزین در ایران، بیان کرد: قیمت بنزین در ترکیه 60 هزار تومان است. این مقایسه نشان می‌دهد یکی از دلایل ناترازی در ایران عدم تناسب قیمت‌گذاری روی سوخت‌های فسیلی و بنزین است.

او تصریح کرد: از سال 92 تاکنون 11 درصد رشد جمعیت داشته‌ایم درحالی‌که در حوزه برق 37 درصد رشد مصرف و 23 درصد رشد تولید و در حوزه گاز 52 درصد رشد مصرف و 44 درصد رشد تولید داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، افزود: متأسفانه به‌جای این‌ها و درنتیجه سیاست پوپولیستی، همچنان در حال از دست دادن پول نقد هستیم. یکی از پیشنهادهای کمیسیون انرژی اتاق ایران، جلوگیری از پرداخت یارانه مستقیم به مردم است. تزریق نقدینگی ماهانه، آفتی برای اقتصاد کشور است.

او ادامه داد: طراحی کارت سبز پیشنهاد ماست که پول سوخت به‌صورت اعتبار در کارت افراد ذخیره شود. برآورد ما برای هر خانواده چهار نفره دو میلیون 500 هزار تومان است؛ اما در ازای آن قیمت بنزین به حدود 10 هزار تومان برسد. درواقع خانوارها با این کارت سبز صورت‌حساب‌های مصرف انرژی خود را پرداخت خواهند کرد و نقدینگی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود. برای کاهش مصرف گاز هم پیشنهاد کمیسیون انرژی اتاق ایران نصب بخاری‌های گرید A  است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست، کمیته‌های فنی کمیسیون انرژی اتاق ایران یعنی کمیته فنی تجارت بین‌الملل و بانکرینگ، کمیته فنی بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی، کمیته فنی آموزش و توانمندسازی، کمیته فنی اقتصاد و انرژی و سرمایه‌گذاری، کمیته فنی اقلیم و کاهش کربن، کمیته فنی بالادستی نفت و گاز، کمیته فنی تولید برق، کمیته پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی، کمیته فنی تجدید پذیر و کمیته انتقال و توزیع مهم‌ترین برنامه، اهداف و دغدغه‌های خود را مطرح کردند؛ دغدغه‌هایی که درنهایت به ارتقا و تحول در حوزه انرژی منجر شود.

در همین رابطه