رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در سایه بدگمانی سرمایه‌گذاران

قیمت جهانی نفت کاهش می‌یابد

قیمت جهانی نفت اگرچه با آغاز جنگ خاورمیانه ممکن است روندی صعودی به خود بگیرد، اما در حال حاضر به واسطه تصمیم جدید اوپک مبنی بر کاهش دوباره داوطلبانه تولید نفت و وضعیت بلاتکلیف رشد جهانی رو به کاهش گذاشته است.

14 آذر 1402
کد خبر : 68571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت‌ آتی نفت پس از افزایش کوتاه‌مدتی در روز دوشنبه، در بحبوحه نگرانی‌های مداوم نسبت به تصمیم احتمالی اوپک پلاس برای کاهش دوباره تولید، تداوم تردید در مورد رشد تقاضای جهانی سوخت و همچنین وجود خطرات در عرضه نفت تحت تأثیر درگیری‌های خاورمیانه، مسیری معکوس را در پیش گرفت و کاهشی شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۰۷۳۵ به‌وقت گرینویچ با ۰.۹ درصد یا ۷۳ سنت کاهش به ۷۸.۱۵ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با  ۰٫۸ درصد یا ۶۴ سنت کاهش به ۷۳٫۴۳ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در هفته گذشته به دلیل تردید سرمایه‌گذاران در مورد عمق کاهش عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش ازجمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، و نگرانی در مورد کندی فعالیت‌های تولیدی جهانی، بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

کاهش تولید اوپک پلاس که روز پنجشنبه اعلام شد ماهیتی داوطلبانه داشت و این تردیدها را در مورد اینکه آیا تولیدکنندگان به‌طور کامل آن‌ها را اجرا می‌کنند یا نه، ایجاد کرد. سرمایه‌گذاران همچنین در مورد چگونگی محاسبه کاهش‌ها دچار سردرگمی شده‌اند. با ازسرگیری جنگ در غزه، ملاحظات ژئوپلیتیکی در کانون توجه سرمایه‌گذاران هم قرار گرفت.

به گفته تحلیلگران بازار نفت، ازسرگیری جنگ اسرائیل و حماس به حرکت صعودی قیمت نفت دامن زده است. بااین‌حال، ممکن است قیمت نفت فعلاً به دلیل کندی شدید بهبود اقتصادی چین و افزایش تولید آمریکا تحت‌فشار باشد.

همچنین آمریکا و اروپا همچنان با جدیت تحریم‌ها علیه نفت روسیه را پیگیری می‌کند. کشورهای غربی تلاش‌ها برای اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه در محموله‌های دریایی نفت روسیه را افزایش داده‌اند و واشنگتن به‌تازگی تحریم‌های بیشتری را علیه ۳ نهاد و ۳ نفت‌کش روسی اعمال کرده است.

از سوی دیگر کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آماده است در روزهای آینده در صورت همکاری ونزوئلا برای آزادی زندانیان سیاسی ونزوئلا و آمریکایی‌های محبوس در این کشور، تحریم‌های خود علیه ونزوئلا، از اعضای اوپک را لغو کند؛ هم‌زمان هند خرید نفت ونزوئلا را از سر گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه