رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

آژانس آمار مصر گزارش داد

کاهش 1.2 درصدی نرخ تورم مصر در یک سال

داده‌های آژانس آمار مصر نشان می‌دهد که تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده شهری مصر از ۳۵٫۸ درصد در اکتبر به ۳۴٫۶ درصد در نوامبر کاهش‌یافته است.

20 آذر 1402
کد خبر : 68628
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طبق آخرین داده‌های آژانس ملی آمار مصر، CAPMAS، کاهش تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده شهری مصر در ماه نوامبر به ۳۴٫۶ درصد می‌تواند ناشی از کاهش رشد قیمت مواد غذایی باشد. براساس گزارش این آژانس تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده شهری مصر نسبت به ۳۸٫۵ درصد ماه اکتبر شاهد کاهشی جزئی بوده است. ارقام نوامبر پایین‌ترین نرخ تورم را از ماه می نشان می‌دهد که نشان‌دهنده تثبیت احتمالی قیمت‌های مصرف‌کننده شهری مصر است.

تورم سالانه اندکی کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. میانگین پیش‌بینی ۱۸ تحلیل‌گر شرکت‌کننده در نظرسنجی، کاهشی ۳۴٫۸ درصدی بوده است.

با‌این‌همه قیمت‌های ماه‌به‌ماه در نوامبر ۱٫۳ درصد افزایش یافته است که نسبت به یک درصد در اکتبر افزایشی جزئی نشان می‌دهد. در همین بازه زمانی قیمت مواد غذایی ۰٫۲ درصد افزایش‌یافته اما نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش ۶۴٫۵ درصد بوده است.

تورم سالانه در مصر طی ۲ سال گذشته روند صعودی خود را طی کرده بود و در ماه سپتامبر به نقطه اوج و رکورد ۴۰٫۳ درصدی رسید. اما از ماه نوامبر روند کاهش آن آغاز شد.

آمارهای بانک مرکزی در روز یکشنبه نشان داد که تورم اصلی مصر، بدون احتساب قیمت سوخت و برخی اقلام غذایی که نوسان زیادی دارند، از ۳۸٫۱ درصد در اکتبر به ۳۵٫۹ درصد در نوامبر کاهش‌یافته است. اقتصاددانان اما انتظار داشتند که روند کاهش، نرخ تورم را به ۳۷٫۲ درصد برساند.

موضوعات :
در همین رابطه