رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

با افزایش ریسک ژئوپلیتیکی و نگرانی عرضه

افزایش قیمت نفت تداوم می‌یابد

قیمت نفت در اوایل معاملات آسیایی روز دوشنبه، به دلیل نگرانی از کاهش عرضه جهانی ناشی از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و همچنین جنگ میان روسیه و اوکراین افزایش یافت.

06 فروردین 1403
کد خبر : 69439
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت جهانی نفت در آغاز هفته و هم‌زمان با کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا که بر فشار افزایشی قیمت جهانی افزوده است، به دلیل نگرانی نسبت به کاهش عرضه تحت تأثیر تنش‌ها و جنگ‌های جاری در جهان، افزایش یافت؛ روندی که طی چند هفته گذشته تداوم‌یافته است.

نفت خام برنت در معاملات آتی با ۲۴ سنت یا ۰٫۳ درصد افزایش به ۸۵٫۶۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰٫۳ درصد افزایش به ۸۰٫۸۸ دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار در هفته گذشته کمتر از ۱ درصد تغییر را نسبت به هفته قبل ثبت کردند.

به گفته کارشناسان بازار نفت،‌ تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، همراه با افزایش حملات به تأسیسات انرژی در روسیه و اوکراین، در کنار کاهش امید به آتش‌بس در خاورمیانه، نگرانی‌ها را در مورد عرضه جهانی نفت برانگیخته است. درعین‌حال کاهش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا هم نگرانی‌ها را نسبت به کاهش عرضه افزایش داده است.

از اوکراین هم گزارش می‌شود که روسیه در اوایل روز یکشنبه با موشک‌ها به زیرساخت‌های حیاتی در منطقه الویو در غرب اوکراین حمله کرده است. کی‌یف اعلام کرد مسکو این حمله جدید را تنها ۲ روز پس از بزرگ‌ترین بمباران هوایی سامانه انرژی اوکراین انجام داده است. این اقدام پس از حملات اخیر اوکراین به زیرساخت‌های نفتی روسیه صورت می‌گیرد که در این ماه حداقل ۷ پالایشگاه روسیه را توسط هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده است. هم‌زمان جنگ خاورمیانه و تنش کشورها راتبه‌گیر این جنگ در سرتاسر جهان هم همچنان ادامه دارد.

در همین حال، داده‌های شرکت خدمات انرژی Baker Hughes نشان داد که تعداد دکل‌های نفتی آمریکا با یک کاهش به ۵۰۹ سکو در هفته گذشته رسید که نشان‌دهنده کاهش عرضه در آینده  خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه