رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

آمریکا، خانه بیشترین میلیونرها و میلیاردرهای جهان

براساس نتایج یک گزارش جدید، آمریکا به‌سرعت جایگاه جهانی چین به‌عنوان برترین خانه برای تجمع بیشترین میلیونرها و میلیاردرها در جهان را به خود اختصاص داده است.

07 فروردین 1403
کد خبر : 69443
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس گزارش جدید ثروت آمریکا در سال ۲۰۲۴ که توسط شرکت هنلی و شرکا و موسسه «ثروت دنیای جدید» منتشرشده است، اکنون بیش از ۵٫۵ میلیون آمریکایی با دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری نقدی بیش از یک‌میلیون دلار وجود دارند که نسبت به دهه گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته و بسیار بالاتر از نرخ رشد جهانی ۳۸ درصدی است.

در طول ۵ سال گذشته، جمعیت میلیونرها در آمریکا ۳۵ درصد افزایش‌یافته است، یعنی تقریباً ۲ برابر سریع‌تر از چین. آمریکا اکنون خانه ۳۷ درصد از میلیونرهای جهان است که این رقم در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۵ درصد بود.

این واگرایی در بالای نردبان ثروت حتی بیشتر هم می‌شود. آمریکا ۹ هزار و۸۵۰ سنتی میلیونر، میلیونرهایی که ارزش دارایی‌های آن‌ها 100 میلیون دلار یا بیشتر است، درحالی‌که چین ۲ هزار و۳۵۲ سنتی میلیونر دارد. در آمریکا حدود ۷۸۸ میلیاردر زندگی می‌کنند درحالی‌که چین فقط ۳۰۵ میلیاردر دارد.

براساس این گزارش، آمریکا همچنان پیشگام بلامنازع جهان در ایجاد و انباشت ثروت خصوصی است. دومینیک وولک، رئیس گروه مشتریان خصوصی در هنلی، می‌گوید که قرنطینه‌های سختگیرانه کرونایی در چین همراه با افزایش مداخله دولت در بخش خصوصی، رشد تولید ثروت را در این کشور کند کرده است . هم‌زمان آمریکا از این رکود سود برده است.

تغییر جهت از چین به آمریکا در الگوهای مهاجرت ثروت هم بازتاب داشته است. ۱۳ هزار و۵۰۰ میلیونر چینی در سال ۲۰۲۳ چین را ترک کرده‌اند و رکورد جدیدی را رقم زدند. طبق گزارش هنلی، آمریکا در سال ۲۰۲۳ دارای ورودی خالص ۲ هزار و۲۰۰ میلیونر بوده است و میزان ورود میلیونرها به این کشور برای سال ۲۰۲۴ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است.

براساس این گزارش، آمریکا همچنان یکی از جذابیت‌های اصلی کارآفرینان و مهندسان فناوری ثروتمند، به‌ویژه از آسیا، اروپا و انگلیس است. پیشگامی آمریکا در تولید ثروت در حال سرایت به مخارج و سرمایه‌گذاری است. همچنین گزارشی از شرکت سرمایه‌گذاری سوئیسیUBS و Art Basel در سوئد، نشان می‌دهد که آمریکا، با سهم داشتن در ۴۲ درصد از فروش آثار هنری، درفروش جهانی هنر هم پیشرو است. آمریکا همچنین درفروش آثار با بالاترین قیمت در جهان پیشتاز است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که چین تا سال ۲۰۳۰ تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از مصرف جهانی کالاهای لوکس را به خود اختصاص خواهد داد که تنها اندکی از میزان فعلی بیشتر خواهد بود. درمجموع کل هزینه‌هایی که برای خرید کالاهای لوکس در چین شده حدود ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. فروش کالاهای لوکس در آمریکا در سال گذشته به ۸۰ میلیارد دلار رسید درحالی‌که این رقم در زمان مشابه در چین به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

در همین رابطه