رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست مشترک 3 کمیسیون تخصصی اتاق ایران بررسی شد

چگونه از کسب‌وکارهای نوپا حمایت کنیم؟

کمیسیون‌ فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه؛ کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان و کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق ایران در نشست مشترکی به بررسی راهکارهای حمایت از کسب‌وکارهای نوین پرداختند

15 اسفند 1395
کد خبر : 7401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک کمیسیون‌ فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه؛ کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان و کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق ایران با محوریت بررسی چگونگی حمایت قانونی از کسب‌وکارهای نوپا در اتاق ایران برگزار شد.

عبدالرضا نوروزی، نائب رئیس کمیسون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران، بررسی وضعیت فعلی و شناخت راهکارهای مناسب جهت حمایت از کسب‌وکارهای نوین در بستر فناوری اطلاعات را مهم دانست.

نائب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکار نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران نیز هدف از برگزاری این نشست را بررسی راه‌های حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات به‌ویژه استارت‌آپ‌ها دانست و گفت: باید ببینیم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان چگونه می‌توانند از موانع موجود عبور کرده و کسب‌وکار خود را رشد دهند.

افشین کلاهی همچنین در مورد حمایت از مالکیت معنوی گفت: حمایت از مالکیت معنوی بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد آن‌ها تأثیرگذار است و با توجه به اینکه لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه‌شده است، می‌توانیم موارد موردنظر بخش خصوصی را در این زمینه به مجلس ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به مالکیت معنوی است که قوانین و مقررات و روال مشخص هم دارد اما باید بینیم که خوب اجراشده است یا خیر؟ اولین مشکل در این زمینه این است که خود دولت و شرکت‌های دولتی به این قانون اهمیت نمی‌دهند و دولت برای زیرساخت‌های نرم‌افزاری خود هم هزینه‌ای نمی‌کنند.

کلاهی ادامه داد: بعضی از قوانین فعلی حوزه مالکیت معنوی کارایی لازم را ندارند. این قوانین باید منطبق بر واقعیت بازبینی شوند. همچنین در حوزه فاوا قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران با اشاره به اظهارات مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام و معرفی ظرفیت‌های این مجموعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فضای مجموعه پیام می‌تواند به‌عنوان یک‌راه حل مقطعی مطرح باشد؛ این راه‌حل قطعی نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران لزوم پایبندی به کنوانسیون‌های بین‌المللی را هم موردتوجه قرارداد و گفت: اگر در کنوانسیون‌های بین‌المللی مالکیت معنوی عضو هستیم، باید مواد قانونی این کنوانسیون‌ها را هم رعایت کنیم.

در بخش دیگری از نشست، رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ فعالیت‌های این سازمان برای حمایت از این کسب‌وکارها را معرفی کرد.

ستایش گفت: حوزه ثبت شرکت‌ها، ثبت قانونی و رسمی کلیه فعالیت‌هایی است که از طرف افراد حقوقی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ افزود: شاخص شروع کسب‌وکار در نگاه بانک جهانی بسیار مورد دقت و تمرکز نمایندگان بانک جهانی است و در طول سال‌های گذشته دچار تغییر شده است. این متغیر در سه زمینه مراحل، زمان و هزینه انجام ثبت شرکت مورد ارزیابی نمایندگان بانک مرکزی قرار می‌گیرد و هر چه میزان این سه عامل کم‌تر باشد، امتیاز بیشتری به آن کشور تعلق می‌گیرد.

رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ افزود: اقداماتی که برای بهبود رتبه کسب‌وکار صورت می‌گیرد فقط شامل بهبود فرایند ثبت شرکت‌ها نیست و بهبود شاخص‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و نظارتی را هم در برمی‌گیرد.

مشروح گزارش ارائه‌شده رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

در بخش دیگری از نشست، دکتر امیرحسین خالقی، پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، چین و سنگاپور گفت: دلیل اصلی توسعه این کشورها جدای از عواملی مانند حضور افراد تأثیرگذار یا حکومت‌های مقتدر، ارتباط این کشورها با خارج از مرزهای خودشان بوده است.

امیرحسین خالقی، تصریح کرد: ما هم باید در روند‌های توسعه‌ای خود به دنبال ارتباط با جهان باشیم و بدانیم که بدون گشوده شدن مرزها به روی ایده‌های خلاق و نوآورانه، هیچ راهی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد.

خالقی قوانین و مقررات، فرهنگ، تمرکز، تأمین مالی و سرمایه‌های انسانی را پنج محور «تجربه موفق زیست‌بوم‌های نوآوری» برشمرد.

این پژوهشگر اقتصادی راجع به سرمایه انسانی گفت: کشورهای موفق حوزه فناوری به استفاده از مهاجران و درواقع ایده‌ها و افکار نوآورانه دیگران بسیار اهمیت می‌دهند و برنامه‌هایی با محوریت استفاده از مهاجران برای توسعه استارت‌آپ‌ها دارند. در ایران هم می‌توان با جذب هر چه بیشتر اینگونه افراد و باز کردن مرزهای ایران از این فرصت استفاده کرد.

خالقی تمرکز فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ایجاد هاب فیزیکی را هم مهم خواند و گفت: متمرکز کردن فعالیت‌ها می‌تواند شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط میان آن‌ها را افزایش دهد.

این پژوهشگر اقتصادی افزود: نهاد دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند قدرتمند عمل کند و کمک‌های دولتی مستعد فساد هستند؛ اما دولت‌ها می‌توانند با روش‌های دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند.

خالقی با اشاره به تجربه کشورهای موفق گفت: در بریتانیا سرمایه‌گذاری‌های تا سقف 100 هزار پوند از 50 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار هستند. همچنین در آمریکا برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای کوچک و واجد شرایط، معافیت مالیاتی قرار داده می‌شود.

مشروح سخنان این پژوهشگر اقتصادی را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

موضوعات :
در همین رابطه