رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته برنامه ریزی کنفدراسیون اتاق های بازرگانی مطرح شد

هیات CACCI مهرماه 96 به ایران سفر می‌کند

نشست کمیته برنامه ریزی کنفدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع آسیا و اقیانوسیه CACCI با حضور پدرام سلطانی در پاریس برگزار شد.

18 اسفند 1395
کد خبر : 7495
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیته برنامه ریزی کنفدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع، آسیا و اقیانوسیه  (CACCI) دوازدهم اسفند با حضور پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران و اسفندیار امیدبخش مدیرکل روابط چندجانبه اتاق ایران، در مقر اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در پاریس برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، گرجستان، مغولستان و روسیه حضور داشتند. این کنفدراسیون سازمانی غیر دولتی، منطقه‌ای و متشکل از اتاق های بازرگانی  29 کشور عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه غربی است. هدف از برگزاری این نشست، هماهنگی اجلاس کنگره اتاق های بازرگانی جهان (WCC) بود  که 27 شهریورماه سال آینده در سیدنی برگزار می شود.

همکاری دولت و بخش خصوصی، معضلات موجود جهت گسترش تعاملات بین المللی کشورهای عضو، توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و تامین مالی این بنگاه ها، نقش این کنفدراسیون در سایر گروه های منطقه ای و بین المللی همچون فدراسیون اتاق های بازرگانی جهان، یوروچمبرز و B20، نقش جوانان درتوسعه اقتصادی و تجارت جهانی، گسترش تعاملات با اتاق بازرگانی بین المللی تازه تاسیس جاده ابریش ، تجارت با انگلیس پس از برگزیت، روندهای جهانی در خصوص تجارت خدمات، موضوعات تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و مدیریت آب در این اجلاس مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

اتاق ایران ضمن اعلام آمادگی جهت مشارکت فعال در اجلاس های آتی CACCI و WCC در سیدنی، آمادگی جهت ایراد سخنرانی و برعهده گرفتن نقش های کلیدی در این برنامه ها را اعلام کرد. همچنین پیشنهاد شد CACCI در بحث و بررسی در مورد موضوعات مطروحه در اجلاس بعدی وزرای سازمان جهانی تجارت که در دسامبر 2017 در بوینوس آیرس آرژانتین برگزار می گردد، به طور فعالانه مشارکت کند.

در این نشست همچنین مقرر شد هیاتی از CACCI پاییز سال آینده به ایران سفر کند.

در این نشست ظرفیت های اقتصادی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد بررسی قرار گرفت. پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور سهم این منطقه از تولید ناخالص داخلی دنیا به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

در این اجلاس بر تمهید و ایجاد ساختاری مناسب جهت افزایش همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تجارت جهت بهره‌مندی همه جانبه از تمام ظرفیت‌ و فرصت‌های متقابل کشورهای عضو، تاکید و پیشنهادات زیر ارائه شد:

-ضرورت تشکیل کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری در ساختار کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه به ویژه در زمینه نقل ‌و ‌انتقالات سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو با استفاده از ساز و کار شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs )

- تقویت همکاری های بانکی و بیمه ای، گسترش سیستم پرداخت آسیایی، تعریف پروژه های متعدد در زمینه محیط زیست و توسعه صنعت توریسم

-برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای بنگاه های کوچک و متوسط توسط مسئولین و متخصصین بین المللی

جاده ابریشم یک کمربند یک راه

در این جلسه همچنین با اشاره به پروژه احیای جاده ابریشم با هدف ایجاد کمربندی میان شرق و غرب جهت توسعه اقتصادی، توسعه پایدار و ترانزیت کالا در منطقه، از تاسیس اتاق بازرگانی بین المللی جاده ابریشم به عنوان ابتکاری کم نظیر جهت گسترش تعاملات اقتصادی دو و چندجانبه اتاق های بازرگانی واقع در منطقه یاد گردید. ضمناً عنوان شد همکاری دو و چند جانبه کشورهای واقع در این منطقه در زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد تأسیسات زیربنایی، انرژی و منابع طبیعی،همگرایی و همسویی را در منطقه به ارمغان خواهد آورد.

در همین رابطه