رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

در دیدار سفیر آلمان با رئیس اتاق ایران مطرح شد

تاسیس بانک ایرانی-آلمانی در آلمان برای تسهیل روابط بانکی

سفیر آلمان در ایران به دیدار رئیس اتاق ایران آمد و بر تلاشهای سفارت آلمان برای رفع مشکلات بانکی و صدور ویزا برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

23 خرداد 1396
کد خبر : 8834
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر آلمان در ایران به دیدار رئیس اتاق ایران آمد و بر تلاشهای سفارت آلمان برای رفع مشکلات بانکی و صدور ویزا برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر آلمان با اشاره به روابط دیرینه ایران و آلمان گفت: روابط دو کشور سابقه طولانی دارد و حتی در اکثر شهرهای ایران اثرات کشور آلمان بعد از جنگ دوم جهانی دیده می‌شود.

غلامحسین شافعی افزود: در طول سال‌های گذشته هم در مقاطعی آلمان شریک اول تجاری ایران در منطقه بود. اکثر کارخانجات تولیدی ما با تکنولوژی آلمانی از دیرباز مأنوس بودند و حضور ماشین‌آلات آلمانی در صنعت ایران پیشینه‌ای طولانی دارد اما متاسفانه روابط سیاسی بر روابط اقتصادی ما سایه افکند و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را کاهش داد. به این ترتیب قطع ارتباط تکنولوژیک هم در روابط دو کشور به وجود آمد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به برجام گفت: بعد از برجام بار دیگر روابط ایران و آلمان توسعه پیدا کرده و امکان ارتباط بیشتر میان فعالان اقتصادی دو کشور به وجود آمد.

شافعی به حضور هیات‌های مختلف آلمانی در ایران اشاره کرد و گفت: هیات‌های بسیاری در سطوح مختلف به ایران آمدند که این حاکی از علاقه دو طرف برای استفاده از فرصت‌های جدید برای توسعه روابط اقتصادی است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به ایجاد شکاف تکنولوژیک در فرایند تولید ایران گفت: تحریم باعث شد برخی از صنایع  ما از لحاظ تکنولوژیک رشد نکنند؛ به این دلیل ما در شرایط فعلی نیازمند توسعه تکنولوژی و بازسازی صنایع هستیم و آلمان از این نظر مقصد اول فعالان اقتصادی است.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات فعالان اقتصادی ایرانی برای توسعه روابط با آلمان‌ها اشاره کرد و گفت: علی‌رغم رفت‌وآمدهای خوب، هنوز مشکلاتی بر سر راه ارتباط فعالان دو کشور وجود دارد که امیدواریم آقای سفیر کمک کنند و این مشکلات مرتفع شوند.

رئیس اتاق ایران مشکلات بانکی و صدور ویزا را از مهم‌ترین موانع ارتباط فعالان اقتصادی ایرانی و آلمانی دانست.

شافعی گفت: مشکلات بانکی با بسیاری از کشورها رفع شده اما در مورد آلمان که شریک سنتی ایران بوده شاهد تحولات چشمگیری در رفع مشکلات بانکی نبوده‌ایم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: آقای سفیر به‌درستی می‌دانند که روابط بانکی مبنای توسعه روابط اقتصادی است و امیدواریم دراین‌ارتباط کمک کنند تا توسعه روابط اقتصادی به‌صورت سهل‌تری انجام شود و برنامه توسعه روابط با سرعت بیشتری پیش برود.

شافعی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای توسعه بخش‌های حمل‌ونقل، مخابرات، موضوعات آموزشی و دانشگاهی و انرژی گفت: کشور آلمان برای مشارکت در این برنامه‌ها از جذابیت و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است بنابراین رفع موانع موجود برای استفاده از این امکانات اهمیت زیادی دارد.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد ایجاد کمیته کاری مشترک بین ایران و آلمان را عنوان و تصریح کرد: کمیته کاری مشترک می‌تواند بر روی توسعه روابط اقتصادی، ارتباط فعالان اقتصادی دو کشور و رفع موانع موجود فعالیت کند.

شافعی همچنین با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران در منطقه گفت: ایران و آلمان می‌توانند همکاری‌های منطقه‌ای هم داشته باشند.

رئیس اتاق ایران همچنین بر نقش مهم سفارت‌خانه‌های دو کشور در پیشبرد برنامه‌های آتی برای توسعه روابط تأکید کرد و گفت: توسعه روابط اقتصادی نیاز به گفت‌وگو و رفت‌وآمدهای هر چه بیشتر دارد و ایجاد تسهیلات رفت‌وآمد بسیار مهم است.

شافعی با اشاره به طولانی بودن روند صدور ویزا در سفارت آلمان گفت: تقاضا داریم تسهیلات صدور ویزا را برای فعالان اقتصادی فراهم کنید.

رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر موقعیت ویژه روابط اقتصادی ایران و آلمان گفت: دو طرف باید تلاش کنیم تا اهداف بلندمدت موردنظر مسئولان دو کشور را اجرایی کنیم.

مقدمات آینده مطلوب در توسعه روابط ایران و آلمان طراحی شده است

سفیر آلمان در ایران در ابتدای سخنان خود با اشاره به سفرهای خود به استان‌های ایران مانند اصفهان، یزد، همدان، خوزستان و ... گفت: ایرانی‌ها افرادی بسیار مهمان‌نواز و خوش‌قلب هستند. هنگام بازگشت به آلمان حتماً مشاهده‌های خود را دراین‌باره ارائه می‌کنم چراکه بسیاری در اروپا و آمریکا این‌گونه فکر نمی‌کنند.

میخاییل برشتولد از نقش آلمان در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و برجام سخن به میان آورد و گفت: کشور آلمان انرژی زیادی صرف برجام کرد. گرچه ما تصمیم‌گیرنده نهایی نبودیم اما نقش بزرگی در مذاکرات ایفا کردیم.

برشتولد افزود: ما بر این اعتقاد بودیم که راه درست به ثمر نشستن برجام است و در آینده می‌توانیم میوه برجام را بچینیم.

سفیر آلمان در ایران با تأکید بر خوش‌بینی نسبت به آینده روابط اقتصادی ایران و آلمان گفت: از خیلی از ایرانی‌ها می‌شنوم که این‌همه هیات اقتصادی می‌آید اما نتیجه‌ای ندارد اما من بسیار خوش‌بینم چراکه آلمان‌ها بسیار افراد دقیقی هستند و مقدمات آینده مطلوب در توسعه روابط دو کشور طراحی شده است.

برشتولد با اشاره به روابط اقتصادی ایران و آلمان گفت: روابط اقتصادی دو کشو سال گذشته سی‌درصد افزایش داشت. همچنین هواپیماهای ایرباس که به ایران آمدند در هامبورگ تکمیل‌شده و به ایران ارسال شدند.

سفیر آلمان در ایران راجع به مشکلات بانکی و صدور ویزا بین ایران و آلمان گفت: ما تلاش بسیاری برای برقراری روابط بانکی ایران و آلمان انجام دادیم و پیشرفت‌هایی هم داشتیم. خوشحالیم که در آلمان بانکی ایرانی-آلمانی تأسیس شد و در مونیخ هم دو بانک ایرانی آغاز به کار خواهند کرد.

برشتولد این پیشرفت‌های اولیه در روابط بانکی را اقدامات خوبی دانست که باعث می‌شوند بانک‌ها آرام‌آرام وارد این موضوع (توسعه روابط بانکی) بشوند.

سفیر آلمان در ایران تصریح کرد: می‌دانید که بانک‌ها مستقل از دولت عمل می‌کنند اما ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا بانک‌ها به سمت ایران بیایند و فراهم شدن این مقدمات هم برای بانک‌ها اهمیت زیادی دارد.

برشتولد تأکید کرد: فعالان اقتصادی ایرانی با مراجعه به بخش اقتصادی سفارت می‌توانند سریع‌تر ویزا بگیرند.

 سفیر ایران در آلمان دسامبر گذشته (شش ماه قبل) استوارنامه اش را تقدیم رئیس جمهوری ایران کرده است و برای اولین بار با غلامحسین شافعی دیدار کرد.

موضوعات :
در همین رابطه