رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

وزیر جهاد کشاورزی در جشن تولید ملی شکر

باید در تولید روغن نیز تجربه شکر را تکرار کنیم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در جشن ملی تولید شکر از سوی فعالان بخش خصوصی مورد تقدیر قرار گرفت. حجتی پیش از این در حذف مقررات دست‌و پاگیر نیز مورد تقدیر فعالان بخش خصوصی قرار گرفته بود.

08 مرداد 1396
کد خبر : 9488
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در مراسم جشن تولید شکر از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل شکسته شدن رکورد تولید شکر و رساندن میزان تولید به یک‌میلیون و ٦٤٣ هزار تن تقدیر شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ٥٠ درصدی میزان تولید شکر در کشور گفت: میزان تولید کشور از یک‌میلیون و صد هزار تن در چهار سال گذشته به یک‌میلیون و ٦٤٣هزار تن رسیده است.

به گفته محمود حجتی در چهار سال آینده می‌توانیم به‌راحتی در تولید شکر خودکفا شویم.

حجتی افزود: جدای از تأثیرات مثبت این افزایش تولید در ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده، بازاری را که به‌طور رایگان در اختیار کارگران و کشاورزان کشورهای دیگر قرار داده بودیم، به کشور خود برگرداندیم.

حجتی در مورد کشت پاییزه چغندرقند گفت: امسال کشت پاییزه چغندرقند از ٧٠٠ هزار تن گذشته است.

حجتی افزود: کشت پاییزه چغندرقند کلید تولید شکر در کشور است. درکشت پاییزه تبخیر آب بسیار کم‌تر است و همچنین با توجه به اینکه میزان زیادی از بارش‌ها در بهار و پاییز است می‌توان تولید چغندرقند را در این فصل‌ها افزایش داد.

 وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر لزوم تناوب کشت در تولید چغندرقند هم تأکید کرد و گفت: می‌توان چغندرقند را با تولید گندم متناوب کرد و این‌گونه ضمن کاهش علف‌های هرز، تولید را هم افزایش داد.

حجتی با اشاره به برخی سیاست‌های سوء در دولت‌های گذشته گفت: در سال 85 با کاهش تعرفه‌ شکر یک‌باره دو میلیون و پانصد هزار تن شکر وارد کشور شد درحالی‌که میزان نیاز کشور بیش از 500 هزار تن نبود. به گفته حجتی بخش‌های زیادی از کشاورزان از این سوء مدیریت و سیاست غلط آسیب دیدند.

حجتی بر لزوم آسیب‌شناسی و تحلیل تجربیات و همچنین مدون کردن تجربه این افزایش تولید تأکید کرد.

به گفته حجتی می‌توان با درس گرفتن از این موضوع، در مورد محصولات دیگر مانند روغن هم این افزایش تولید و بعد خودکفایی را ایجاد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی میزان خودکفایی روغن را 6 تا 7 درصد عنوان کرد و گفت: به دلیل ضرورت کشور و نیاز بخش کشاورزی باید در بخش روغن هم خودکفا شویم. امروز توانستیم تولید کلزا را تا سه برابر افزایش دهیم.

حجتی افزود: در یک مزرعه 10 هکتاری در کرمانشاه توانستیم با حمایت و پشتیبانی از تولید و با همکاری‌ فرانسوی‌ها، تولید روغن کلزا را به 4.5 تن در هکتار برسانیم که توانستیم رکوردی در این زمینه بزنیم.

حجتی خطاب به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران گفت: با کمک فعالان اقتصادی و بخش خصوصی همان‌گونه که توانسته‌ایم در بخش شکر افزایش تولید داشته باشیم، می‌توانیم در روغن هم خودکفا شویم.

موضوعات :
در همین رابطه