پایگاه خبری اتاق ایران انعکاس خبر نفت 50دلاری در رسانه‌های جهان را بررسی کرد

نفت برای اولین بار در سال 2016 به بالای 50دلار صعود کرد

قیمت نفت جان گرفت؛ در حالی‌که طلای سیاه در هفت ماه گذشته در بازارهای جهانی زیر 50دلار در ازای هر بشکه معامله می‌شد، امروز دوباره به بالای 50دلار رسید و امید را در دل اهالی بازار نفت روشن کرد.
تاریخ: 06 خرداد 1395
شناسه: 1428

«قیمت نفت به بالای 50دلار رسید»، خبری کوتاه که می‌تواند امید را در دل تولیدکنندگان نفت زنده کند. به محض جستجوی عبارت «قیمت نفت» می‌توان این خبر را در تیتر یک همه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری داخلی و خارجی دید؛ از گاردین گرفته تا فایننشال تایمز، از وال‌استریت ژورنال تا بلومبرگ؛ همه یک تیتر مشترک دارند: «قیمت نفت به بالای 50دلار رسید.»

گزارشگر گاردین نوشته‌است: «قیمت نفت برای نخستین بار در حدود هفت ماه گذشته به بالای 50دلار در ازای هر بشکه رسید.» گاردین در این گزارش اعلام کرده قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال با 0.9درصد افزایش به 50.2دلار در ازای هر بشکه رسید. نفت برنت آخرین بار اوایل ماه نوامبر به این قیمت رسیده بود.

ریک اسپونر تحلیل‌گر نفت به رویترز گفته‌است: «در حال حاضر به عرضه و تقاضا همپای هم رشد می‌کنند، در این شرایط قیمت 50دلار یک سد روانی ایجاد می‌کند که وقتی شکسته می‌شود تغییرات مهمی را در بازار به وجود می‌آورد.» بر اساس گفته‌های این تحلیل‌گر اهالی بازار نفت دائم تلاش می‌کنند تا قیمت نفت را از این مرز عبور دهند؛ اکنون با قیمت بالای 50دلا می‌توان انتظار افزایش دوباره قیمت را داشت. بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت در ایالات متحده امریکا روندی تقریباً کاهشی داشته که به افزایش قیمت نفت کمک کرده‌است.

فایننشال‌تایمز نیز برای تیتر گزارش خود نوشته‌است: «نفت برای نخستین بار در سال 2016 به بالای 50دلار رسید». در این گزارش آمده‌است که سرمایه‌گذاران به دلیل آمار و ارقامی که از تولیدات نفت ایالات متحده امریکا منتشر شده، تحرکاتی داشته‌اند که باعث افزایش قیمت نفت شده‌است. مایکل ویتنر تحلیل‌گر اف‌تی گفته‌است: «با توجه به اختلالاتی که در تولید و عرضه نفت کانادا و نیجریه به وجود آمده انتظار داریم قیمت نفت روندی افزایشی را در پیش بگیرد.»

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت، افزایش تقویت تقاضا از سوی کشورهای هند، چین و روسیه بوده‌است. این کشورها به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کنندگان در چند ماه گذشته کاهش تقاضای نفت داشتند اما اکنون دوباره تقاضای نفت خود را افزایش داده‌اند که همین امر باعث افزایش قیمت نفت شده‌است.

پایگاه خبری-تحلیلی سی‌ان‌ان مانی نیز گزارش خود را اینطور آغاز کرده‌است: «قیمت نفت بالاخره از مرز 50دلار عبور کرد و سفر جدیدی را آغاز کرد.» بر اساس این گزارش نیز کاهش تولید نفت از سوی کشورهای کانادا، نیجریه و ونزوئلا بزرگ‌ترین نقش را در افزایش قیمت نفت داشته‌است. در این پایگاه خبری امریکایی به قیمت شاخص نفتی امریکا نیز اشاره شده‌است. در حال حاضر قیمت شاخص نفتی دبلیوتی‌آی به 49.89دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. این در حالی است که این شاخص نفتی در سال 2016 قیمت‌های زیر 30دلار و حتی 26دلاری را تجربه کرده‌است.

وال‌استریت ژورنال نیز در گزارش خود به پیش‌بینی آینده قیمت نفت پرداخته‌است. بر اساس این گزارش، نفت 50دلاری می‌تواند سرآغازی برای سفر دوباره نفت در مسیر صعود باشد. قیمت نفت که از تابستان سال 2014 تا کنون، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نفت را ناامید کرده بود اکنون با رسیدن به بالای 50دلار در ازای هر بشکه، امیدی را در دل آن‌ها روشن کرده‌است. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت، افزایش تقاضا از سوی هند و چین است. علاوه بر آن تنش‌هایی که در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و کشورهای تولیدکننده اصلی نفت را درگیر خود کرده نیز در این ماجرا بی‌تأثیر نیست. هرچند هنوز عده بسیاری از تحلیل‌گران بازار خرسی را برای آینده نزدیک نفت پیش‌بینی می‌کنند اما بسیاری دیگر معتقدند بازار روندی صعودی را ادامه خواهد داد. شاید در این بین تنها کسانی که ناامید شده باشند، مصرف‌کنندگان بنزین در امریکا باشند، آن‌ها که به خاطر کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی این روزها بیشتر از ماشین شخصی خود استفاده می‌کردند و حالا نگران افزایش دوباره قیمت هستند.

در همین رابطه