رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تحلیل سی‌ان‌بی‌سی

تحریم‌ها به تنوع‌بخشی اقتصاد ایران کمک کرده است؟

سی‌ان‌بی‌سی تحلیل کرد: اقتصاد ایران علیرغم تحریم‌های نفتی، به رشد قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کرده‌است.

04 خرداد 1395
کد خبر : 1405
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحریم‌های سختی که صادرات نفت ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد و آن را با مشکل مواجه کرد به این کشور کمک کرده با سقوط کالا مقابله کند و به اقتصاد خود تنوع ببخشد.

اقتصاد ایران در فاصله سال‌های 2012 و 2013 به دنبال تحریم‌های بین‌المللی غرب که علیه این کشور اعمال کرد دچار مشکلاتی شد و در نتیجه کوچک شد. اما اقتصاد این کشور در سال 2014 علیرغم کاهش شدید و حدود 1میلیون بشکه‌ای نفت خام باز هم روندی رو به رشد داشته و مقابل کاهش قیمت نفت خام نیز ایستادگی کرده‌است.

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی، رشد خلافِ انتظار این کشور را به سیاست‌های جدیدی اقتصادی در این کشور نسبت می‌دهند. بر اساس گفته‌های این تحلیل‌گران اقتصادی، اقتصاد ایران در حال حاضر کمتر از هر زمان دیگری به صادرات نفت خام وابسته است. علاوه بر آن، ایران در حال حاضر نسبت به دیگر کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه وابستگی خود را به نفت کمتر کرده‌است.

عاصم حسین نماینده خاورمیانه در صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «بسیاری از همسایه‌های ایران در حال حاضر وابستگی بیشتری نسبت به این کشور به نفت دارند. اقتصاد این کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه از تنوع بیشترین برخوردار است.»

بر اساس آمار به دست آمده از بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال جاری حدود 4درصد رشد داشته‌است. این اتفاق از ژانویه و همراه با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور وضعیت مطلوب‌تری نیز به خود گرفته است. البته بر اساس گزارش‌های به دست آمده از منابع داخلی، ایران سطح تولیدات نفتی خود را افزایش داده‌است. این کشور سعی دارد تولید نفت خود را به میزان پیش از تحریم‌ها برساند. طبق گفته‌های مقامات نفتی این کشور، ایران سعی دارد تا ماه مارس 2017 تولید نفت خود را به 4میلیون بشکه در روز برساند.

امیر مهران رئیس بخش سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفته‌است: «به نظر من ایران باید در نهایت به جای صادرات مواد خام نفتی، مواد شیمیایی و پتروشیمی که ارزش افزوده به همراه دارد را صادر کند.»

طبق گفته حسین، تولید نفت ایران در فاصله 12 تا 15 ماه آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت البته این مسئله نیازمند بهبود وضعیت زیرساختی در این کشور نیز است.

او گفته‌است: «ایران باید دوباره با نظام مالی جهانی ارتباط برقرار کند.»

ایران از زمانی‌که تحریم‌ها علیه آن برداشته شده تا کنون سرمایه‌های بسیاری را جذب کرده‌است و در حال حاضر بعد از عربستان سعودی، دومین اقتصاد منطقه به شمار می‌آید. نیروی کار ارزان، جمعیت جوان و تحصیل‌کرده و منابع انرژی ارزان و در دسترس از جمله مزایای این کشور به شمار می‌آید که باعث رقابتی شدن آن در منطقه می‌شود.

البته برخی از سرمایه‌گذاران هنوز در گوشه رینگ ایستاده‌اند و از اقدام جدی هراس دارندذ اما انتظار می‌رود آینده اقتصادی این کشور روندی رو به رشد داشته باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی و امریکایی هنوز برای سرمایه‌گذاری در ایران با مدیران بانکی کشورهای خود مشکل دارند. به این ترتیب نظام بانکی در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل این کشور برای برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌آید.

موضوعات :
در همین رابطه