رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران پیش‌بینی گلدمن ساکس را منتشر کرد

نفت به بالاترین قیمت در شش ماه گذشته می‌رسد

بازار نفت در مازاد عرضه دست و پا می‌زند و قیمت نفت هر لحظه جان خود را از دست می‌دهد اما همچنان برخی از سازمان‌ها و موسسه‌های بزرگ به این بازار خوشبین هستند.

28 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1297
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت نفت به بالاترین میزان خود در شش‌ماه گذشته خواهد رسید. بر اساس گزارش رویترز با وجود مازاد عرضه‌ای که بازار نفت با آن مواجه است و در حالی‌که خرس خسته مدت‌هاست در بازار می‌غرد و همچنین با وجود نفتی که ایالات متحده امریکا را در خود غرق کرده‌است، بانک گلدمن ساکس همچنان نگاه خوشبینانه‌ای با بازار جهانی طلای سیاه دارد.

اما از طرفی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بازار گاوی پیش‌بینی شده را به خطر می‌اندازد. از یکسو انتظار می‌رود لیبی دوباره صادرات نفت خود را به صورت جدی آغاز کند. از سوی دیگر نیجریه قراردادی را با شرکت اکسون‌موبیل منعقد کرده‌است و از طرف دیگر هم ونزوئلا با چین به توافقاتی دست پیدا کرده‌است که همه این‌ها بازار گاوی نفت را تهدید می‌کند.

نفت برنت حوزه دریای شمال در حال با 2.4درصد به 48.97دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. البته نفت برنت پیش از این به 49.47دلار در ازای هر بشکه نیز رسیده بود و فاصله‌ای با 50دلار نداشت. در آن زمان به بالاترین قیمت خود از ماه نوامبر تا کنون رسیده بود.

نفت دبلیوتی‌ای امریکا نیز 1.51 دلار افزایش قیمت داشت و به 47.72دلار در ازای هر بشکه رسید.

گلدمن‌ساکس نوعی نمودار U شکل را برای بازار نفت پیش‌بینی کرده‌است. این بانک پیش از این گفته بود که قیمت نفت به 20دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.

هرچند گلدمن ساکس پیش‌بینی خوشبینانه‌ای از بازار نفت را ارائه داده‌است اما هشدار داده که نفت در حدود 50دلار در ازای هر بشکه باقی خواهد ماند و تا نیمه نخست سال 2017 با مازاد عرضه همراه خواهد شد.

قیمت نفت از نیمه دوم سال 2014 تا کنون با کاهش شدیدی مواجه شده‌است به طوری‌که از از 120دلار در ازای هر بشکه به کمتر از 50دلار رسیده‌است. اکنون بر اساس پیش‌بینی گلدمن ساکس این قیمت روی 50دلار به ثباتی نسبی خواهد رسید هر چند به دلیل مازاد عرضه امکان کاهش قیمت هنوز وجود دارد.

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که این موسسه‌ها برای ایجاد موج و تکاپویی در بازار چنین پیش‌بینی‌هایی می‌کنند.

در همین رابطه