رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

وزارت ارشاد توزیع کاغذ را به بخش خصوصی واگذار کند

حسین میرباقری رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر اینکه بحران کاغذ حل‌شدنی است، راهکار حل این مشکل را در واگذاری توزیع کاغذ به بخش خصوصی عنوان کرد.
تاریخ: 17 اردیبهشت 1398
شناسه: 28596

رشد قیمت کاغذ همچون دیگر بازارها به‌واسطه رشد قیمت دلار از پاییز سال 96 آغاز شد. بااین‌حال طی چند روز گذشته با برپایی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و بازدید رهبری از این نمایشگاه، حل بحران کاغذ در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رهبری در جریان بازدیدشان از نمایشگاه کتاب، دو وزارت‌خانه ارشاد و صنعت را موظف کردند تا هرچه سریعتر مساله کاغذ را حل کنند.

پس از بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ضمن حضور در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران تأکید کرد:«دولت اصرار دارد حتماً مسائل اقتصادی حوزه نشر را به‌صورت جدی حل کند؛ دولت در سیاست‌های خود تأمین کاغذ را مشابه کالای اساسی در نظر گرفته و سال گذشته که ۲۰ قلم کالا به‌عنوان کالای اساسی تعیین شد کاغذ نیز به‌عنوان یکی از این اقلام در نظر گرفته شد و این یعنی اهمیت کاغذ ازنظر دولت مشابه کالای اساسی است و سال گذشته کمترین نرخ ارز به کاغذ اختصاص یافت.»

به رغم تاکیدات مسئولان ارشد اجرایی کشور، فعالان عرصه چاپ و نشر بر این باورند، صنعت چاپ و نشر و به خصوص کنترل قیمت کاغذ بدون دخالت دولت سامان خواهد یافت. آنها تاکید می‌‎کنند آنچه بازار کتاب از یک مشکل قابل حل به یک بازار ملتهب تبدیل کرده است، دخالت دستوری دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی است.

در همین زمینه، حسین میرباقری رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر اینکه بحران کاغذ حل‌شدنی است، راهکار حل این مشکل را در واگذاری توزیع کاغذ به بخش خصوصی عنوان کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: در حال حاضر فروشنده کاغذ در بازار، وزارت فرهنگ و ارشاد است. درحالی‌که قبلاً این وظیفه بر عهده اتحادیه کاغذ و مقوا بود؛ اما متأسفانه به‌رغم پیگیری‎ها و نامه‌های ارسال‌شده، نه وزارت ارشاد و نه وزارت صنعت هیچ‌کدام پاسخگو نیستند.

وی تأکید کرد: از 50 سال گذشته تاکنون، توزیع کاغذ وظیفه اصلی اتحادیه کاغذ و مقوا بوده است؛ عملا چه اتفاقی افتاده است که یک‌باره این وظیفه تغییر متولی داده است؟ به‌خصوص اینکه مشخص هم شده وزارت ارشاد نمی‌تواند مسئول توزیع کاغذ باشد. زمانی که وزارت ارشاد توزیع کاغذ را دست گرفت، قیمت کاغذ حدود بندی 130 هزار تومان بود اما الآن این قیمت به بندی 500 هزار تومان رسیده است.

میرباقری با تأکید بر این موضوع که قیمت فعلی کاغذ کاذب است، افزود: راه‌حل مشکل حل کاغذ مشخص است و بارها طی نامه‌نگاری‌های متعدد این راه‌حل از سوی اتحادیه کاغذ و مقوا اعلام‌شده است. به‌عنوان بخش خصوصی برای همکاری و مشارکت در حل این بحران اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ اما جالب است حدود 10 ماه کارگروه بررسی مشکلات کاغذ تشکیل‌شده است اما در این کارگروه، هیچ‌کدام از اعضای اتحادیه کاغذ و مقوا حضور ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب که ممکن است دولت برای حل بحران کاغذ به فرمول ارز نیمایی و پرداخت مابه‌التفاوت عمل کند، خاطرنشان کرد: این کار منجر به جهش مجدد قیمت کاغذ در بازار خواهد شد. به‌جای این کار باید اول‌ازهمه به‌صورت شفاف اعلام شود که ارز دولتی برای واردات کاغذ به چه کسانی تعلق‌گرفته است؟ تعداد ناشران واقعی مشمول دریافت کاغذ جند نفر است؟ باید پاسخ روشنی به این سؤال داده شود که کاغذی که از طریق وزارت ارشاد توزیع می‌شود، آیا به دست مصرف‌کننده رسیده است؟

در همین رابطه