باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس چقدر مالیات می‌دهند؟

آمارهای انجمن بین‌المللی مالیات ورزش (ISTA) حاکی از این است که باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس در سه دهه گذشته نقش زیادی در رونق اقتصاد بریتانیا داشته‌اند و عمده این نقش با پرداخت مالیات ایفا شده است.
تاریخ: 29 خرداد 1403
شناسه: 70173

 انجمن بین‌المللی مالیات ورزش (ISTA) گزارشی از میزان مالیات پرداختی باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر انگلیس به‌عنوان معتبرترین مسابقات فوتبال جهان منتشر کرده است.

بر اساس این مطالعه جدید، باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر انگلیس از زمان شروع رقابت‌ها در بیش از 30 سال پیش، 32 میلیارد پوند مالیات پرداخت کرده‌اند.

طبق این مطالعه، حدود 25.6 میلیارد پوند مالیات بر استخدام بازیکنان بوده ست و در مجموع 6.4 میلیارد پوند نیز مالیات بر ارزش‌افزوده از فروش بلیت مسابقات و حق پخش تلویزیونی مسابقات جمع آوری شده است.

البته در این گزارش خاطرنشان شده که این ارقام محافظه‌کارانه هستند و مزایای مالیاتی غیرمستقیم لیگ برتر انگلیس در افزایش درآمدهای گردشگری در نظر گرفته نشده است.

در این مطالعه به حق پخش تلویزیونی که نقش مهمی در رشد لیگ برتر در سطح جهانی داشته است، اشاره شده و آمده است: شبکه تلویزیونی SKY در سال 1992 اولین قرارداد را برای پخش تلویزیونی مسابقات به ارزش 304 میلیون پوند امضا کرد.

با گذشت بیش از 30 سال، در حال حاضر ارزش حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس به بیش از 23.3 میلیارد پوند رسیده است و از این قرارداد 4.4 میلیارد پوند مالیات بر ارزش‌افزوده جمع‌آوری شده است. از سال 2012 تا 2022، مالیات بر ارزش‌افزوده جمع‌آوری شده از حق پخش مسابقات، دو برابر شده است.

با توجه به اینکه درآمد روز مسابقه و بلیت فروشی نیز در 30 سال گذشته به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است، درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده نیز افزایش یافته و بیش از 1.9 میلیارد پوند مالیات بر ارزش‌افزوده توسط باشگاه‌های لیگ برتر از فروش بلیت جمع‌آوری شده است.

 در مالیات 32 میلیارد پوندی لیگ برتر انگلیس، 6 باشگاه سهم بیشتری داشته‌اند و باشگاه چلسی با پرداخت 2.58 میلیارد پوند در صدر است.

منچستریونایتد (2.55 میلیارد پوند)، منچسترسیتی (2.35 میلیارد پوند)، لیورپول (2.26 میلیارد پوند)، آرسنال (1.96 میلیارد پوند) و تاتنهام (1.39 میلیارد پوند) در رده‌های بعدی هستند.

سوفیا توماس از موسسه ISTA می‌گوید: «در حالی انتقادات زیادی به افزایش دستمزدهای بازیکنان فوتبال در لیگ برتر انگلیس وجود دارد که در نتیجه جذابیت جهانی لیگ برتر، پول زیادی به اقتصاد بریتانیا سرازیر می‌شود. این درآمدها در سال‌های آینده با توجه به برگزاری مسابقات بیشتر و استادیوم‌های بزرگ‌تر باعث درآمد بیشتر خواهد شد.»

موضوعات :
در همین رابطه