رادیو مجازی اتاق ایران - 29 خرداد 1403

درآمد جام ملت‌های اروپا کجا هزینه می‌شود؟

اتحادیه فوتبال اروپا بخشی از درآمد 2 میلیارد و 500 میلیون یورویی مسابقات فوتبال جام ملت‌های 2024 را در توسعه فوتبال در کشورهای اروپایی، تأمین هزینه‌های برگزاری، پاداش تیم‌ها و اقدامات زیست‌محیطی هزینه می‌کند.

22 خرداد 1403
کد خبر : 70115
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 تنور فوتبال جهان، از 25 خرداد با آغاز رقابت تیم‌های اروپایی در جام ملت‌های اروپا 2024 در آلمان، داغ می‌شود، رقابت‌هایی که کیفیت آن با توجه به تیم‌های حاضر در آن حتی از جام جهانی هم فراتر می‌رود و آخرین دوره این مسابقات، بیش از 2 میلیارد بیننده در 229 کشور دنیا داشت.

جذابیت بالای مسابقات جام ملت‌های اروپا یا به اصطلاح فوتبالی‌ها مسابقات یورو، سبب شده که درآمد یوفا از حق پخش تلویزیونی مسابقات و همچنین موارد دیگر به‌طور مداوم افزایش پیدا کند.

با استناد به داده‌های پردازش شده توسط بخش تحقیقات Statista، درآمد یوفا از حقوق پخش تلویزیونی جام ملت‌های اروپا به‌طور مداوم افزایش یافته است. درآمد یوفا در سال 2004، به 560 میلیون یورو رسید و سپس این درآمد در سال 2008 به 801.6 میلیون یورو افزایش یافت. در ادامه اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در یورو 2012 معادل 837.2 میلیون یورو، در یورو 2016 حدود 1.02 میلیارد یورو و در یورو 2020 بالغ بر 1.13 میلیارد یورو از طریق حق پخش تلویزیونی درآمد داشت.

اگر درآمد حاصل از سایر بخش‌ها مانند تبلیغات، فروش بلیت، گردشگری و سایر بخش‌ها را در نظر بگیرید، مجموع درآمد جام ملت‌های اروپا 2020 به 1.88 میلیارد یورو در سال 2020 رسید.

درآمد جام ملت‌های اروپا 2024 چقدر خواهد بود؟ ABCnews در این رابطه نوشت که یوفا انتظار دارد درآمدی در حدود 2.5 میلیارد یورو از برگزاری مسابقات یورو 2024 آلمان داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود که این درآمد، از قراردادهای حق پخش تلویزیونی، حامیان مالی، فروش بلیت و بخش گردشگری سرازیر شود. حال سؤال این است که یوفا درآمدهای جام ملت‌های اروپا 2024 را در کجا هزینه می‌کند؟

توسعه فوتبال در اروپا با درآمد مسابقات یورو

همان‌طور که در وب‌سایت رسمی یوفا گزارش شده است، از سال 2004، از طریق برنامه توسعه هت‌تریک یوفا، بخشی از درآمد حاصل از جام ملت‌های اروپا به 55 اتحادیه فوتبال در کشورهای اروپایی پرداخت می‌شود.

 935 میلیون یورو از مجموع درآمد جام ملت‌های اروپا 2024 برای هزینه در برنامه هت‌تریک برای چهار سال آینده پیش‌بینی شده است. این مبلغ 21 درصد نسبت به بودجه برنامه هت‌تریک از جام ملت‌های اروپا 2020 افزایش دارد.

این بودجه، برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت استادیوم و زمین فوتبال، ارتقای دانش مربیان، داوران و مدیران و توسعه آموزش بازیکنان جوان اختصاص داده می‌شود.

به گفته الکساندر چفرین، رئیس یوفا، بودجه هت‌تریک به ساخت یا توسعه 35 استادیوم ملی کمک کرده است. این بدان معناست که بیش از 60 درصد از زمین‌های فوتبال ملی در اروپا به لطف این برنامه ساخته یا مدرن شده‌اند. این شامل بهبود ایمنی برگزارکنندگان و تماشاگران و همچنین بهبود دسترسی برای افراد دارای معلولیت است.

در همین حال، در سطح فوتبال پایه، برنامه هت‌تریک، هزاران زمین ورزشی را تأمین مالی کرده است و تضمین می‌کند که همه بدون توجه به‌جایی که زندگی می‌کنند، فرصت بازی فوتبال داده می‌شود. بیش از 1000 زمین با اندازه کامل و 3000 مینی زمین با بودجه هت‌تریک از سال 2004 ساخته شده است که به‌طور متوسط بیش از 70 زمین در هر کشور عضو اتحادیه یوفا وجود دارد.

همچنین برای ترویج برابری جنسیتی، برنامه هت‌تریک بیش از 700 پروژه را برای توسعه فوتبال زنان تأمین مالی کرده است. تقریباً 60 درصد آنها فرصت‌های جدیدی را برای ورود زنان و دختران به دنیای فوتبال ایجاد کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری یوفا در فوتبال زنان از سال 2019 تاکنون 50 درصد افزایش یافته است و برنامه هت‌تریک نقش مهمی در این پیشرفت ایفا کرده است.

یوفا 331 میلیون یورو پاداش می‌دهد

به غیر از بودجه برنامه هت‌تریک، درآمد حاصل از یورو 2024 البته برای پوشش هزینه‌های برگزاری یورو نیز استفاده می‌شود. طبق گزارش مالی 2023/2024 یوفا، این بودجه به 645.5 میلیون یورو می‌رسد.

از جمله هزینه‌های برگزاری مسابقات یورو، پاداش تیم‌هاست و 331 میلیون یورو از درآمد مسابقات جام ملت‌های اروپا به مجموع جوایز تیم‌های شرکت‌کننده اختصاص می‌یابد.

24 تیم ملی حاضر در جام ملت‌های اروپا 2024 مبلغ 9.25 میلیون یورو حق شرکت دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، برای هر مسابقه پاداش‌هایی وجود خواهد داشت. به ازای هر مسابقه، تیم برنده یک میلیون یورو و تیمی که مساوی کند 500 هزار یورو دریافت خواهد کرد.

هر تیم برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی 1.5 میلیون یورو، برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی 2.5 میلیون یورو و برای صعود به نیمه‌نهایی 4 میلیون یورو دریافت می‌کند.

همچنین تیم قهرمان 8 میلیون یورو و تیم نایب قهرمان 5 میلیون یورو، پاداش خواهند گرفت.

درآمدی که صرف جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی هم می‌شود

همچنین یوفا بخشی از درآمدهای مسابقات را برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی و محیط‌زیستی هزینه می‌کند. بودجه‌ای به ارزش 32 میلیون یورو برای دستیابی به تمام اهداف تعیین شده در استراتژی زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، به‌طور مشترک توسط یوفا و DFB تخصیص داده شده است.

در بحبوحه جام ملت‌های اروپا 2024، 43 فعالیت برای دستیابی به 18 هدف اصلی در اقدامات آب‌وهوایی و اقلیمی طراحی شده است.

میشل اووا، مدیر بخش پایداری یوفا در جریان کنفرانس COP 28 در دبی گفت: ما مصمم هستیم که بخشی از راه‌حل کاهش تأثیر فوتبال بر محیط‌زیست باشیم و از قدرت ورزشی خود برای افزایش آگاهی و اقدام استفاده کنیم.

یکی از ابتکارات پایداری آب‌وهوایی و جلوگیری از تغییرات اقلیمی مربوط به مسابقات یورو 2024، تشویق باشگاه‌های آماتور در آلمان برای انجام پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به انرژی، آب، مدیریت زباله و تحرک است.

در مجموع 25 یورو به ازای هر تن انتشار غیرقابل اجتناب کربن تولید شده در رابطه با جام ملت‌های اروپا 2024 باید در راستای هزینه در اقدامات اقلیمی پرداخت شود. یوفا و فدراسیون فوتبال آلمان تخمین می‌زنند که 7 میلیون یورو برای پروژه‌های حفاظت از آب‌وهوا از طریق این برنامه تأمین شود.

موضوعات :
در همین رابطه