رادیو مجازی اتاق ایران - 29 خرداد 1403

با درآمد مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا

تولید ناخالص داخلی آلمان 0.1 درصد رشد می کند

تولید ناخالص داخلی آلمان با میزبانی مسابقات فوتبال جام ملت‌های 2024 اروپا، 0.1 درصد افزایش پیدا می‌کند، افزایشی که موقتی و کوتاه‌مدت است.

26 خرداد 1403
کد خبر : 70128
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در حالی مسابقات فوتبال جام ملت‌های 2024 اروپا، جمعه‌شب در آلمان آغاز شد که بنا بر گزارش موسسه IFO، میزبانی آلمان، تولید ناخالص داخلی اقتصاد این کشور را در سه ماهه دوم 0.1 درصد افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود آلمان میزبان یورو 2024 به لطف حضور گردشگران خارجی شاهد درآمد یک میلیارد یورویی باشد.

گروم، یکی از محققان IFO گفت: این اثر فقط کوتاه‌مدت خواهد بود و پس از پایان یورو 2024، به احتمال زیاد GDP در سه‌ماهه سوم دوباره کاهش می‌یابد و در حالت تعادل، ثابت می‌ماند.

وی با اشاره به میزبانی آلمان در جام‌جهانی 2006 یادآور شد: رویدادهای ورزشی بزرگ معمولاً تأثیر کمی در افزایش تولید ناخالص داخلی به استثنای حوزه گردشگری دارند. در آغاز جام جهانی 2006 در آلمان، ورود و اقامت یک شبه مهمانان خارجی به ترتیب 25 درصد افزایش یافت. اگر آن را به‌عنوان مبنایی برای یورو 2024 در نظر بگیریم، می‌توان انتظار داشت بیش از 600 هزار گردشگر خارجی و 1.5 میلیون شب اقامت ثبت شود.

طبق نظرسنجی انجمن هتل‌ها و رستوران‌های آلمان (DEHOGA)، هتل‌ها و رستوران‌های شهرهای میزبان مسابقات نسبت به بهبود کسب وکار در طول این رویداد مطمئن هستند، به‌طوری که تقریباً از هر دو آنها یک نفر امیدوار به نتایج مثبت از مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا است.

کایدو زولیخ، رئیس انجمن هتل‌ها رستوران‌های آلمان، گفت: حتی اگر همه بخش‌های اقتصاد مستقیماً از یک رویداد بزرگ ورزشی بهره نبرند، تأثیرات مثبت بالقوه تقویت آلمان به‌عنوان یک مقصد گردشگری را نباید دست‌کم گرفت.

هجوم گردشگران فرصت‌های کوتاه مدتی را برای بازار سهام آلمان، به‌ویژه در بخش اقامتی و خرده‌فروشی ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاران ممکن است شاهد افزایش مختصری در سهام مرتبط با هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های محلی باشند. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که تأثیر کلی به عملکرد تیم ملی آلمان بستگی دارد و در صورت برتری تیم، هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

در حالی که یورو 2024 نوید یک بهبود اقتصادی موقت را به آلمان را می‌دهد، که پیامدهای گسترده‌تر آن محدود است. این افزایش موقتی است و شاخص‌های سلامت اقتصادی بزرگ‌تر این کشور تغییر قابل توجهی نخواهند کرد.

چنین رویدادهایی موجی از تاثیرات اقتصادی را ارائه می‌دهند که پس از پایان رویداد، محو می‌شوند و سیاست‌گذاران و کسب و کارها باید پس از پایان سه ماهه تاثیرات اقتصادی این مسابقات، باید خود را برای مرحله تعادل مجدد آماده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه