پیام باقری در همایش روز جهانی جوان

بسترسازی برای رشد کارآفرینان جوان، سرمایه‌گذاری بلندمدت است

نایب‌رئیس اتاق ایران در همایشی که به مناسبت روز جهانی جوان برگزار شد، تأکید کرد: بسترسازی برای حضور کارآفرینان جوان در محیط کسب‌وکار یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
تاریخ: 24 مرداد 1403
شناسه: 70644

کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران به مناسبت روز جهانی جوان، همایشی را با همین عنوان برگزار کرد. هدف از این مراسم، دعوت از کارآفرینان جوان برای حضور بیشتر در اتاق ایران به عنوان تشکل تشکل‌ها بود.

محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی در این همایش که بعد از سه پنل تخصصی، برگزار شد به حضور تجار، صنعت‌گران و تولیدکنندگان بزرگ و به نام کشور در اتاق ایران اشاره و تصریح کرد: شاید در گذشته، کارآفرینان جوان در اتاق ایران جایی نداشتند و جایگاه آنها چندان مورد توجه نبود، اما امروز نگاه‌ها تغییر کرده و بیش از قبل ارزش این سرمایه‌ها حفظ می‌شود.

این فعال اقتصادی معتقد است: جوانان علاقه‌مند از سراسر کشور به عنوان نسل بعدی کارآفرینی باید وارد اتاق ایران شوند و از این طریق، اثرگذاری خود را روی محیط کسب‌وکار افزایش دهند.

او به تشکل‌گرایی و لزوم توجه جوانان به این حوزه اشاره و تأکید کرد: اتاق ایران تشکل تشکل‌هاست و حضور در این نهاد بسیار اهمیت دارد چراکه اثرگذاری بر محیط کسب‌وکار در قالب پارلمان بخش خصوصی آسان‌تر و بهتر است. بنابراین شبکه‌سازی با حضور جوانان از سراسر کشور یک هدف مهم است و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

به باور اولیایی توسعه اجتماعی در هر کشوری به دنبال توسعه اقتصادی اتفاق می‌افتد، پس باید برای ارتقای سطح اقتصاد کشور برنامه‌ریزی و بسترسازی صورت بگیرد؛ در این راستا بخش مهمی از مسیر توسط جوانان ساخته می‌شود. بنابراین باید توان خود را روی جذب کارآفرینان جوان بیشتر کنیم.

در ادامه این همایش، پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه مفهوم جوانی، پویایی، نشاط و انرژی را در ذهن افراد متبادر می‌کند، تصریح کرد: جوانان، سرمایه‌های کشور هستند و باید فرصتی در اختیار آنها قرار دهیم تا ظرفیت‌های خود را متجلی کنند. آن‌ها جامعه را به حرکت انداخته و خلق فکر می‌کنند.

او مهم‌ترین چالش در حوزه جوانان را اشتغال دانست و افزود: نرخ بیکاری در جوانان ایران نسبت به آمارهای جهانی بیشتر است و همین مسئله، کارآفرینی را پراهمیت‌تر می‌کند. اتاق ایران در راستای مقابله با این معضل به دنبال راهکاری است تا بتواند جوانان بیشتری را به سمت کارآفرینی سوق دهد. این نکته را هم باید در نظر داشت که کارآفرینی خلق ارزش با تلاش متعهدانه معنا می‌شود. برای همین با روحیات جوانان منطبق است.

باقری در ادامه به فرصت‌های اقتصادی اشاره کرد که پیش روی جوانان قرار دارد. بر اساس اظهارات او محدودیت منابع یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این مسیر است و برای همین اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بنابر ذاتی که دارند بهترین محل برای فعالیت جوانان محسوب می‌شوند چون به منابع کمتری نیاز دارند.

نایب‌رئیس اتاق ایران دسترسی به بازارهای بزرگ، هم‌افزایی و شبکه‌سازی و کسب تجربیات مدیریت را از دیگر چالش‌های موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی جوانان دانست.

باقری اظهار کرد: وظیفه اتاق ایران در مسیر استفاده از ظرفیت‌های جوانان، بسترسازی برای ظهور استعدادها در حوزه کارآفرینی است که می‌تواند هدایت منابع کشور به بخش‌های مولد اقتصادی را انجام دهد.

باقری تصریح کرد: مهارت‌آموزی برای کمک به دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار و بورسیه جوانان و نخبگان با همکاری وزارت علوم از جمله اقداماتی است که در دستورکار اتاق ایران قرار دارد چراکه اتاق ایران باور دارد تمرکز روی رشد کارآفرینی جوانان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

در همین رابطه