پزشکیان در صحن علنی مجلس در دفاع از کابینه پیشنهادی

اگر مجلس و دولت داریم به برکت تاجران و تولیدکنندگان است

رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی، گفت: این مملکت زمانی مستقل و پایدار است که تاجران و صنعتگران و تولیدکنندگان درست بتوانند کار کنند و برای مملکت ما ثروت ایجاد کنند.
تاریخ: 27 مرداد 1403
شناسه: 70661

صحن علنی مجلس امروز میزبان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری و وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم بود. پزشکیان که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، صبح امروز (شنبه 27 مرداد 1403) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.

رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی خود ضمن تشریح نقشه راه دولت چهاردهم، گفت: تمرکز ما بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر، بهبود معیشت مردم، تأمین سرمایه‌گذاری، بهینه‌سازی مصرف انرژی تبادل نیروی انسانی، کارآمدسازی دولت، توسعه فقرزدایی، توسعه‌ای که فقط شامل عده خاص شود چپاول خواهد بود.

مسعود پزشکیان با تأکید بر اینکه اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است، افزود: امروز اصلاحات در روابط بین‌المللی و در روابط داخلی تنها راه‌حل مشکلات بوده و اجرای این راه‌حل نیازمند همراهی و همکاری قوای سه‌گانه است.

او با تأکید بر اینکه در دولت چهاردهم، فساد ستیزی را باقدرت دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: به آزادی بیان و انتقاد احترام می‌گذاریم و بازگرداندن فعالیت‌ها اقتصادی و اجتماعی به مردم، فراهم کردن بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم. اوایل انقلاب تصور می‌کردیم سرمایه‌دار یعنی استثمارگر؛ درحالی‌که حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر از تجار و اهل تجارت می‌گوید هیچ رکنی پایدار نیست مگر با کمک صاحبان صنعت.

پزشکیان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر ما مجلس و دولت داریم به برکت تاجران و تولیدکنندگان است؛ این مملکت زمانی مستقل و پایدار است که تاجران و تولیدکنندگان ما به‌درستی بتوانند کار کنند.

دولت چهاردهم، دولت وفاق ملی است

پزشکیان، تصریح کرد: دولتی که به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم‌گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود. امروز عرصه آزمون این همگرایی است. رهبری به‌صراحت گفتند توفیق دولت موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کاستن از شرایط سخت مردم.

او تأکید کرد: چاره کار فهم مشترک و اقدام مشترک برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است. اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود. مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند. بی‌عدالتی‌ها در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم. تدابیر و رویه‌ها جاری قادر به حل این مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند. بی‌میلی آنان برای شرکت پرشور در انتخابات نشانه‌ای از این دلسردی است. اگر احساس کنند رویه‌های اثربخشی به کار گرفته شده با تمام وجود درصحنه خواهند بود.

رئیس‌جمهور افزود: چشم‌اندازی که وجود دارد و رهبری آن را ترسیم کرده است ایرانی را ترسیم می‌کند که کشور توسعه‌یافته با جایگاه اول علمی در سطح منطقه و جهان است. الهام‌بخش به جهان اسلام است این هدف تحقق نمی‌یابد مگر این‌که با تمام وجود به آن باور داشته باشیم. این چشم‌انداز می‌تواند فهم مشترکی را ایجاد کند.

قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF از نقاط ضعف کشور است

پزشکیان اظهار کرد: رسالت دولت چهاردهم این است که تأمین آموزش و سلامت عادلانه و باکیفیت برای همه مردم صرف‌نظر از قومیت و جنسیت، توسعه زیرساخت‌ها، تنظیم‌گری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی، مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار کشور، آبادانی سرزمین و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل است.

او خاطرنشان کرد: دولت در ایران به‌واسطه داشتن مزایایی نظیر نیروی جوان و متخصص و باسواد و رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، بالقوه ثروتمند است و دارایی‌های باارزشی مثل نفت و گاز دارد. در سال‌های بعد انقلاب شاهد توسعه سلامت و آموزش و رشد چشمگیر آب‌رسانی و برق‌رسانی، توسعه دانشگاه‌ها بودیم. اما همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای حل نشده است. آسیب‌های اجتماعی فزونی یافته و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته است. وضعیت فقر و محرومیت زیبنده جامعه ایرانی نیست.

پزشکیان افزود: در احیای حقوق و برقراری عدالت سر ما بالا نیست. فساد رواج دارد. ناترازی در بودجه و انرژی و مخاطرات در آب و محیط‌زیست شاهد هستیم. ما همچنان چنددستگی و اختلاف بین معتمدین به انقلاب و اختلافات منطقه‌ای و روابط نه‌چندان مطلوب با کشورهای همسایه، تحریم‌ها شدید آمریکا علیه ما و خروج ما از مبادلات مالی به خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF از نقاط ضعف کشور است.

اعتبار دولت نزد ملت کاهش یافته است

او ادامه داد: عدم وحدت و انسجام یعنی لبه پرتگاه آتش قرار گرفتن. ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در داخل کشور افزایش یابد. مهم‌ترین مشکل ما عدم وحدت و اختلافات است. برای تمام ضعیف‌های دیگر راه‌حل وجود دارد. در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌ها نیمه‌تمام روبه‌رو هستیم که اتمام آنها به سال‌ها زمان نیاز دارد. کلی مصوبات داریم که اصلاً عمل نکردیم. تغییر طولانی در فعال کردن کریدورهای شرقی و غربی و جنوبی و شمالی در صنعت ابزارآلات ما فرسوده است. تولید ما غیررقابتی است. کاهش سرمایه اجتماعی را داریم. مشکلات مالی و فسادها موجود، عدم شفافیت، رانت اطلاعاتی و مالی سبب شده تا نقاط قوت ما به نقاط ضعف تبدیل شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: با انتخابات فرصتی برای خلق امید فراهم شد. نگهداشت این امید وظیفه همه ارکان نظام است. ما در مرکز راهبردی انرژی جهان هستم. ۷۱ درصد ذخایر نفت در منطقه ما است. دسترسی به بازارها صادراتی و امکان ترانزیت گسترده داریم. ما در گروه بریکس و شانگهای و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم. همه این‌ها فرصت هستند. ایران ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که فقط از 0.8 درصد آن در سال استفاده می‌کنیم. با بیش از ۱۵ کشور مرز داریم.

او ادامه داد: این‌ها همه فرصت‌هایی هستند که نسبت به آنان فعال و سازنده عمل نکردیم. آمریکا در رأس این تهدیدها است. اگر باهم باشیم قادریم تمام این تهدیدها را کم‌رنگ کنیم. تنش در منطقه داریم. با همسایگان روابط ضعیف. انسجام داخلی ضعیف است. اعتبار دولت نزد ملت کاهش یافته است.

محور اصلی برنامه‌هایم اقتصادی است

رئیس‌جمهوری افزود: پیوند دادن داده‌ها مهم‌ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است رهبری در مراسم تنفیذ اولویت اول کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. محور برنامه‌های من بر اساس خواست مردم و دستور رهبری تحول در وضعیت اقتصادی است. اصلی‌ترین شاخص در بعد اقتصاد توان تولید است که قدرت ملی را نیز به نمایش می‌گذارد. پایین بودن سطح رشد اقتصادی و ناعادلانه بودن توزیع درآمد اصلی‌ترین مشکل است. چرا بعد چند دهه نتوانستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم. عملکردها ضعیف اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است.

او ادامه داد: چالش درونی به امور ساختاری و ضعف‌های مدیریتی بازمی‌گردد. با صراحت می‌گویم ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی نبود سازوکار لازم برای اجماع سازی در حوزه اجرای سیاست‌ها است. بااین‌همه اختلاف‌نظر سیاسی اجرای موفق برنامه اقتصادی غیرممکن است. در حوزه سیاست خارجی برخی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی است که ریشه در تحریم‌ها ظالمانه دارد. چون به‌صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم. جوانی بیش از نیمی از عمر خود را در تحریم‌ها ظالمانه گذرانده و هرسال شاهد کاهش رفاه خانواده خود است.

پزشکیان افزود: هر سه قوه مسئول هستند. نمایندگان، برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع سازی در داخل داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم. ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده همه گروه‌ها است توافق داریم. بر محوریت علمی توافق داریم. باید هدف همه ما تأمین منافع مردم و کشور باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه‌مدت کنیم. من تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به‌طور پیوسته با عموم مردم و نمایندگان و همه نخبگان صحبت کنند. درهای وزارتخانه‌ها را بر روی اندیشه‌ها مختلف باز کنند.

 در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مخالف با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم به بیان نظرات خود پرداختند.

انتظار داشتم پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه انتظار داشتیم رئیس‌جمهور امروز بالاخره برنامه‌های دقیق خود را بیان کند خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رئیس‌جمهور برای مسکن چه برنامه‌ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه‌های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود

محمد قسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رأی دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح‌طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس‌جمهور هرگز نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

او افزود: شما از تبعیض سخن گفتید، قرار بود صدای و بی‌صدایان باشد، بی‌صدایان را امیدوار کردید و ناامیدان را به مسیر امیدواری بازگردانید. شما قرار بود منشأ اصلاح باشید و از جوان‌گرایی گفتید، از جفا به جامعه اهل سنت و از تغییر و اصلاح سخن گفتید. از حقوق زنان سخن گفتید و آیا به گفته‌های خوب و زیبای خود عمل کردید. در کل جامعه  زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و به هیچ اهل سنت میدان ندادید. 

 چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی کشور خورده‌ایم

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقاً این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی‌سازی پرهیز دادند.

باید به رئیس‌جمهور کمک کرد

مرتضی محمودی نیز با یادآوری اینکه اگر به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنیم به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست، گفت: ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت به‌ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود منتها نقد سازنده داریم و اگر خلاء و اشکالی باشد آن را مطرح می‌کنیم.

برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است

 مجید نصیرپور، نماینده مجلس با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رأی بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچ‌کس ندارم»، اظهار کرد: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به‌زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آن‌ها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

موافقان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم

همچنین نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

یاریگر رئیس‌جمهور باشیم

محمدمهدی فروردین با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است، افزود: ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کارآمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاریگر او باشیم.

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی عمل کرد

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. لذا موفقیت رئیس‌جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتماً در این راستا کمک‌حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس‌جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

با استفاده از اهرم‌های نظارتی با رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند «موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند» گفت: تکلیف همه ما روشن است. بهترین و موثرترین وعده‌ای که یک رئیس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتماً از تمامی ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد. صداقت را در آقای پزشکیان دیده‌ام و وعده‌های ایشان اجرایی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم‌های نظارتی با آقای رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد.

تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی‌سابقه است

رضا علیزاده گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچ‌کس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

شاهرخ رامین نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه همدلی را رعایت کرده است

علی بابایی کارنامی هم گفت: رئیس‌جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.

 به‌روزرسانی می‌شود...

در همین رابطه