رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان

بهبود محیط کسب‌وکار، یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است

محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز با تأکید بر اینکه بهبود محیط کسب‌وکار یکی از مصادیق اقتصادی مقاومتی است، از بنگاه‌های اقتصادی استان خوزستان خواست در اجرای طرح ÷آیش محیط کسب‌وکار بیشتر همکاری کنند.
تاریخ: 05 شهریور 1403
شناسه: 70747

رئیس اتاق اهواز با اشاره به همکاری ضعیف بخش خصوصی استان خوزستان در اجرای طرح پایش محیط کسب‌وکار، گفت: پایش وضعیت محیط کسب‌وکار و بهبود شرایط محیط کار از اولویت‌های مهم دولت در شرایط کنونی اقتصاد و اشتغال است.

محمدجواد امانی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، افزود: مشارکت بخش خصوصی خوزستان در اجرای طرح پایش و بهبود فضای کسب‌وکار بسیار کمتر از میانگین کشور است و باید تقویت شود.

وی بهبود محیط کسب‌وکار را یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بهبود فضای کسب‌وکار مستلزم یک برنامه‌ریزی و نیازمند پایش و سنجش است.

رئیس اتاق اهواز گفت: باوجود حجم بالای نمونه فضای کسب‌وکار در استان مشارکت و پاسخگویی فعالان اقتصادی در ارزیابی‌ها بسیار کم است.

امانی ادامه داد: صنایع بدون عضویت در اتاق بازرگانی باید بتوانند برای ارائه گزارش وضعیت محیط کسب‌وکار صنعت استان ورود کنند.

پذیرش هیات‌های تجاری خارجی در خوزستان تقویت اقتصاد صنایع داخلی را در پی دارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این نشست، با تأکید بر اینکه پذیرش هیات‌های تجاری خارجی در خوزستان تقویت اقتصاد صنایع داخلی را در پی دارد گفت: خوزستان طبق ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی جزو سه استان اول کشور در بهبود فضای کسب‌وکار است.

حمیدرضا فلاح افزود: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که می‌تواند در بهبود محیط کسب‌وکار مؤثر باشد شناسایی نقاط ضعف موجود در مسیر کار فعالان اقتصادی است.

به گفت وی، 2100 واحد تولیدی در خوزستان فعال هستند.

فلاح با ابراز گله‌مندی از حضور کم هیات‌های تجاری در استان گفت: از اتاق‌های بازرگانی استان انتظار می‌رود برای حضور و دعوت هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در استان مؤثرتر عمل کنند.

عراق پیگیر انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی استان‌های میسان و خوزستان

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه در چند سال اخیر موضوع انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با استان میسان با خوزستان از سوی کشور عراق در حال پیگیری است گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بعد از آیین اربعین حسینی تیمی از خوزستان به استان میسان عراق برای انعقاد این تفاهم‌نامه اعزام خواهد شد.

محمد راضی جلالی افزود: استان میسان عراق ظرفیت‌های اقتصادی خوبی دارد که در صورت ایجاد ارتباط مؤثر با خوزستان رونق اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه با اولویت توجه و تسریع در مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ استان منعقد خواهد شد که این موضوع نیز در بهبود فضای کسب‌وکار استان تأثیرگذار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان کشور عراق را یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی کالاهای تولیدی استان عنوان کرد و افزود: تلاش می‌شود در تعامل با عراق، زمینه توسعه مبادلات تجاری با این کشور افزایش یابد.

ضرورت انتخاب وزیر نیرو با در نظر گرفتن اولویت توانایی تأمین انرژی موردنیاز کشور

راضی جلالی ادامه داد: باوجود افزایش چشم‌گیر حجم تولید برق در دولت سیزدهم اما به دلیل گرمای بی‌سابقه این حجم تولید برق در کشور جوابگوی نیاز مصرفی خانوار و واحدهای تولیدی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: البته ناترازی مصرف انرژی نیز از دیگر عوامل اثرگذار در قطعی برق به‌ویژه برای واحدهای تولیدی است.

وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس برای ارائه رأی اعتماد به وزیر نیرو پیشنهادی باید تمرکز را بر برنامه فرد موردنظر در تأمین انرژی موردنیاز کشور معطوف کنند.

راضی جلالی ادامه داد: تأمین انرژی موردنیاز کشور از اهمیت بالای برخوردار است چراکه ادامه حیات تولید به انرژی وابسته است.

لزوم پایش محیط کسب‌وکار در خوزستان به‌منظور رونق بخش تولید و اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به مشارکت پایین بخش خصوصی در طرح پایش محیط کسب‌وکار بیان کرد: متأسفانه مشارکت بخشی خصوصی و تعاونی‌های خوزستان در اجرای طرح پایش محیط کسب‌وکار بسیار پایین است و باید این عدم همکاری آسیب‌شناسی شود.

وی گفت: این طرح بسیار مهم در راستای تقویت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تصویب شده که در این مسیر نیاز به همکاری بخش خصوصی است.

بنا به این به گزارش، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ۲ دستور کار اجرای طرح پایش فضای کسب‌وکار در خوزستان و انتخاب هشت عضو شورای مدیران عامل شرکت‌ها، روسای برتر تشکل‌های خصوصی و تعاونی‌ها بوده است.

رضا پارسافر، امید سلامت، شهریار منجمی، حسین نقوی، غلامحسین طاهری، حکیم کوتی، افسانه صالح‌خواه و سعید عساکره هشت عضو انتخاب شده این شورا هستند.

موضوعات :
در همین رابطه