معاون بین الملل اتاق ایران

نقشه راه همکاری‌های انرژی اکو پیش از موعد مقرر تدوین شده است

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران می گوید: علیرغم اینکه قرار بود نقشه راه همکاری‌های بخش خصوصی اکو در حوزه انرژی یک ماهه تهیه شود، اتاق ایران آن را 20 روزه تهیه کرده است؛ نقشه راه به سازمان اکو فرستاده شده و در دستور کار اجلاس آتی وزرای انرژی کشورهای عضو اکو قرار گرفته است.
تاریخ: 23 اسفند 1395
شناسه: 7578

مردادماه امسال اتاق ایران میزبان نشست‌های کمیته های تخصصی اتاق اکو، مجمع عمومی اتاق اکو و اجلاس ایجاد  کنسرسیوم انرژی اکو بود. هفت ماه از برگزاری این نشست ها می گذرد و «حسن کاظمی»، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران، معتقد است این نشست ها نتایج ملموسی نداشته‌اند. کاظمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «قرار بود ظرف یک ماه نقشه راه همکاری های کشورهای عضو اکو تهیه شود؛ اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ گویا موضوع به فراموشی سپرده شده است.»

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران، در واکنش به این اظهارات به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: هدف از برگزاری اولین نشست کنسرسیوم‌های انرژی در منطقه اکو که مصوب اجلاس ورزای انرژی بود و نشستی که با نمایندگان 8 کشور در بخش انرژی برگزار شد، این بود که بتوانیم بخش‌های خصوصی را در بخش انرژی فعال کنیم. اتاق ایران بر اساس وظایفی که در چارچوب همکاری‌های اقتصادی اکو به عهده دارد، ‌متعهد شد که نقشه راه همکاری‌های انرژی توسط بخش خصوصی در منطقه اکو را تدوین کند؛ این نقشه راه را به کشورهای عضو جهت اجرایی شدن ارائه دهد و سپس در  اجلاس وزرای انرژی به تصویب نهایی برساند.

او تاکید می کند: علیرغم اینکه قرار بود این نقشه یک ماهه تهیه شود، آن را 20 روزه تهیه و تدوین کردیم. در آبان ماه سال جاری، پیش‌نویس این نقشه راه را طی مکاتبه رسمی به فدراسیون صادرکنندگان در حوزه انرژی و صنایع وابسته، رئیس انجمن انرژی ایران و انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ارسال کرده و از آنها خواستیم که نظرات خود را ظرف 15 روز به ما ارائه کنند.

معاون بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه نظرات وزارت نفت و وزارت امور خارجه نیز درباره این پیش‌نویس کسب شده می گوید: سپس آن را برای سازمان اکو فرستادیم و در حال حاضر این نقشه راه در دستور کار اجلاس آتی وزرای انرژی کشورهای عضو اکو است.

به گفته کرباسی، برای تدوین این نقشه راه نظرات اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو نیز کسب شده است. او اظهار امیدواری کرد که نقشه راه در اجلاس آتی تائید و تصویب شود تا زمینه مشارکت گسترده تر فعالان اقتصادی بخش خصوصی در زمینه انرژی در منطقه اکو فراهم شود.

 

در همین رابطه