رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در جلسه کمیته صنعت و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو مطرح شد

حمایت اتاق ایران از سرمایه گذاری مشترک با بخش های خصوصی کشورهای عضو اکو

نماینده اتاق ایران در جلسه کمیته صنعت و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو که در اتاق پاکستان تشکیل شد، حمایت اتاق ایران را از سرمایه گذاری مشترک با بخش های خصوصی کشورهای عضو اکو اعلام کرد.

12 اسفند 1395
کد خبر : 7351
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه کمیته صنعت و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو در اتاق بازرگانی پاکستان با حضور نمایندگان اتاق های بازرگانی ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، اتاق اکو  و نماینده دبیرخانه اتاق اکو در اسلام آباد برگزار شد.

متین آنیل، رئیس کمیته صنعت و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اشاره به ظهور کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی و اشاره به منطقه اکو به عنوان یکی از غنی ترین مناطق جهان به لحاظ منابع طبیعی و مواد اولیه، خواستار توسعه همکاری های صنعتی و سرمایه گذاری بین کشورهای عضو و رفع موانع پیش رو شد.

نماینده اتاق بازرگانی و صنعت اکو در این نشست ضمن ارائه گزارش فعالیت های آن اتاق اظهار داشت: با تبدیل منابع طبیعی و مواد خام به تولیدات فرآوری شده می توان از ارزش افزوده صادرات این کالاها بهره برد.

در این نشست، کمیته ایرانی اتاق اکو مزایای استفاده از سرمایه گذاری خارجی در کشورهای عضو و ایجاد مقررات و قوانین زمینه ساز حضور سرمایه گذاران خارجی را بیان نموده و به تجربه ایران در اجرای قانون گسترش و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و همچنین روند خصوصی سازی و لزوم اجرای طرحهای جدید و تکمیل طرحهای نیمه کاره در کشور اشاره کرد

این کمیته از کشورهای عضو اکو خواست با مشارکت یکدیگر شرکت های مشترک صنعتی تشکیل دهنده و با استفاده از مواد خام موجود در منطقه، کالاهای صنعتی تولید و به داخل و خارج از منطقه صادر کنند. بر اساس پیشنهاد این کمیته، می توان در طرح های سرمایه گذاری خارجی اولویت را به کشورهای عضو داد تا ارتقای تجارت درون منطقه ای و اشتغالزایی را در کنار سایر مزایای تولید محصولات در منطقه را شاهد باشیم. در این راستا نماینده اتاق ایران حمایت اتاق ایران را از سرمایه گذاری مشترک با بخش های خصوصی کشورهای عضو اکو  اعلام کرد.

زبیر طفیل، رئیس اتاق اکو برگزاری هم زمان نشست اتاق ها و سران اکو در شهر اسلام آباد را نشانه عزم جدی دولت های کشورهای عضو برای تقویت همکاری های اقتصادی از طریق تقویت تعاملات بخش های خصوصی دانست. وی در تشریح مصوبات اجلاس های سران وزرای اکو در این کشور گفت: مواردی همچون افزایش سرمایه بانک توسعه تجارت اکو برای ارائه خدمات به پروژه های سرمایه گذاری مشترک در منطقه، توافق بر سر اجرایی شدن موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) و ارائه لیست کالاهای تمامی کشورهای عضو از جمله ایران برخی از این مصوبات هستند.

رئیس اتاق اکو پیشنهاد کرد نقاط ضعف و قوت طرحهای سرمایه گذاری در هر کشور عضو مورد بررسی قرار گیرد و گزارش 3ماهه پیشرفت طرحهای سرمایه گذاری مشترک چندجانبه در این کشورها به نشستهای اتاق اکو ارائه شود.

نماینده اتاق پاکستان اعلام کرد: 5 کشور عضو اکو موافقتنامه توسعه و حمایت از سرمایه گذاری اکو (APPI) را امضا و 3 کشور تصویب کردند که با تصویب موافقتنامه از سوی این کشورها، APPI می تواند اجرائی شود. 

دبیرخانه سازمان اکو ضمن تقدیر از پاکستان برای تصویب APPI و ضمائم آن از سایر کشورهای عضو خواست با توجه به مزایای این موافقتنامه در توسعه همکاری های کشورهای عضو، در زمینه انتقال فناوری و سرمایه گذاری نسبت به امضا و تصویب آن اقدام کنند.

اتاق اکو در خصوص برگزاری نشست رهبران کسب و کار اکو اعلام کرد: این رویداد همراه با مجمع رهبران تجاری جنوب آسیا (سارک) طی سال 2017 در پاکستان برگزار خواهد شد.

دبیر کل اتاق اکو اعلام کرد: اولین کنفرانس آژانس های توسعه سرمایه گذاری اکو در دسامبر 2016 در اسلام آباد برگزار شده و نشست دوم در سال 2017 برگزار خواهد شد که البته هنوز هیچ کشور اعلام میزبانی نکرده است.

اتاق بازرگانی و صنعت اکو در خصوص  ایجاد شعب بانک های کشورهای عضو در قلمرو سایر کشورهای عضو بیان کرد: اکنون با بانکه ای ایرانی به توافق رسیده ایم و قرار است بانک ملی ایران اولین شعبه خود را در پاکستان دایر کند.

در همین رابطه