رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در اسلام‌آباد

کشورهای عضو اکو تجارت درون‌منطقه‌ای را تقویت کنند

پانزدهمین نشست مجمع عمومی و بیست و دومین نشت کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز در فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان و با حضور هیاتی از اتاق ایران به ریاست غلامحسین شافعی برگزار شد.

13 اسفند 1395
کد خبر : 7358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پانزدهمین نشست مجمع عمومی و بیست و دومین نشت کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز در فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان برگزار شد.

روسا و هیات های اتاق های بازرگانی ایران، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، قرقیزستان، دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و وزیر بازرگانی پاکستان در این نشست حضور داشتند.

زبیر طفیل، دبیرکل اتاق اکو به تشریح مصوبات نشست های دو روز گذشته کمیته های تخصصی اکو پرداخته و خواستار پیگیری اتاق های حاضر در نشست به منظور اجرایی شدن هرچه سریع تر این مصوبات شد. وی به ضرورت دستیابی به اهداف اکو با توجه به پتانسیل های موجود در اکو و همچنین ایجاد زیرساخت های حمل و نقل جایگزین برای گسترش تجارت درون منطقه ای اکو که مصوب اجلاس اخیر سران هم بوده است، تاکید کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، اظهار امیدواری کرد که برگزاری این جلسات بتواند نقش موثری در ایجاد آگاهی در خصوص شناخت موانع و مشکلات توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو اکو داشته باشد.

وی افزود: همکاری در چارچوب سازمان های منطقه ای با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهان و بحران های پدید آمده در سال های اخیر، می تواند مسیر مطمئنی در جهت تقویت همگرایی و دور ماندن از آسیب های ناشی از تلاطم‌های اقتصاد بین المللی ارزیابی شود.

شافعی گفت: کشورهای عضو اکو از ویژگی های مهمی برخوردار بوده و می توانند با اتکای به این ویژگی ها همکاری های خود را در تمامی زمینه ها گسترش دهند.

رئیس اتاق ایران افزود: این کشورها در سال 2015  بالغ بر 635 میلیارد دلار مبادله بازرگانی با جهان انجام دادند که از این رقم 8 درصد یعنی 51 میلیارد دلار سهم تجارت درون منطقه ای بوده است. در سال 2015 سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه اکو 37.7میلیارد دلار بوده که10.8درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و 3.4 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان را که 1200 میلیارد دلار بود، شامل شده است.

وی افزود: طبق این آمار متاسفانه حجم کنونی تجارت و سرمایه گذاری در شان این سازمان باسابقه نیست و لازم است رویکردی جدید و روشی نوین در راستای تعریف برنامه ها و چشم انداز و اجرائی کردن آن ها تدوین و اجرائی شود.

شافعی با اشاره به وضعیت کنونی همکاری منطقه ای اکو گفت: کشورهای عضو اکو با جایگاه حقیقی در سطح جهانی و وضعیت ایده آل خود از نظر همکاری های درون منطقه ای فاصله زیادی دارند. همچنین حجم تجارت درون منطقه ای از کل تجارت خارجی اکو در مقایسه با سایر بلوک های منطقه ای از جمله آسه آن، نفتا و اتحادیه اروپا که  بترتیب 24، 50 و 62.5 در صد کل تجارت خارجی این بلوک ها را شامل می شده، بسیار اندک است.  

وی افزود: برای نیل به ارتقای سطح تعاملات درون منطقه ای، باید رفع موانع و مشکلات موجود و اجرائی شدن موافقتنامه های امضا شده در چارچوب اکو مورد توجه جدی کشورهای عضو قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ظرفیت های موجود در منطقه اکو برای توسعه همکاری ها فراوان بوده و نیازمند معماری جدید برای توسعه همکاری هاست. پس از دو دهه فعالیت باید الگوی جدیدی از تعاملات منطقه ای در زمینه های مختلف تجاری، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی، توسعه انسانی، آموزش و سرمایه گذاری  در اکو ترسیم کرد.

شافعی اظهار کرد: با توجه به لزوم شناسایی اولویت ها و تجهیز منابع ملی و منطقه ای باید در زمینه تجارت و بازرگانی گام های موثری برداشته شود. در این راستا سه اصل  باید در اولویت تصمیم سازان سیاسی  و اقتصادی اکو قرار گیرد.

وی این سه گام را شامل توسعه همکاری های بانکی و فعالتر شدن بانک توسعه و تجارت اکو، تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه گذاران و عاملین حمل و نقل و ترانزیت و تسریع در اجرای موافقتنامه تعرفه های ترجیحی و رفع تعرفه های تبعیضی دانست.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد که کارگروهی مشترک و سه جانبه با مشارکت بانک توسعه و تجارت اکو، اتاق بازرگانی و صنعت اکو و دبیرخانه سازمان اکو ایجاد شود تا راه های بهره برداری از ظرفیت های هریک از این سازمان ها را در راستای افزایش تجارت و سرمایه گذاری درون منطقه ای بررسی کرده و پیگیر اجرای نقشه راه 2025-2015 در دبیرخانه سازمان اکو باشد.

شافعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اتاق ایران در آگوست 2016 میزبان اولین نشست کنسرسیوم شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه انرژی و پتروشیمی برای ایجاد همگرایی در اجرای پروژه های کشورهای عضو بود. در این نشست تصمیماتی در زمینه های مختلف مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی برای گسترش همکاری های بین کشورهای عضو اتخاذ شد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: همچنین پیش نویس نقشه راه تاسیس کنسرسیوم انرژی اکو به کشورهای عضو ارائه و از آنها خواسته شد تا نظرات خود را در این خصوص به دبیرخانه اتاق اکو اعلام کنند تا زمینه برای نهائی سازی  و اجرائی کردن این سند فراهم شود.

شافعی تاکید کرد که سند چشم انداز 2025 فعالیت های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اکو و همچنین نقش این اتاق در عملیاتی شدن پیش بینی های چشم انداز باید مورد توجه جدی  قرار گیرد و دبیرخانه اتاق اکو فعالتر در این زمینه گام برداشته و مشارکت عملی داشته باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اراده قاطع مقامات محترم و با همکاری و همت بخش خصوصی، شاهد تحقق اهداف و توسعه روزافزون مبادلات تجاری و افزایش سطح سرمایه گذاری مشترک درون سازمانی این منطقه خواهیم بود.

 لزوم تسهیل تجارت در منطقه اکو

رفعت هسارچیکلی اوغلو، رئیس اتاق ترکیه با اشاره یه تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی جهان گفت: همانطور که 70 درصد تجارت اروپا درون منطقه ای است، انتظار داریم با همکاری های متقابل سهم تجارت درون منطقه ای اکو نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: مذاکره، تجارت و سپس سرمایه گذاری سه قدم اولیه توسعه هستند. سهم ما از تجارت جهان بسیار اندک است. صلح، تجارت و ثروت عناصر جدایی ناپذیر هستند و تجارت کلید صلح و ثروت است.  پس با رفع موانع ویزایی در منطقه اکو کمک کنیم این سه عنصر کارایی لازم را داشته باشند.

رئیس اتاق ترکیه همچنین با اشاره به موضوع داوری در اکو بیان کرد: از ملزومات بحث تجارت، بحث ریسک پذیری است و ما تنها زمانی می توانیم ریسک را قبول کنیم که از رفع مشکلات احتمالی مطمئن باشیم.

اوغلو با بیان اینکه نیمی از تجارت جهان بین آسیای شرقی و اروپاست، افزود: ما دقیقا در وسط این منطقه قرار گرفته ایم و در مسیر جاده ابریشم هستیم. لذا لازم است نقشه راه و پروژه های خود را دنبال کنیم تا از قطار توسعه صنعتی و تجارت جا نمانیم. وی بر انجام استانداردسازی و تسریع و تسهیل روند گمرک در منطقه اکو تاکید کرد.

 ابراهیم خلیل آکچا، دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) با اشاره به لزوم تقویت بخش خصوصی اکو، از کشورها خواست با مقامات کشور خود جهت اجرایی شدن اکوتا مذاکره داشته باشند.

وی افزود: بانک توسعه و تجارت اکو (ETDB) که مقر آن در استانبول است، تاکنون بیش از 1 میلیون دلار تسهیلات ارائه کرده و تاجیکستان به دنبال عضویت در این نهاد است. بانک در حال عقد قرارداد برای گسترش منابع مالی است. 6 کشور عضو اکو هم اکنون عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) هستند و امیدواریم بزودی شاهد عضویت دیگر اعضا نیز باشیم.

 بخش خصوصی، اهرم رشد و توسعه منطقه اکو

خرم دستگیرخان، وزیر بازرگانی پاکستان در این نشست گفت: بخش خصوصی قوی از ضرورت های توسعه تجاری و فرار از فقر در منطقه اکو است.

وی بخش خصوصی را اهرم رشد و توسعه منطقه دانست و گفت: باید بحث استحفاظی گمرک را کنار بگذاریم و با توجه به ارزش های مشترک فرهنگی و بازرگانی، درهای تجارت را برای یکدیگر باز کنیم تا به موفقیت مشترک برسیم.

 در این نشست همچنین گزارش فعالیت های اتاق اکو طی شش ماه گذشته ارائه شد که در این میان، توسعه فعالیت های بخش خصوصی و تقویت بخش خصوصی اکو و ظرفیت سازی برای کشورهای آسیای میانه از پیشنهادهای ارائه شده بود.

هیات اتاق ایران همچنین به تشریح طرح جمع آوری اطلاعات شرکت های خصوصی کشورهای عضو اکو پرداخت. این طرح با هدف تسهیل روابط تجاری میان کشورهای عضو این سازمان پیشنهاد شده است.

در حاشیه نشست کمیته اجرایی و مجمع عمومی اتاق بازرگانی اکو شرکت گنندگان با ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان ملاقات کرده و در مورد اهداف و مصوبات نشست های اتاق اکو گزارشاتی ارائه دادند.

در همین رابطه