حمل و نقل
در کمیسیون حملونقل، لجستیک و ترانزیت اتاق ایران گزارشی از وضعیت صنعت حملونقل هوایی در دوره 12 روزه جنگ ایران و اسرائیل و گزارشی از آخرین وضعیت حادثه بندر شهید رجایی و اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارت کانتینرها ارائه شد.
در ابتدای این نشست رضا رستمی، رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با محکوم کردن تجاوز رژیم اسرائیل به خاک ایران، شهادت نظامیان، دانشمندان هستهای و مردم ایران را تسلیت گفت.
رستمی در ادامه به ابعاد حادثه بندر شهید رجایی، آسیب کانتینرها و فوت رانندگان اشاره کرد و تاکید کرد که باید دولت، صنعت بیمه در کنار خانواده این رانندههای عزیر قرار گیرد. اتاق ایران هم در جهت کمک به رانندهها، تلاش میکند.
دولت با تدوین بسته حمایتی از صنعت حملونقل هوایی حمایت کند
در ادامه این نشست، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای حملونقل هوایی گزارشی از وضعیت این حوزه در دوران جنگ 12 روزه و مدیریت آسمان کشور ارائه کرد. در این بازه زمانی حدود 600 پرواز برنامه ریزی شده روزانه به طور کامل متوقف شد. فروشهای سیستمی و دفاتر خدمات مسافرتی و بسترهای فروش و فعالیت کلیه شرکتهای تعمیر و نگهداری متوقف شد
اسعدی سامانی ادامه داد: خسارات مالی شدید به شرکتها به جهت استرداد بلیتها، اختلال در تأمین قطعات، حملات شدید سایبری به سامانهها و متوقف شدن قراردادهای تأمین موتور و قطعات وارد شد.
او تصریح کرد: در این بازه استرداد بلیط پروازهای باطل شده هزینه زیادی به شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی وبسترهای فروش اینترنتی تحمیل کرده است.
اسعدی سامانی تصریح کرد: با سازمان هواپیمایی کشوری در جهت تدوین بسته حمایتی مکاتباتی انجامشده و برای این مدت برخی از شرکتها به دلیل بنیه مالی ضعیف درخواست حمایت دارند. ضمن اینکه برخی از شرکت هواپیمایی به صندوقی فکر کردهاند تا شرکتهای توانمند در قالب صندوق حمایتی به شرکتهای آسیبدیده کمک کنند.
در ادامه رستمی عنوان کرد: شاید بسته حمایتی دولت تأثیر چندانی نداشته باشد و امیدواریم کمک خود بخش خصوصی به حل مشکلات این حوزه کمک کند. صندوق توسعه حملونقل وزارت راه و شهرسازی ظرفیتی است که میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
بیمهها نسبت به تأمین خسارات بندر شهید رجایی اقدام مناسبی انجام ندادهاند
در بخش دیگر این نشست، مسعود پلمه، دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گزارشی از آخرین وضعیت حادثه بندر شهیدرجایی ارائه کرد: مشکلات حادثه بندر شهید رجایی در قرارگاهی با مدیریت استاندار هرمزگان و حضور ذینفعان حاکمیتی و بخش خصوصی بررسی و پیگیری میشود؛ آنچه مشخص است اینکه بیمهها نسبت به تأمین خسارات اقدام مناسبی به عمل نیاوردهاند. بیمه به مقصر نیاز دارد ولی با توجه به دامنه وسیع خسارات این حادثه بیمهها هنوز ورود کافی انجام ندادهاند.
پلمه ادامه داد: برای جبران خسارات اتومبیلهای سواری اشخاص حقیقی که از طیف گستردهتری برخوردار بود و اساساً این اتومبیلها وسیله ارتزاق آنان تلقی میگردید، با هماهنگی استانداری، دادگستری و تشکل ملی کشتیرانی ایران، انجمن کشتیرانی وجه قابلتوجهی تأمین نمود. تاکنون 80 میلیارد تومان اختصاصیافته است.
او تصریح کرد: بندر شهید رجایی شاهرگ لجستیکی کشور است و باید خیلی سریع مشکلات این حوزه برطرف شود. شرکتهای خارجی در این شرایط و در عدم دریافت حتی پاسخی در تعیین تکلیف خسارات وارده به کانتینرهای خود مترصد فرصت هستند تا عملیات حمل را متوقف کنند. البته انجمن با تمهیداتی تاکنون از این اتفاق جلوگیری نموده است هر چند نمیدانم تا کی میتوانیم این حمایت را استمرار بهشیم، دولت باید خیلی سریع در پاسخگویی و رفع مشکلات اقدام کند.
پلمه تصریح کرد: در قانون امور گمرکی به بیمه محلی که در حال حاضر با مسئولیت سازمان بنادر اجرا میگردداشارهشده است، ما برای اطلاع از جزییات این بیمه مکاتباتی با سازمان بنادر انجام دادهایم ولی متاسفانه بنظر میرسد نمیتوانیم انتظار داشته باشیم، بیمه محلی این خسارات را پوشش دهد و البته تاکنون پاسخی دریافت نشده است.
او افزود: در بندر شهید رجایی دو طیف آسیبدیدهاند، بخش اول اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی هستند و دیگر بخش شرکتهای کشتیرانی خارجی هستند، تاکنون از سوی دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر در زمینه چگونگی جبران خسارات هیچگونه اطلاعیه ولو غیر رسمی صادر نگردیده است. برای ایران عزیز شایسته نیست که رفتار صحیح و حرفهای از خود نشان ندهیم. در هرحال شرکتهای خارجی میتوانندحقوق آتی خود را استیفا کنند. هم اینک جسته گریخته به گوش میرسد در نظر دارند ارزش کانتینر را روی کرایه حمل به شیوه سپرده اخذ کنند، در صورت تحقق این تهدید برای اقتصاد ایران مشکل به وجود خواهد آورد.
بهگفته دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه این روند به تجارت کشور آسیب خواهد زد. از طرفی بخش خصوصی کشور توان مالی ندارد که هزینه خسارات کانتینر را بپردازد. برای همین ما تقاضا داریم بیمه محلی، جبران خسارت در حوزه کانتینر مورد توجه قرار گیرد.
پلمه تاکید کرد: اگر به این مسئله توجه نشود، دامنه خسارت گسترش پیدا میکند و معلوم نیست ما تا کجا میتوانیم، مانع اعمال شویم.
در ادامه این نشست گزارشی از مشکلات مرز ایران با افغانستان بهخصوص مرز میلک ارائه شد. این مرز به دلیل خروج مهاجران افغانستانی دچار مشکلاتی شده است. کانتینرها گرفتارشدهاند؛ به دلیل عبور اتباع 800 کامیون در نیمروز معطلمانده است و هزینه زیادی به کامیونداران تحمیل میشود. برای هر کامیونی 3 هزار دلار باید خسارت بدهیم.
در ادامه فاطمه قنبرپور، نایبرئیس کمیسیون حملونقل، لجستیک و ترانزیت اتاق ایران هم گفت: باید از تجارب جنگ در کشورهای مختلف و کشور خود استفاده کنیم. باید سازمان بنادر و دریانوردی باید مطالعهای در این زمینه داشته باشد و از تجارب دیگران در زمینه مدیریت بحران استفاده کند.
در بخش دیگر این نشست، عنوان شد که قرار است نخستین کنفرانس بینالمللی لجستیک ترانزیت و حملونقل بینالمللی با همکاری اتاق زاهدان اول آبان ماه برگزار شود. دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه تهران و دانشگاه سلطان قابوس عمان در این کنفرانس همکاری خواهند کرد. چالشها و فرصتهای حملونقل بینالمللی، منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه، چابهار و منطقه شرق کشور در این نشست بررسی خواهد شد. در این کنفرانس به کریدورها بهعنوان تأمینکننده صلح منطقهای تاکید خواهد شد.
این همایش به تغییر مثبت در حوزه لجستیک تمرکز دارد؛ شورای مشورتی متشکل از بخش خصوصی، اتاق ایران، ICC، وزارت خارجه، وزارت راه و شهرسازی، نهاد ریاست جمهوری، تشکلهای تخصصی، اتاقهای سراسر کشور، اتاقهای مشترک و غیره در این کنفرانس حضور خواهند داشت.